More stories

BREIN dreigt doorverkopers van e-boeken met boetes

Gebruikers die via Marktplaats gelezen e-boeken willen doorverkopen hebben kans dat ze door Stichting BREIN op de vingers worden getikt. BREIN waarschuwt in automatisch verstuurde mails voor boetes van duizenden euro’s.

Legal

Infographic: Hoe de online videomarkt verandert

Online video is niet meer weg te denken. Vijf jaar geleden genereerde YouTube al 3 miljard impressies per dag. 75 procent van de jong volwassenen kijken video op hun smartphones. Met programma’s als Meerkat en Periscope wordt het bovendien makkelijk om zelf video te maken en te delen. Switcher Studio brengt met deze infographic de markt in kaart.

Publishing

Nederlanders hebben minste vertrouwen in sociale media

Traditionele media worden door Nederlanders nog het meest vertrouwd. De overheid scoort beduidend minder. Maar helemaal onderaan, net na banken en financiële instellingen, eindigt social media.

Publishing

Sanoma heft Innovation Lab op

Uitgeefconcern Sanoma heeft, als onderdeel van een kleine reorganisatie, ook het zogeheten Innovation Lab opgeheven.

Start-ups

YouTube wil rechten van grote films en tv-series

YouTube wil de rechten van grote films en tv-series bemachtigen voor haar nieuwe YouTube Red dienst, zo meldt de Wall Street Journal vanochtend. YouTube vertegenwoordigers willen echter nog niet reageren. YouTube heeft de afgelopen maanden gesprekken gehad bij verschillende filmstudio’s en productie bedrijven om potentiële deals te sluiten voor de nieuwe 9,99 dollar per maand dienst.

Entertainment

Job van Wagensveld (Google) commercieel directeur FD

Job van Wagensveld begint op 1 januari 2016 als commercieel directeur van FD Mediagroep. Hij volgt Tijmen Bos op die in november vertrok naar de Sky Radio Group.

Media

Britse uitgevers voeren strijd tegen piraterij op

Britse boekenuitgevers voeren de strijd tegen piraterij op. De belangrijkste internetaanbieders als BT, Sky, Virgin Media, EE en TalkTalk moeten de toegang tot nog eens zestien sites blokkeren.

Media

Nu.nl bereikt bijna de helft van de Nederlandse bevolking

De nieuwssite Nu.nl heeft van de Nederlandse nieuwssites en weblogs nog altijd de hoogste notering. 47 procent van de bevolking van dertien jaar en ouder stemt maandelijks af op deze site. Dat blijkt uit de een dezer dagen verschenen Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.

Publishing

BBC sluit tv-zender, ‘geen interesse jeugd’

BBC3 stopt ermee als tv-zender, omdat de jeugd ‘niet geïnteresseerd’ blijkt in televisie. De zender gaat door op internet. Eigenlijk gaat het hier om een ingreep voor de BBC om jaarlijks 40 miljoen euro te besparen.

Publishing

Telegraaf dunt redactie uit in digitale ‘kwaliteitsslag’

36 arbeidsplaatsen bij De Telegraaf moeten verdwijnen als gevolg van een kwaliteitsslag. De organisatie wordt zodanig vormgegeven dat de redactie 24/7 alle bestaande en nieuwe distributiekanalen (onder andere digitaal en print) kan bedienen.

Media

Arthur Hoffman, CEO Digital Sanoma, weg

De CEO Digital & Technology van Sanoma Group, Arthur Hoffman, verlaat per begin 2016 het bedrijf. De uitgever brengt de digitale activiteiten weer onder op landniveau, waarmee titels als NU.nl en Fashionchick weer onder Peter de Mönnink vallen.

Publishing

Programmatic bij DailyMail (video)

De meeste uitgevers hebben het geatomatiseerd inkopen van advertenties inmiddels omarmd, maar het gaat nog niet overal van een leien dakje. Sommige uitgevers hebben wel het juiste publiek, maar niet het juiste volume. Anderen hebben moeite om de doelgroep te bereiken. Brian Morrissey, hoofdredacteur van Digiday, in gesprek over programmatic met Matt Wheatland van de Amerikaanse tak van DailyMail.

Programmatic

Google stopt ‘Live Nieuws’-carousel in zoekresultaten

Google voegt een nieuw informatieblok toe boven de zoekresultaten met daarin live nieuwsbronnen in een scrollbare carousel. Tot de eerste deelnemers behoren de Guardian, Washington Post, The Telegraph en ScribbleLive.

Search

Michiel Kwaaitaal wordt directeur Digitaal de Persgroep

Michiel Kwaaitaal is benoemd tot Chief Digital Officer bij de Persgroep, een aparte directiepositie die verantwoordelijk is voor de digitale transformatie van de organisatie.

Publishing

Flipboard trekt stekker uit nieuwsverzamelaar Zite

Het door Flipboard overgenomen Zite stopt op 7 december. Omdat de dienst is geïntegreerd in Flipboard, is er geen reden meer om een aparte dienst of app te onderhouden.

Media