-

3Dabout.me: wie de schoen perfect past, hoeft hem niet terug te sturen

Hoge retourpercentages en ontevreden klanten, voor veel webshops is het een dagtaak. 3Dabout.me is het antwoord op ‘het past niet!’. Online 3D-productgegevens maken de match met 3D-data van je lichaam. Roderick Muller, medeoprichter van 3Dabout.me, maakt dit nu voor alle poezelige voetjes mogelijk. “We willen wereldwijd hét onafhankelijke platform worden dat iedereen realtime de perfecte pasvorm en fit aanreikt voor online-producten.”

Hoe omschrijf je 3Dabout.me in een tweet?

“3Dabout.me: bestel nooit meer de verkeerde maat schoenen online”.

Wat doen jullie precies?

“We scannen voeten en schoenen en brengen die met een algoritme bij elkaar. Vervolgens geven we een advies over de pasvorm. Niet over de maat, dat is te makkelijk. We zijn een pasvormtool.”

Een pasvormtool?

“We hebben samen met een onderzoeksinstelling een app ontwikkeld waarmee je je voeten kunt scannen. Je begint met het aanmaken van een profiel en vervolgens klik je op ‘get started’. Je moet je schoenen en sokken uittrekken, je broekspijpen oprollen en je voet op een blanco A4’tje plaatsen. Daarna maak je drie foto’s van je voet. Die gaan door onze database waarin zich zo’n achtduizend 3D-modellen van voeten in hoge resolutie bevinden. Op basis daarvan reconstrueren we jouw voet in 3D: 99% nauwkeurig. Vervolgens verrijkt je voet onze database omdat die daar in 3D komt in te staan.”

Maar hoe komt daar dan de perfecte fit uit?

“Laat ik dat uitleggen aan de hand van de praktijk. We zijn momenteel live bij de webshops van Omoda en Men at Work, weliswaar nog met een bèta-omgeving. Als je nieuw bent op de website, doe je met de app eerst de voetscan die ik net beschreef. Daarna volg je dezelfde procedure als iemand die dat al heeft gedaan. Je logt in nadat je op onze knop hebt gedrukt en dan worden jouw gegevens opgehaald uit onze database. Daarna is het een kwestie van naar de gewenste schoen gaan en op het 3Dabout.me-icoontje klikken. Er rolt een advies uit met daarin de maat die past maar ook hoe de pasvorm zich verhoudt tot je voet.”

Hoe worden de schoenen gescand?

“Dat gebeurt in ons scanlab in Diemen waar we inmiddels zo’n 300 masters, oftewel schoenpasvormen, hebben gescand. Dit komt neer op zo’n 6.000 schoenen. Alle gescande schoenen komen vervolgens in onze database. De database wordt steeds slimmer want het uitgangspunt voor de scan is de binnenkant van de schoen. Die informatie kunnen we gebruiken voor meerdere schoenen. Een Adidas Stan Smith-vrouwenschoen bijvoorbeeld hoeven we maar één keer te scannen. De schoenpasvorm die eruit rolt is toepasbaar voor zo’n vijftig stijl- en kleurcombinaties. Bovendien is het een schoentype dat volgend seizoen hetzelfde is als dit seizoen.”

Welk probleem los je op met 3Dabout.me?

“3D-productgegevens koppelen aan 3D-data van voeten is niet gemakkelijk. Er spelen veel factoren mee die bepalen of een schoen als gegoten zit. Denk, naast de afmetingen van de schoen, bijvoorbeeld aan het moment van de dag waarop je ‘m past. Webshops maken wel pasinstrumenten maar die kloppen vaak niet. Zo kun je een Nike-schoenmaat 9½ hebben, maar bij Asics 9. Ook wij zitten nooit voor de volle 100% exact goed, maar in zo’n 80% van de gevallen kunnen we accuraat online-advies geven. Als dat ertoe leidt dat er 10 tot 20% minder retouren zijn of 1% meer conversie in de wereld, dan zijn wij bijzonder tevreden.”

Waarom schoenen?

“Joost Alferink, medeoprichter van 3Dabout.me, liep in 2012 tegen het probleem aan dat hij niet met zijn eigen lichaamsafmetingen in een online-omgeving aankopen kon doen. Ik ken Joost al vijf jaar en beiden snapten we niet waarom het vandaag de dag nog steeds een gok is. Anderhalf jaar geleden zijn we keihard met dit idee aan de slag gegaan. We richten ons in eerste instantie op schoenen en voeten. Zodra we ons daarin hebben bewezen, willen we gaan uitbreiden naar kleding.”

Hoe uniek is het 3D opmeten van voeten en schoenen?

“Het is ons USP om 3D-lichaamsgegevens te matchen aan 3D-productgegevens en op basis daarvan een advies te geven. Corpus.e uit Duitsland doet wat wij doen, alleen moet je in de winkel een sokje aantrekken en op een scanplatform gaan staan. Je moet dus ergens fysiek naartoe, terwijl onze app het bij de klant neerlegt. Dan heb je nog True Fit, maar bij hen bouw je een soort profiel op, en wel op basis van informatie aan de hand van verschillende pasinstrumenten. Dat is iets heel anders dan wij doen en minder nauwkeurig bovendien.”

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

“De app is gratis en dat blijft hij ook. Het verdienmodel zit ‘m in het maatadvies. Op het moment dat je de knop indrukt, wordt een automatisch advies gegenereerd. Als je voet door die schoen gehaald wordt, dan zijn die klikken voor ons meetbaar. Onze verdiensten zijn afhankelijk van het verkeer op de site en het aantal adviezen, gemiddeld gezien moet je denken aan dubbeltjes. Het tweede verdienmodel dat op termijn interessant is, is dat we heel veel voetgegevens in ons bezit hebben over een tijd. Die data kunnen interessant zijn voor verschillende sectoren.”

Zoals?

“Wij zeggen weleens: Van Bommel heeft geen idee welke voeten hun schoenen kopen. Wij weten dit wel. Dit weten we straks niet alleen van Nederlandse voeten, maar wereldwijd. Die gegevens zijn veel waard en toepasbaar per sector, pasvorm en zelfs in voorraadsystemen. De volgende stap is het soort voeten analyseren en op basis daarvan advies geven, denk bijvoorbeeld aan zooltjes. We zouden zelfs op termijn op medisch gebied iets kunnen gaan betekenen.”

Hoeveel voeten zijn er al gescand?

“Zo’n 1.200 mensen hebben onze app gebruikt en hun voeten gescand. Op dit moment kunnen zij kiezen uit zo’n 300 masters ofwel modellen. In totaal zijn dit zo’n 6.000 schoenen. Omoda heeft onlangs een blog geplaatst en daar zijn ontzettend veel leuke reacties op gekomen. Mensen vinden het echt een uitvinding en het beïnvloedt hun ervaring met het online kopen van schoenen op een positieve manier.”

Met welke potentiële klanten ben je al in gesprek?

“We hebben een samenwerking met merken als Fischer in Oostenrijk en Vans in Zwitserland, maar er lopen ook gesprekken met de Bijenkorf en Filling Pieces. We zijn momenteel erg blij met Omoda en Men at Work, aangezien ons scanlab is Diemen zit. We zitten dichtbij het vuur.”

Hebben je al investeringen binnengehaald?

“In juni hebben we 350.000 euro opgehaald aan investeringen. Hier kunnen we het komende jaar mee door. Daarna zullen we weer nieuwe investeerders aan moeten trekken. In mei 2017 staat de volgende ronde gepland.”

Welke uitbreidingen van 3Dabout.me kunnen we van nog verwachten?

“De app willen we graag uitbreiden met een 3D-visualisatie van je eigen voet. Dit is nog niet zichtbaar in de app momenteel. Daarnaast lijkt het ons mooi om met 3D-sizing een oplossing in winkels te bedenken, bijvoorbeeld de QR-code van een schoen scannen zodat je tegen de winkelmedewerker kunt zeggen: ‘ik wil maat 43,5 van deze Nikes’. Ook voor winkels is dat interessant omdat zij niet voor niets naar achteren hoeven te lopen. Wat we nog niet kunnen maar wel willen, is hoge hakken scannen. In de toekomst willen we de voeten van kleine kinderen kunnen scannen en ook voor dynamische schoenen, zoals sportschoenen, een oplossing bieden.”

Hoe wil je gaan opschalen?

“In de nabije toekomst willen we onze dienst aanbieden bij bijvoorbeeld multibrands, zoals de Bijenkorf. Stel dat een klant een Van Lier-schoen wil passen die te smal is voor zijn voet, dan willen wij hem het advies kunnen geven om bijvoorbeeld bij Van Bommel te kijken, omdat die schoenen nu eenmaal beter bij zijn voet passen. De klant zinvol advies geven, daar willen we naartoe. Ja, we moeten dit domein gaan claimen en de schaalbaarheid vergroten. In de volgende fase gaan we kijken hoe we over de grens kunnen gaan met 3D.about.me. Uiteindelijk is het onze ambitie om wereldwijd hét onafhankelijke platform te worden waarmee je, op basis van je lichaamsafmetingen, even snel als nu online-aankopen kunt doen. Maar dan zonder ze te retourneren.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos. 3Dabout.me won in de categorie The internet of me de Accenture Innovation Awards 2016.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond