More stories

Premium

Wibra zamelt met app plastic verpakkingen in voor recycling

Wibra is in zijn winkels gestart met het inzamelen van plastic consumentenverpakkingen voor recycling. Klanten worden aangemoedigd om lege plastic verpakkingen die ze bij Wibra hebben gekocht terug te brengen, maar ook de verpakkingen die uit andere winkels komen. Voor elke teruggebrachte verpakking krijgt de klant kortingspunten in de zogeheten Impackt-app.

Sustainability

Marleen Evertsz (Nxchange): ‘voorkom “valley of death” voor impactvolle startups’

Een interview met Marleen Evertsz, die Nxchange oprichtte om groeiende startups en beleggers die positieve impact willen maken bij elkaar te brengen.

Start-ups

(Meetbare) duurzaamheid en welzijn winnen aan belang in techwereld

Investeerders vragen om meer dan alleen commerciële doelen. Het meetbaar maken van duurzaamheid, welzijn en sociale impact wordt daarom steeds belangrijker.

Sustainability

Platformorganisaties zijn nodig voor maatschappelijke vooruitgang

Inzet van platformorganisaties is hard nodig voor sociale vooruitgang op voorwaarde dat ze voldoen aan heldere maatschappelijke waarden.

Sustainability
Premium

Jorn Eiting van Liempt (Seenons): ‘Grondstofschaarste vergroot onze meerwaarde’

In 2050 wil Europa een volledig circulaire economie hebben en technologie kan daarbij helpen. Het Nederlandse Seenons bouwde een platform om afvalstromen en producenten te koppelen. “Er valt veel inefficiëntie weg te nemen”, aldus medeoprichter en CCO Jorn Eiting van Liempt.

Tech
Premium

Bol.com stelt duurzamere verpakkingen beschikbaar aan verkooppartners

Verkooppartners van bol.com kunnen vanaf vandaag pallets bol.com-verpakkingen inkopen, waarin zij hun bestellingen kunnen versturen. Verkooppartners maken nu vaak gebruik van hun eigen verpakkingen.

Sustainability
Premium

Amazon lanceert e-bakfietsen in VK

Amazon lanceert in het Verenigd Koninkrijk e-bakfietsen om de koolstofuitstoot van zijn bezorgingen te verminderen.

Sustainability

Het financiële plaatje van verduurzaming én bedrijfsgroei in e-commerce

De impact van online aankopen op het milieu wordt steeds groter. Ondernemers kunnen verschillende dingen doen om te verduurzamen.

Sustainability
Premium

‘Consument wil duurzaam online winkelen, maar weet niet hoe’

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Ze zijn wel bereid om hun gedrag aan te passen. Zo zegt 84 procent bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden. Iets meer dan een derde van de consumenten is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch.

Sustainability

Scale-up Bondi deelt zijn visie over gedeelde stadsmobiliteit

Bondi wil snel opschalen en ze hebben het momentum te pakken. Tijd om te praten met de mede-oprichter van het bedrijf dat Nederland verovert.

Start-ups

Clever Franke maakt de impact van geld tastbaar met data

Enorme datasets behapbaar en stijlvol maken, daar leven ze bij Clever Franke van op. In opdracht van Global SNS Bank maakte zij een digitale wereldkaart.

Data

Emerce E-commerce Live!: ‘Tweederde van klanten wil duurzamere producten’

Steeds meer consumenten zeggen duurzamere producten te willen aanschaffen. Data en doorzettingsvermogen zijn onmisbaar voor een duurzaam assortiment, blijkt uit een gesprek met de CEO’s van Flinders en Gerrard Street tijdens Emerce E-commerce Live!

E-commerce

Alles wat er mis is met crypto (2/2)

Crypto: buitensporige milieubelasting, dekmantel voor de georganiseerde criminaliteit en in feite een piramidespel. Tijd voor een reality check. (2/2)

Digital Transformation

Deliverymanagementsoftware: de weg naar duurzaam transport

Duurzame pakketbezorging wordt steeds belangrijker. Deliverymanagementsoftware maakt zulke informatie inzichtelijk zodat je groene keuzes kunt maken.

Logistics
Premium

Emerce Fashion: de duurzame transformatie van de kledingindustrie

In 2017 vond aan het Amsterdamse Rokin 102 de officiële opening van Fashion for Good plaats. De organisatie streeft een totale verduurzaming van de kledingindustrie na. Het daagt alle spelers in de sector, inclusief consumenten, uit om op een nieuwe manier na te denken over het ontwerpen, maken, dragen en hergebruiken van kleding. “We zijn behalve museum tevens innovatieplatform”, zegt Gwen Boon van de organisatie in de videocollectie Emerce Fashion.

Sustainability