More stories

Eigen boekingsite voor Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde heeft een eigen boekingswebsite gelanceerd. Consumenten kunnen meteen tickets zoeken en boeken vanaf Groningen Airport Eelde naar bestemmingen zoals New York, San Francisco, Beijing, Stockholm, Rome en Manchester.

Travel

‘Digital nomads maakten in 2017 1,8 miljoen reizen’

Jonge reizigers zijn bereid in de buidel te tasten voor bijzondere excursies. Generatie Z boekt het liefst online maar dan wel direct bij de leverancier. Dit en meer blijkt uit de New Horizons Survey, het vijfjaarlijkse wereldwijde onderzoek van WYSE Travel Confederation naar reizigers onder de dertig.

Aan het onderzoek namen meer dan 57.000 mensen uit 188 landen deel. Deze zes trends komen uit het onderzoek naar voren:

1. Big spenders
Millennials en generatie Z zijn bereid om flink wat geld uit te geven aan beleving. Zevenendertig procent is bereid om de portemonnee te trekken voor bijzondere ervaringen die te maken hebben met eten en drinken. De traditionele luxe items zoals upgrades in het vliegtuig zijn het minst populair onder de jonge doelgroep.

Volgens WYSE ondernemen deze reizigers 26 procent meer activiteiten op hun reisbestemming vergeleken met 2012. Het aanbieden van een unieke beleving lijkt dan ook lucratiever te zijn dan het ontwikkelen van premium diensten als je deze doelgroep wilt aanspreken.

2. Meer informatiebronnen en OTA’s
Het aantal verschillende informatiebronnen dat wordt geraadpleegd voor het boeken van een reis stijgt gestaag: van drie in 2002 naar meer dan tien in 2017. Vrienden en familie zijn nog altijd de meest gebruikte bronnen maar het belang van social media en vergelijkingssites is toegenomen sinds het vorige onderzoek.

Het zal niemand verbazen dat de meeste informatie online wordt verkregen, wat ten koste gaat van face-to-face contact en print. Tien jaar geleden namen reisbureaus 70 procent van de boekingen van jeugdige reizigers op zich, nu zijn het vooral de leveranciers zelf en OTA’s waar wordt geboekt. Die zullen mobile-first moeten worden: driekwart van de respondenten uit de generatie Z hebben minimaal een keer via hun smartphone een boeking gemaakt in 2017.

3. Populairste bestemmingen
De VS blijven de populairste bestemming voor de jonge reizigers, al leveren ze wel wat marktaandeel in. Verder is Australië voor het eerst in tien jaar terug in de top-10. WYSE stelt dat het aandeel reizen van 120 dagen en langer afneemt. Er worden meer kortere trips geboekt. Long-haul bestemmingen die vooral inzetten op langere verblijven voor studie, werkvakanties, au pairs, et cetera worden dus minder relevant voor de doelgroep.

4. Digitale nomaden
Digitale nomaden, die hun werk verrichten terwijl ze op reis zijn, maken geen groot deel uit van de respondenten: 0,6 procent kwalificeert zichzelf als digitale nomade. Dat lijkt weinig maar komt neer op 1,8 miljoen reizen.
De digitale nomaden zoeken accommodaties met name via Airbnb (56 procent). Ze boeken hun vliegreizen online (85 procent) en gebruiken daarnaast vaak OTA’s om een verblijf te regelen (55 procent). Locaties waar je kunt werken en snelle wifi zijn de ingrediënten waarmee je deze subgroep blij maakt.

5. Drie sleutels tot geluk
Er zijn drie factoren die bepalen of millennial- en generatie Z-reizigers blij worden van hun reis: de bestmeming, duur van de reis en activiteiten.
Hoe meer activiteiten en belevingen mensen meemaken tijdens hun reis, des te gelukkiger zijn ze. Reizen naar Mexico, Japan, Indonesië en Peru scoren het hoogst.

6. Generatie Z is de toekomst
Gen Z is de grootste groep consumenten in 2020. Ze boeken online, maar liever direct bij de leverancier en niet zozeer bij OTA’s en third party websites. Generatie Z is socialer dan de millennials en wil contact en interactie met de locals. De focus op activiteiten biedt reisorganisaties kansen om deze doelgroep aan te spreken, liefst via social media.

Customer Engagement

De Nederlandse Google Assistent is live. Hoe word je voice-ready?

De lancering van de Nederlandstalige Google Assistent op 26 juli jl. is een belangrijke stap voor de adoptie van voice assistants in Nederland. Bij Mirabeau ontwikkelen we al langer oplossingen voor voice interfaces, onder andere voor Transavia, Qmusic en Vacanceselect. Vacanceselect bereidden we onlangs tijdens een hackathon voor op de adoptie van voice.

Innovatie

KLM voegt Google Pay toe aan Android-app

KLM heeft Google Pay als betaalmethode toegevoegd aan de Android-app. Gebruikers kunnen hiermee een stoelreservering of extra bagage betalen. Daarnaast kunnen ze instapkaarten opslaan op de Google Pay-app.

Payment

Aruba kiest voor Dept als digital marketing partner

Aruba heeft Dept benoemd tot digital marketing partner om de algehele country marketing te optimaliseren. Door middel van SEO en creatieve campagnes werken Dept en Aruba samen aan het verbeteren van  de naamsbekendheid van om zo meer toeristen te trekken.

Digital Agencies

‘Twee derde van de vakanties online geboekt’

Vorig jaar werd twee derde van de zomervakantieboekingen online gedaan. Ruim een op de tien vakanties werd persoonlijk bij een reisbureau of reisagent geboekt. Dit heeft het CBS becijferd.

Conversie

‘Airbnb oefent druk uit op woonmarkt in Antwerpen’

Airbnb oefent druk uit op residentiële woonmarkt in Antwerpen

Travel

‘Reiziger boekt excursies last-minute en steeds vaker mobiel’

Alle grote OTA’s hebben zich op tours en excursies gestort als logische verlenging van de customer journey. Maar hoe wil de consument die het liefst boeken?

Mobile

Ook Transavia aan de slag met Google Assistent

Ook Transavia heeft de lancering van de Nederlandstalige Google Assistent aangegrepen om daar een service op aan te bieden. Het gaat in eerste instantie om vluchtinformatie maar er zit meer in het vat, vertelt Vanja Mlaco, Coach of Digital Team bij Transavia.

Voice

KLM lanceert nieuwe digitale service voor Google Assistent

De introductie van Google Assistent in het Nederlands is door KLM aangegrepen om daar een nieuwe digitale service voor te ontwikkelen. KLM-klanten kunnen in de Nederlandse taal vluchten zoeken met behulp van voice. Tegelijkertijd is de Engelse versie gelanceerd.

Voice

Travel with Zoey: machine-learning helpt de medewerkers

Voor reisorganisaties eindigt het contact met de klant op het moment dat de reisbescheiden zijn verzonden. Tijdens de reis is er geen interactie, tenzij er problemen zijn. Om de customer journey te verlengen met als doel retentie heeft Rajneesh Badal Travel with Zoey bedacht. “Er zijn bijna geen reisorganisaties die de communicatie na boeking en op de bestemming goed invullen.”

Artificial Intelligence

België verzamelt ook passagiersgegevens bij trein- en busreizen

België gaat bij wijze van proef de passagiersgegevens verzamelen bij trein- en busreizen. Het betreft reizigers die gebruikmaken van Eurostar en Flixbus. 

Legal

Skyscanner moet zich aan Reclamecode Reisaanbiedingen houden

Skyscanner moet ervoor zorgen dat aanbieders op haar website voldoen aan de eisen van de Reclame Code Commissie (RCC). Dit betekent dat de genoemde prijzen daadwerkelijk boekbaar moeten zijn.

Legal

McKinsey: Europese reisbedrijven laten kansen liggen in online marketing

Hotels en autoverhuurders zijn digitaal het meest volwassen vergeleken met andere reisaanbieders. Dit blijkt uit onderzoek van McKinsey.

Online marketing

Zandvoort wil andere aanpak Airbnb verhuur

Zandvoort overweegt een andere aanpak met appartementen die voor Airbnb worden verhuurd. Nu mogen eigenaren een hele woning nog maximaal 120 dagen per jaar verhuren aan toeristen via Airbnb. In 2019 zal dat waarschijnlijk minder mogen.

E-commerce