-

Start-up voor kledingverhuur Masterpiece: ‘We zijn meer en meer een databedrijf’

Kledingstukken worden in Nederland gemiddeld slechts zeven keer gedragen. En ook al wordt er aan allerlei kanten aan gewerkt, de mode-industrie is allerminst een duurzame industrie. We praten met Lieke van Schouwenburg over wat Masterpiece hierin kan betekenen en de plannen voor de toekomst.

Hoe kwam je bij het idee voor het starten van Masterpiece?

“Mijn co-founder, Suzanne Vermet-Reijgersberg, was mijn huisgenoot tijdens mijn studie in Leiden. We kennen elkaar al meer dan 15 jaar. Tijdens onze studie leenden we kleren van elkaar. Een goedkope  optie voor een grotere garderobe. Daarna kregen we beiden eigen banen. Ik werkte voor ministeries met veel dienstreizen en had veel mooie outfits nodig. Maar ik wilde niet elke keer iets nieuws kopen. Ik was op zoek naar variatie zonder iets aan te hoeven schaffen. Suzanne was steeds meer bezig met een duurzame levensstijl en worstelde dus ook met kledingconsumptie. In de mode-industrie is er een spanning tussen het prijskaartje en duurzame en bewuste productie. We kwamen op  het idee van de gedeelde kledingkast zoals we die vroeger hadden. Een kast met designer kleding die toegankelijk is en betaalbaar. En die met je mee gaat als je maat verandert.”

Tot wat voor concept leidde dat?

“We zijn gestart als kledingbibliotheek. Het bleek dat alledaagse kleding met een abonnementsmodel interessanter was dan ons te richten op feestelijke kleding. Je maakt meer impact met alledaagse kleding dan gelegenheidskleding. Klanten zijn bijvoorbeeld politici of presentatoren die interviews of opnames hebben. Dat is meer niche. We hebben ook veel vrouwen die graag vaak nieuwe kleding dragen zonder het schuldgevoel van de consumptie die daarbij komt.”

Hoe heeft het idee zich verder ontwikkeld?

“Sinds 1,5 jaar werken we als platform, waarbij wij de collectie namens modemerken verhuren. In coronatijd is het in een stroomversnelling geraakt. Modemerken voelden meer urgentie door onverkochte voorraden. En als er één merk aan boord is volgen er meer. We hebben nu samenwerkingen met veertien merken, zoals Kyra, Scotch & Soda, Zoe Karssen, en ook kleinere designers. We kopen de kleding niet meer in. Dat scheelt aanzienlijk qua kapitaal risico en inventaris management.”

Dit soort verhuurmodellen zie in je in steeds meer branches. Hoe zit dat bij jullie?

“Er zijn verschillende businessmodellen in de kledingverhuurmarkt. Ik ben er van overtuigd dat je niet moet inkopen en dat je hand in hand moet samenwerken met de modemerken. Ook geloof ik in het abonnementsmodel. In het Verenigd Koninkrijk heb je peer-to-peer-ondernemingen – dus platformen die mensen aan elkaar onderling kleding laat uitlenen – maar dan kom het gemak van de klant in geding. Hetzelfde geldt voor de tweedehands markt.”

Hoe is Masterpiece tot nu toe gefinancierd geweest?

“We zijn begonnen met Climate KIC met een klein startkapitaal en eigen vermogen. Afgelopen november hebben we een kleine subsidie gekregen. Masterpiece is nog volledig in eigen handen.”

En nu beginnen jullie aan een eerste financieringsronde. Naar wie ben je op zoek?

“We zijn meer en meer een databedrijf. Door wie wordt welke kleding gedragen? Hoe vaak? Wat is de kwaliteit van kleding na bepaalde duur van gebruik? Dat is interessante data voor modemerken. Daar zien we in de toekomst ook een verdienmodel. Het is dus fijn als investeerders ervaring in marketplaces en platformen meebrengen. Of investeerders die net als wij impact-gedreven zijn.”

Hoe intensief moet zo iemand zich met Masterpiece bezig gaan houden?

“We verwachten niet dat iemand elke maandag aanschuift en mee brainstormt, maar enige betrokkenheid is wel prettig. We zoeken nu tussen de €250.000 en €750.000. We geloven in stap voor stap uitbreiden.”

Waar willen jullie het geld voor gaan gebruiken?

“We voelen nu de noodzaak om snel te groeien. We zijn in coronatijd met 300% gegroeid met een klein team en beperkte middelen. Inmiddels zien we onze concurrentie in het buitenland stappen zetten. Twee concurrenten in het Verenigd Koninkrijk hebben net geld opgehaald. Wij willen nu zo snel mogelijk de grootste worden in de Benelux.

We zullen het geld voor grootste deel in sales en marketing investeren. Daarnaast willen we een klein stukje budget gebruiken voor het aanpassen van de website om dataverzameling te automatiseren. En bij een hoge kapitaalinjectie willen we een CTO en een data-analist toevoegen aan het team.”

Waar staat Masterpiece over een jaar of vijf?

“Dan is het huren van kleding echt een alternatief voor kopen. Dit is de volgende stap na de vlucht van tweedehands kleding. We hebben dan 50 modemerken die we verhuren en zijn in de Benelux en Frankrijk actief. De ambitie is echt om Europees de grootste te worden.

Nu doen we alles nog in eigen beheer. Zo weten we ook zeker dat alles netjes verstuurd wordt naar de klanten. We willen de klantervaring in eigen hand houden. Maar ik kan me voorstellen dat merken in de toekomst via ons platform verhuren, in ruil voor de data en dan zelf het volledige logistieke proces doen.”

Over de auteur: Arjen Strijker is oprichter van Fundsup.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond