Fited: vechten tegen scoliose met 3D-technologie

“Net als gips moeten braces en ortheses als gegoten zitten”, zegt Akanksha Vyas, oprichter van Fited. Samen met Erdem Ay staat zij aan het roer van de tech startup Fited, dat met foto’s en 3D-printing een geheel nieuw licht werpt op een werkproces dat in honderd jaar nauwelijks veranderd is. Ik sprak Akanksha over de e-health-oplossing van Fited, die helpt om scoliose de wereld uit te krijgen.

Akanksha, hoe zou je Fited in één tweet omschrijven?
Fited maakt braces en ortheses met 3D-printing op basis van gewone en röntgenfoto’s.”

Wat doet Fited precies?
“Braces en ortheses beschermen en ondersteunen het menselijk lichaam bij herstel en genezing. Fited maakt momenteel vooral braces voor mensen met de rugaandoening scoliose, later willen we het assortiment uitbreiden met ortheses. Denk daarbij aan een kniebrace, een bandje voor een tenniselleboog of een enkelvoetorthese.”

Hoe werkt Fited?
“Van de cliënt in sportkleding worden vier foto’s gemaakt en een paar röntgenfoto’s. Hierdoor wordt net als in het traditionele proces duidelijk waar het probleem zit. Maar diezelfde vier foto’s zijn voldoende om met Fited een 3D-ontwerp te ontwikkelen en printen van een brace of orthese, dat voor de cliënt zeer comfortabel zit en op de juiste plek ondersteuning biedt.”

Hoe gaat dat normaal gesproken, een brace of orthese aanmeten?
“De behandelend arts of orthopeed maakt een röntgenfoto om het probleem vast te stellen. Vervolgens worden in het lab mallen gemaakt die als basis dienen voor het omvangrijke eindproduct. Een expert verwerkt de mallen met de hand, maar door het precieze werk is dit gedeelte van het proces zeer tijdrovend. Toch is deze werkwijze de afgelopen honderd jaar in essentie nauwelijks veranderd. Daar brengen wij nu verandering in.”

Wat betekent de naam ‘Fited’?
“De naam Fited is gebaseerd op ‘fitted’. We kunnen precies passende braces of ortheses maken voor iedereen.”

Vanuit welke visie werk je?
“De markt voor braces en ortheses is zeer gesegmenteerd, ofwel: de apparatuur en middelen zijn niet overal waar het nodig is beschikbaar. We willen dat mensen over de hele wereld de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van Fited. Dat verbetert niet alleen leefomstandigheden, maar helpt ook de acceptatie van zulke medische hulpmiddelen te vergroten. Doordat er maar weinig middelen nodig zijn voor Fited, kan het eenvoudig worden toegepast in ontwikkelingslanden.”

Wat was de aanleiding om met Fited te beginnen?
“De moeder van Erdem heeft scoliose. Zij heeft al haar hele leven rugpijn, maar de diagnose scoliose werd niet tijdig gesteld. Jaren later is haar een brace aangemeten, maar ze liep tegen dezelfde dingen aan als ieder ander. De brace was oncomfortabel dus ze droeg ‘m niet, met pijn in het dagelijks leven en verschillende complicaties als gevolg.”

Wat hebben jullie toen gedaan?
“Erdem en ik hebben in het verleden samen voor een bedrijf gewerkt dat 3D-gepersonaliseerde binnenzolen vervaardigt. Daar leerden we dat het proces al zó lang hetzelfde is – terwijl wij volop technische mogelijkheden zagen. Door de huidige technologieën, onze eigen kennis en het probleem van Erdem zijn moeder te combineren zagen we een kans om dit te verbeteren voor haar en andere patiënten.”

Wie is de doelgroep van Fited?
“Iedereen die een brace nodig heeft . Wij werken samen met ziekenhuizen en artsen, voornamelijk orthopeden. Scoliose start gebruikelijk op tien- of elfjarige leeftijd en komt meer voor bij meisjes. Als de kinderen een brace dragen tot zestien á zeventien jaar, kan een operatie op latere leeftijd voorkomen worden. Wel 2% van de wereldwijde bevolking heeft last van scoliose, en maar bij 30% wordt dit vastgesteld.”

In welke landen ben je actief?
“We richten ons nu in de beginfase op de Verenigde Staten, Turkije en Nederland. De drie landen zijn gekozen omdat we tijdens de oprichting van Fited beiden in de VS woonden. Erdem is afkomstig uit Turkije en heeft daar connecties. Onze keuze voor Nederland is gebaseerd op de open innovatiecultuur, wat het tot een uitstekende basis maakt voor de Europese markt.”

Wie zijn je concurrenten?
“Een grote concurrent zijn de traditionele scoliose-labs, die de traditionele manier van plastic braces en ortheses volgen. Daarnaast is er één bedrijf uit de VS (Unyq) en één bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk (Andiamo), maar zij maken de producten niet met foto’s. Fited is ook degene die het hele proces exploiteert.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
“De verkoopprijs ligt rond de twee- à drieduizend US-dollar. Medici besluiten uiteindelijk of ze dit gaan adviseren aan cliënten. Gelukkig valt ons product wel onder de verzekering en wordt het vergoed.”

Wat staat er momenteel op de agenda?
“Op dit moment zijn we aan het testen in een aantal ziekenhuizen, in Istanbul en Nederland. Zo werken we in Nederland samen met Lodewijk van Rhijn, hoofd van de orthopedieafdeling bij  Universitair Medisch Centrum Maastricht. In overleg test hij onze braces op enkele patiënten. Begin 2018 is de testfase afgerond en wordt ons product daadwerkelijk gelanceerd.”

Wat doe je om meer aandacht te krijgen voor scoliose?
“We zijn bezig met een Scoliose Awareness Program. Het is een samenwerking met The Bayer Foundation. We hebben een applicatie ontworpen die in alle informatie over scoliose kan voorzien. Hiermee willen wij de bekendheid van scoliose vergroten, een community creëren en over de hele wereld mensen bereiken om meer bekendheid te geven aan de ziekte. Hoe eerder we scoliose aan het licht brengen bij screenings, hoe meer gevallen we kunnen voorkomen.”

Wat is de grootste uitdaging voor Fited?
“In het begin hebben we vooral veel aandacht geschonken aan ons product en de werking ervan. Maar toen we zijn gaan testen in de Verenigde Staten en Nederland is naar boven gekomen dat bij 70% van de mensen scoliose te laat wordt vastgesteld. Dit is dus voor ons het belangrijkste dat we met de samenwerking met Bayer willen bereiken.”

Waarom heb je Fited ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards?
Omdat we heel graag in contact komen met mensen die kunnen bijdragen en meewerken aan onze missie: meer bekendheid en acceptatie voor scoliose. Daarnaast willen we in het algemeen meer mensen bereiken. Het ultieme doel is dat we op den duur bereiken dat iedereen op de wereld gescreend wordt op scoliose en toegang heeft tot de benodigde hulp.”


*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug