More stories

Fraudemails rondom Booking.com schieten omhoog door AI

Het aantal phishingcampagnes rondom Booking.com is sinds de opkomst van ChatGPT met tussen de 500 en 900 procent gestegen.

Travel
Premium

‘Booking.com blijft consumenten misleiden’

Booking.com en Agoda.com, beide onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. Dat stelt de Consumentenbond.

Travel

Naam Roompot verdwijnt, wordt Landal

Roompot en Landal GreenParks vereenvoudigen de organisatie en namen daartoe een paar ferme beslissingen. De naam Roompot verdwijnt en het Zeeuwse kantoor wordt gestript.

Travel

Airbnb profiteerde van zonsverduistering

Kamerverhuurder Airbnb heeft een beter gepresteerd dan verwacht kwartaal afgesloten, hoewel de omzetverwachting voor het lopende kwartaal tegenvalt.

Travel

Booking en Expedia zien markten aantrekken

Booking Holdings, het moederbedrijf van bijna een dozijn reismerken, waaronder Kayak en Priceline, zag het aantal reserveringen fors toenemen tot 297 miljoen. De reisboekingen bedroegen 42,5 miljard dollar, vergeleken met een prognose van 42,2 miljard.

Travel

Airbnb overspoeld met Olympische bedden Parijs

Twee derde van de Parijse bedden op Airbnb zijn geboekt voor overnachtingen tijdens de Olympische Spelen. Het is de vraag of de duurdere bedden überhaupt geboekt gaan worden.

E-commerce

Tesla toont robotaxi begin augustus

Tesla-topman Elon Musk zegt dat hij op acht augustus zijn concept voor robotaxi’s toont.

Artificial Intelligence

Boekingsplatformen bemiddelden bij 679 miljoen nachten

Online platformen als Airbnb, Booking, Expedia Group en TripAdvisor hielpen vorig jaar in de EU bij het boeken van 679 miljoen nachten. Dat is 14 procent meer dan in 2022.

Travel

BlaBlaCar: winstgevend en 100 miljoen groeigeld

Het Franse BlaBlaCar, ook in Nederland een bekende verschijning, haalt honderd miljoen euro groeigeld op. Het bedrijf wil koploper worden in multimodaal Europees deelvervoer.

Travel
Premium

Schiphol geeft reizigers realtime informatie over de wachttijd bij bagage

Passagiers die terugkomen van hun reis kunnen voortaan zien waar hun bagage zich bevindt en hoelang het duurt voordat deze op de bagageband verschijnt. Schiphol maakt hiervoor gebruik van voorspellende algoritmes. Van deze technologie maakt de luchthaven al langer gebruik bij de grondafhandeling van vliegtuigen.

Travel
Premium

Nederlandse reis-app Stippl haalt 575.000 euro op

De makers van de mobiele app Stippl, een handzame reisplanner, hebben weer een kleine kapitaalinjectie opgehaald.

Travel
Premium

Bonaire.com wordt toeristisch boekingsplatform

Ondernemer Robin Weesie koopt het domein Bonaire.com en is bezig de site om te katten tot een toeristisch boekingplatform voor verblijf, horeca en activiteiten.

Venture

Italiaanse toezichthouder onderzoekt Booking.com

De Italiaanse toezichthouder op de markt onderzoekt of Booking zijn marktmacht heeft misbruikt.

Legal
Premium

Booking.com haalt ‘Travel Sustainable’ programma offline (update)

Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen.

E-commerce
Premium

Nederlandse consument geeft in 2023 online meer uit aan vakanties dan ooit

Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor 34,7 miljard euro online uitgegeven, een groei van 3 procent vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1 procent naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Travel