More stories

Het financiële plaatje van verduurzaming én bedrijfsgroei in e-commerce

De impact van online aankopen op het milieu wordt steeds groter. Ondernemers kunnen verschillende dingen doen om te verduurzamen.

Sustainability
Premium

‘Consument wil duurzaam online winkelen, maar weet niet hoe’

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Ze zijn wel bereid om hun gedrag aan te passen. Zo zegt 84 procent bewust te kiezen tijdens de aankoop zodat er geen producten retour gezonden hoeven te worden. Iets meer dan een derde van de consumenten is bereid om meer te betalen voor een duurzame bezorging. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch.

Sustainability

Scale-up Bondi deelt zijn visie over gedeelde stadsmobiliteit

Bondi wil snel opschalen en ze hebben het momentum te pakken. Tijd om te praten met de mede-oprichter van het bedrijf dat Nederland verovert.

Start-ups

Clever Franke maakt de impact van geld tastbaar met data

Enorme datasets behapbaar en stijlvol maken, daar leven ze bij Clever Franke van op. In opdracht van Global SNS Bank maakte zij een digitale wereldkaart.

Data

Emerce E-commerce Live!: ‘Tweederde van klanten wil duurzamere producten’

Steeds meer consumenten zeggen duurzamere producten te willen aanschaffen. Data en doorzettingsvermogen zijn onmisbaar voor een duurzaam assortiment, blijkt uit een gesprek met de CEO’s van Flinders en Gerrard Street tijdens Emerce E-commerce Live!

E-commerce

Alles wat er mis is met crypto (2/2)

Crypto: buitensporige milieubelasting, dekmantel voor de georganiseerde criminaliteit en in feite een piramidespel. Tijd voor een reality check. (2/2)

Digital Transformation

Deliverymanagementsoftware: de weg naar duurzaam transport

Duurzame pakketbezorging wordt steeds belangrijker. Deliverymanagementsoftware maakt zulke informatie inzichtelijk zodat je groene keuzes kunt maken.

Logistics
Premium

Emerce Fashion: de duurzame transformatie van de kledingindustrie

In 2017 vond aan het Amsterdamse Rokin 102 de officiële opening van Fashion for Good plaats. De organisatie streeft een totale verduurzaming van de kledingindustrie na. Het daagt alle spelers in de sector, inclusief consumenten, uit om op een nieuwe manier na te denken over het ontwerpen, maken, dragen en hergebruiken van kleding. “We zijn behalve museum tevens innovatieplatform”, zegt Gwen Boon van de organisatie in de videocollectie Emerce Fashion.

Sustainability
Premium

CO2ok ondergebracht bij klimaatexpert South Pole

CO2ok, de Utrechtse startup die CO2 compensatie aanbiedt voor webwinkels, wordt voor een onbekend bedrag overgenomen door South Pole, leverancier van klimaatoplossingen en ontwikkelaar van klimaatbeschermingsprojecten.

Venture

Wat als marketing tot doel had de wereld beter te maken?

Kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben. Wat als we als marketeers, net als in veel Aziatische culturen, meer aan het collectieve welzijn denken?

Strategy
Premium

Datagebruik VodafoneZiggo omhoog, terwijl elektriciteitsgebruik daalt

Het datagebruik op VodafoneZiggo’s netwerken brak opnieuw records in 2021. Toch daalde het elektriciteitsgebruik afgelopen jaar daalde met 9 procent, zo blijkt uit het Impact Report 2021 dat het telecombedrijf vandaag publiceert.

Sustainability
Premium

Rabobank toont CO2-uitstoot betaaltransacties in app

De Rabobank gaat bij klanten die daarmee instemmen de geschatte CO2-uitstoot van hun aankopen in de bankapp tonen. Klanten zouden op deze manier hun koopgedrag kunnen aanpassen en aankopen doen die minder CO2 uitstoten.

Sustainability
Premium

AI in de praktijk: Birds.ai zet AI in om duurzaamheid in de industriesector te versnellen

Hoe wordt AI precies toegepast in de praktijk? Startup Birds.ai verduurzaamt de wereld door visuele data en AI te gebruiken om industriële assets optimaal te produceren en te onderhouden.

Artificial Intelligence
Premium

‘Verkoop van tweedehands kleding niet duurzaam’

Het kopen van tweedehands kleding is erg in opkomst. Met name bij jongeren die het belangrijk vinden om duurzame kledingkeuzes te maken. Ook wordt tweedehands kleding door hen vaak als trendy en onderscheidend gezien om een eigen kledingstijl te creëren. Duurzaam is de praktijk echter niet, zegt Dirk Mulder, Sector specialist Trade & Retail, ING Sector Banking, tegen het ANP.

Sustainability

Vijf tips om retouren te verduurzamen in de e-commerce

Hoe meer e-commerce, hoe meer pakjes retour komen. Het voorkomen van retouren loont zich dus steeds meer, vanwege de kosten en de milieu-impact.

Logistics