BCD: Toch groei ondanks tegenvallend Europa
BCD Holdings, een Nederlands internetreisbedrijf met wereldschaal, verwacht dit jaar tussen de vijf en tien procent omzetgroei te boeken.
BCD Holdings, een Nederlands internetreisbedrijf met wereldschaal, verwacht dit jaar tussen de vijf en tien procent omzetgroei te boeken.
Het ziet ernaar uit dat, online reisbureaus als Expedia toch vliegtickets kunnen gaan verkopen via Google Flight Search.
Nederlandse ticketsites krijgen binnen afzienbare tijd concurrentie van Google Flight Search. De zoekmachina is uitgebreid naar Nederland, maar vooralsnog enkel te gebruiken door Amerikanen.
Googles zoekmachine voor vliegtickets neemt geen assortiment van online ticketsites op in de index van zijn nieuwe dienst Flight Search. Sites als Expedia, Kayak, Orbitz en Priceline hebben het nakijken.
Het Nederlandse Micazu, een online marktplaats voor vakantiehuizen van particuliere huisbezitters, gaat het gevecht graag aan met grote internationale concurrenten als Airbnb en Wimdu. Dat laat Micazu-directeur Martin Kranenburg weten. “We houden ons oog op het buitenland.”
Niki van Wijk, nu nog hoofd marketing en e-commerce, verlaat luchtvaartmaatschappij Transavia.com na ruim 4 jaar dienst . Ze maakt een transfer naar internetmarketingbureau Netsociety, waar ze per 1 juni de rol van partner inneemt en daarmee wordt ze directeur strategie.
Weinig is zo ondoorzichtig en complex als de markt voor vliegtickets. Op internet beconcurreren luchtvaartmaatschappijen, prijsvergelijkers en metazoekers elkaar heftig. De marges zijn klein zo niet nul. “Massa is leading.”
Van alle vakanties die worden geboekt, vindt 71 procent online plaats. Bakstenen reisbureaus zien hun bestaansrecht langzaam afbrokkelen. Enkel ouderen van 65 of ouder boeken nog vaker bij een reisbureau dan andere leeftijdsgroepen.
De webstrategie van Transavia draait om innovatie. Het grootste knelpunt ligt meteen in het innovatiebudget. Emerce sprak met hoofd e-commerce van Transavia, Niki van Wijk, over de ontwikkelingen op dit gebied bij Transavia.com
Transavia.com is Nederlands grootste webwinkel met een omzet van 456 miljoen euro. De tien grootste webwinkels van Nederland zetten gezamenlijk 2,2 miljard euro om.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) wil van de nieuwe site Holland.com een interactief loket voor binnen- en buitenlandse toeristen maken. Hierbij krijgt het NBT steun van grote partners als Heineken , de Rabobank en Veronica. De geldschieters zijn het ministerie van Economische Zaken en de Europese Unie.