Atmosphere zet de toon voor een versterkte klantbeleving

Wat merken als Ace & Tate, Marqt en Wagamama gemeen hebben? Atmosphere van Kollekt.fm. Rolf Dröge, oprichter van de muziekdienst, laat artiesten en andere muziekexperts een afspeellijst samenstellen die gebaseerd is op de merkidentiteit van zijn klanten. “We versterken de in-store-klantbeleving met zorgvuldig geselecteerde muziek.” Inmiddels maken vijfentachtig locaties in zeven verschillende landen gebruik van Atmosphere.

DJ

Rolf, hoe zou je Atmosphere omschrijven in een tweet?

“Atmosphere verbetert de klantbeleving met muziek. Wij koppelen een bedrijf aan een artiest die persoonlijk de in-store-muziek samenstelt.”

Wat houdt dat precies in?

Atmosphere is ontstaan als product van muziekdienst Kollekt.fm: een consumentenplatform waarmee gebruikers muziek kunnen ontdekken. Vorige maand gingen we live. Voor Atmosphere leggen onze ‘muziekcurators’ – opkomende artiesten en andere muziekexperts zoals dj’s, muzikanten, producers of verzamelaars – de verbinding met retail- en horecabedrijven. Het doel is om daar op locatie met muziek de ervaring van klanten positief te beïnvloeden.”

Wat doen de muziekcurators?

“Wij geven ze de mogelijkheid om maandelijks muziek te verzamelen en voor de afspeellijst die ze maken betaald te krijgen. Kollekt.fm regelt alle randvoorwaarden, van de software tot de licenties voor muziekrechten. Zo hoeft de curator maar één ding te doen: muziek verzamelen die bij een merk past.”

Waarom is Atmosphere ontwikkeld?

“Een gebruiker van Kollekt.fm liet weten dat hij een afspeellijst had samengesteld voor Coffee & Coconuts. De eigenaar van het etablissement merkte dat muziek in de smaak viel bij zijn cliëntèle, wat een positieve effect had op de klantbeleving. Dat deed ons besluiten de omschakeling te maken van ons consumenten- naar een B2B-platform, met als doel een netwerk van innovatieve merken opbouwen.”

Hoe maak je de match tussen klant en curator?

“Die baseren we altijd op de merkidentiteit van onze klanten. We verifiëren de identiteit tijdens de intake. Pas daarna zoeken we in ons curatorenbestand naar de geschiktste curator. Neem bijvoorbeeld het jonge, hippe Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate. We zoeken dan een curator met een bijpassende funky, disco- of house-muziekstijl die goed aansluit met hun merkidentiteit. Inmiddels hebben we er driehonderd in onze database staan.”

Hoe gaat Atmosphere in z’n werk?

“De curator maakt eerst een afspeellijst voor onze klant. Die speelt de muziek af via onze app, een streamingkastje of internetkanaal. Logingegevens verstrekken wij per klant. Nu kan de klant een playlist selecteren die de curator speciaal voor hen heeft ontworpen. Medewerkers op de winkelvloer of in de horecagelegenheid hebben geen omkijken meer naar de muziek. De app heeft een aantal interessante functionaliteiten, zoals muziek offline afspelen en feedback geven.”

Wie zijn jouw klanten?

“Het zijn voornamelijk jonge retail- en horecabedrijven met internationale ambities. Naast Ace & Tate behoren de supermarktketen Marqt, de werkplekomgeving Spaces, en restaurants Wagamama en de Salsa Shop tot onze klanten. Het betreft klanten met meer dan tien vestigingen.”

Wat maakt Atmosphere uniek?

“Het onderscheid zit ‘m vooral in de personalisering van onze dienst. Voorheen waren muziekafspeellijsten in winkels gestandaardiseerd. Muziek heeft een emotionele lading: ook zonder dat je je er bewust van bent, beïnvloedt het je beleving van bijvoorbeeld een restaurant. Wij doen er een schepje bovenop door een persoonlijke match te maken waarmee merken of horecazaken nog beter naar voren komen.”

Heb je concurrenten?

“Ja, het zijn bedrijven met een businessmodel die ook de in-store-klantbelevingen versterken. Ze opereren in dezelfde industrie, maar met een andere propositie. Wij leveren gepersonaliseerde afspeellijsten door onze muziekcurators, zij leveren standaard-muziekafspeellijsten. Denk aan wat oudere spelers als Mood Media, PlayNetwork en The Music Marketeers. Verder zien wij momenteel Spotify nog als indirecte concurrent. Maar dat mag je alleen gebruiken voor particuliere doeleinden, en niet zomaar in je eigen winkel of restaurant. Dat was vrij onbekend, maar inmiddels overwegen bedrijven sneller legale initiatieven zoals Atmosphere.”

Welk verdienmodel hanteer je?

“Het valt te vergelijken met het verdienmodel van Airbnb. Iedere klant betaalt een maandelijks vast bedrag voor onze dienst, per locatie. De curators die een muzieklijst samenstellen voor een klant bepalen hun eigen prijs die er bovenop komt. Als SaaS-aanbieder vragen wij vijftien procent over dit bedrag.”

Heb je op dit moment een drukke agenda?

“Ja. Inmiddels streamen wij muziek op vijfentachtig verschillende locaties, in zeven landen. Denk aan Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Australië en Amerika. Binnenkort gaan we naar Japan. De groei van Atmosphere hangt sterk af van het succes van onze klanten. Zo maken Ace & Tate, Ellis Gourmet Burger en Spaces een forse groei door in het buitenland. Hun internationale aanwezigheid opent voor ons deuren buiten Nederland.”

Hoe zien je toekomstplannen eruit?

“Vertienvoudiging van het aantal locaties willen we bereiken tegen het eind van dit jaar. In eerste instantie zijn de sales in Nederland het belangrijkst, maar al snel willen we gaan uitbreiden naar grote steden als Londen en Berlijn en we gaan ons richten op de Verenigde Staten. Afgelopen jaar zijn we door Google geselecteerd voor Blackbox: een programma van twee weken waarin internationale start-ups advies en feedback van experts krijgen. Daar – in Silicon Valley – hebben wij onze eerste salesgesprekken gevoerd.”

Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Lotte Anne van Vemde. Kollekt.fm nam deel aan de Accenture Innovation Awards 2015 met het toenmalige businessmodel. Bekijk hier de winnaars van 2016.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug