More stories

Nu.nl heeft last van DDoS aanvallen

Afgelopen dagen is NU.nl slachtoffer geworden van DDoS-aanvallen. Hierdoor is de nieuwssite op een paar momenten slecht bereikbaar geweest.

Media

Clippet News gelooft in ouderwets audionieuws

Video, hoezo video? Het Londense Clippet News biedt sinds enkele maanden nieuws aan in de vorm van 1 minuut durende audioclips via een eigen app. Een van de oprichters is James MacLeod, kleinzoon van krantenmagnaat Rupert Murdoch.

Media

Tom Kabinet start verkoop nieuwe e-books

Tom Kabinet, de webwinkel die tweedehands e-books verkoopt en daarvoor door de rechter op de vingers is getikt, gaat ook nieuwe titels verkopen. Dat meldt de Volkskrant vanochtend.

Media

Digital Only wint het van Digital First

Zoals elk kwartaal werden we onlangs weer verblijd met de laatste oplagecijfers van de Nederlandse krantensector. Geheel volgens traditie vielen deze wederom fors lager uit in vergelijking met het voorafgaande jaar. Daarmee bevinden de dagbladen zich nog steeds in een slow motion sterfhuis, waar niemand zich aan lijkt te kunnen onttrekken.

Media

De Persgroep mag Mecom overnemen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) keurt onder bepaalde voorwaarden de overname goed van de Mecom door De Persgroep. Hierdoor ontstaat in Nederland een uitgever die in vrijwel heel Nederland landelijke en regionale dagbladen uitgeeft en huis-aan-huisbladen verspreidt.

Media

Advertentiegroei AOL valt tegen

De omzet van het Amerikaanse internetbedrijf AOL over het vierde kwartaal is een stuk lager dan verwacht: niet 721,8 miljoen, maar 710 miljoen dollar. De grootste tegenvaller zijn de opbrengsten uit advertenties van 557,9 miljoen dollar.

Media

Digitale activiteiten Sanoma presteerden minder

De digitale activiteiten van Sanoma Nederland hebben in 2014 slechter gepresteerd dan het jaar ervoor. De Nederlandse tak van het Finse bedrijf, bekend van onder meer Nu.nl, Libelle, Donald Duck en SBS6, eindigde met een lagere operationele winst van 65 miljoen euro. Ook de omzet daalde, naar 653 miljoen euro.

Media

Telegraaf lanceert app voor Samsung Smart TV’s

Gebruikers van een Samsung Smart TV kunnen voortaan het videonieuws van De Telegraaf bekijken op hun televisie. Met de afstandsbediening kan men eenvoudig zappen tussen secties Nieuws, Privé, Telesport, DFT en Autovisie.

Media

AOL schoont titels op

AOL, voorheen America Online, gaat 150 medewerkers ontslaan, voor het grootste deel op de verkoopafdelingen. Gamesite Jotstiq en Apple nieuwssite TUAW gaan op in Engadget.

Media

Erasmusprijs 2015 naar Wikipedia

De Stichting Praemium Erasmianum heeft de Erasmusprijs 2015 toegekend aan online encyclopedie Wikipedia. Wikipedia ontvangt de prijs omdat zij de verspreiding van kennis heeft bevorderd door een allesomvattende, voor ieder toegankelijke encyclopedie op te zetten.

Media

2,5 miljoen euro voor Groningse Crowdynews

Het Groningse Crowdynews, ooit begonnen met het leveren van gecureerde Twitterfeeds aan media, heeft 2,5 miljoen euro opgehaald. De investering komt van INKEF Capital en het investeringsfonds van persconglomeraat Singapore Press Holdings (SPH), eigenaar van onder meer 19 kranten.

Media

Telegraaf steekt site in het nieuw

De Telegraaf steekt zijn nieuwssite helemaal in het nieuw. De verrassing zal niet heel groot zijn, omdat de site en onderliggende katernen qua design nog meer op de papieren krant gaan lijken.

Media

Elsevier koopt mediatool Newsflo

Uitgeverij Elsevier heeft een Londense startup Newsflo opgeslokt, een media monitoring-dienst die zich specifiek richt op de academische wereld. Het bedrijf houdt bij hoe vaak academisch onderzoek in de media wordt genoemd.

Media

Blendle: 185.000 gebruikers

Online kiosk Blendle heeft na acht maanden 185.000 gebruikers aan zich weten te binden. De onderneming bereidt zich voor op uitbreiding naar de internationale markt.

Online marketing

Value8 koopt beleggingsites Sanoma

Value8 neemt de beleggingsites Belegger.nl en Beursduivel.be over van Sanoma. De uitgever heeft besloten tot verkoop van beide sites omdat onvoldoende synergie bestond met de andere (digitale) merken binnen het bedrijf. De overnamesom is niet bekend gemaakt.

Media