Hoe maak je kleding duurzaam en welke rol spelen platformen hierbij?
De kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Hoe kunnen we kleding duurzamer maken?
De kledingindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Hoe kunnen we kleding duurzamer maken?
De vraag naar duurzame kleding neemt toe, maar echt duurzame producten vinden blijft een uitdaging. Want wat maakt iets nu echt duurzaam? Er is een centrale database nodig, stelt Noor Veenhoven, medeoprichter van Impactbytes. “Als het niet makkelijk vindbaar is, geven mensen het op.”
Wat is ervoor nodig om de mode-industrie te laten verduurzamen? En werkt regulering via de overheid?
Wat komt er kijken bij de duurzaamheidstransitie in de Fashion-industrie?
Marktplaats maakt het voor gebruikers inzichtelijk hoeveel CO2-uitstoot zij potentieel besparen met de aankoop van een tweedehands artikel op het platform.
Valyuu is een marktplaats voor elektronica. Je koopt er bijvoorbeeld een gebruikte smartphone van een andere particulier. Investeerders toonden vertrouwen.
Voor welke vormen of bedrijfsmodellen van duurzaamheid staan Nederlanders het meeste open? En wat zien ze nog niet zo zitten? Uitkomst van een onderzoek.
4impact investeert in digitale ‘tech4good’ startups en is in korte tijd uitgegroeid tot een van de bekendste’ impact venture capital’-fondsen van Nederland.
Als merk wil en moet je aan de slag met duurzaamheid. Veel merken doen dat al, maar de relevantie en geloofwaardigheid blijft soms nog achter. En hoe betrek je de consument hierbij?
Kledingstukken worden in Nederland gemiddeld slechts zeven keer gedragen. Lieke van Schouwenburg (Masterpiece) zoekt groeigeld om een alternatief te bieden.
Apple gaat in de VS smartphones met groene energie opladen. Clean Energy Charging heeft tot doel de koolstofvoetafdruk van de iPhone te verkleinen door de oplaadtijden te optimaliseren, aldus het bedrijf.
Wibra is in zijn winkels gestart met het inzamelen van plastic consumentenverpakkingen voor recycling. Klanten worden aangemoedigd om lege plastic verpakkingen die ze bij Wibra hebben gekocht terug te brengen, maar ook de verpakkingen die uit andere winkels komen. Voor elke teruggebrachte verpakking krijgt de klant kortingspunten in de zogeheten Impackt-app.
Een interview met Marleen Evertsz, die Nxchange oprichtte om groeiende startups en beleggers die positieve impact willen maken bij elkaar te brengen.
Investeerders vragen om meer dan alleen commerciële doelen. Het meetbaar maken van duurzaamheid, welzijn en sociale impact wordt daarom steeds belangrijker.
Inzet van platformorganisaties is hard nodig voor sociale vooruitgang op voorwaarde dat ze voldoen aan heldere maatschappelijke waarden.