More stories

ING: Voor single-channel uitblinkers blijven er kansen

Verandering van het gedrag van consumenten en de toegenomen dynamiek als gevolg van technische innovaties, dwingen de winkelier om zich continu aan te passen. Degenen die dat het best en het snelst kunnen en op het juiste moment en de juiste wijze weten in te spelen op de behoeften van de klant, worden de winnaars in de sector. Dat stelt het rapport Winkelgebied 2025 – Deelrapport Retail van het ING Economisch Bureau.

Retail

Forrester: Helft e-commerce via mobiel in 2018

Het mobiele kanaal in Europa groeit zo hard, dat in 2018 bijna de helft van alle handel via mobiele dragers verloopt. De omzetten van supermarkten zijn tegen die tijd groter dan die van elektronicawinkels, voorspelt Forrester.

Retail

Startupbootcamp opent programma E- en M-commerce

Accelerator Startupbootcamp heeft naar eigen zeggen een wereldprimeur met de opening van het programma E- en M-commerce. Startende ondernemers kunnen zich tot augustus melden.

Retail

Londen krijgt nu een echte ‘Beacon Street’

Regent Street, een van de belangrijkste ‘koopgoten’ in Londen, zal over een lengte van bijna anderhalve kilometer worden uitgerust met iBeacons. Nagenoeg iedere winkel, waaronder Burberry, Banana Republic, Hugo Boss en Anthropologie, doet mee.

Retail

GE stopt iBeacon in LED-verlichting

General Electric gaat iBeacons in LED-verlichting stoppen zodat retailers geen aparte bakens meer in hun winkels hoeven te installeren. Hiermee wordt volgens GE flink wat geld bespaard. De grote winkelketen Walmart gaat ze als eerste gebruiken.

Customer Experience

Bol.com heeft 53.000 externe verkopers

Bol.com heeft nu 53.000 aanbieders in het Plaza programma. Die zijn inmiddels goed voor 16 procent van de omzet. Dat blijkt uit de toelichting op de kwartaalcijfers van Ahold.

Retail

Europese omzet Amazon: 13,6 miljard

Amazon.com zag zijn omzet in Europa met 14 procent stijgen tot 13,6 miljard euro in 2013. Dat blijkt uit gegevens die de Luxemburgse tak van Amazon bij de lokale kamer van koophandel heeft gedeponeerd. In Luxemburg zit Amazons Europese hoofdkantoor. Het financiële klimaat is daar het aantrekkelijkst voor de e-tailer.

Retail

Boekenoorlog Amazon dreigt te escaleren

De guerrilla die Amazon al maanden voert tegen de grote uitgever Hachette lijkt te escaleren. Amazon wil een hogere marge op de verkoop van digitale boeken, maar daarover is geen overeenstemming bereikt. Het gevolg is dat Amazon tijdelijk geen boeken van Hachette meer levert.

Retail

Fashion & tech: de toekomst van het online shoppen

Steeds meer webwinkels en kledingketens experimenteren met nieuwe verkooptechnologieën. De eerste contouren van de kledingwinkel van de toekomst worden inmiddels zichtbaar. Van tablets, interactieve videowanden tot pas-avatars. En ook online neemt het aantal fittingtools gestaag toe.

Logistics

Antiquarische boeken De Slegte online geveild

De antiquarische boeken van De Slegte worden geveild bij Catawiki, het online veilinghuis voor verzamelaars. Na het faillissement van Polare, waar De Slegte sinds 2013 deel van uitmaakte, zijn de antiquarische boeken opgekocht door de nieuwe eigenaren van de Slegte, dat een doorstart maakt. Het aanbod is zo groot dat de veiling in verschillende delen zal plaatsvinden.

Retail

Gap: negatieve cijfers zonder online

De groei van het online kanaal redt het financiële cijfers van kledingmerk Gap. De omzet van de webshops groeide met dertien procent in het eerste kwartaal. De concernomzet met 1 procent tot 3,8 miljard.

Customer Experience

Bestelzuil leverancier Clicks in Bricks failliet

Clicks in Bricks, een Nederlands bedrijf dat een bestelzuil naar de werkvloer had willen brengen, is deze week failliet verklaard. Al eerder werd het faillissement van softwareleverancier Qweery aangevraagd.

Retail

The Cloakroom stelt country manager Benelux aan

Personal shopping-dienst The Cloakroom legt de fundamenten voor zijn internationalisering en stelt een country manager aan voor thuismarkt Nederland. Fieke Kreischer wordt verantwoordelijk voor Nederland, België en Luxemburg.

Customer Experience

Enorme potentie online supermarkten Nederland

Elf procent van de Nederlanders doet wel eens boodschappen via internet bij de supermarkt. Nog geen procent van de omzet komt via het online kanaal, maar dat kan rap veranderen nu de grootste ketens fors investeren in ‘the last mile’.

Logistics

‘Eerste Belgische Apple Store in Gent’

De eerste Belgische Apple Store komt niet in Brussel, maar vermoedelijk in Gent. Geruchten daarover wakkeren steeds verder aan. Naar verluidt heeft Apple zijn oog laten vallen op Post Plaza, het voormalige postkantoor.

Retail