-

Het Internet of Me: wat zijn de kansen en gevolgen?

Bijna alle Nederlanders hebben een pc, tablet of smartphone. Bezitters van één of meer van deze apparaten zijn gemiddeld 77 uur per maand actief met browsen en apps. Het internet verandert steeds meer in het ‘ikternet’: een digitale wereld waarin gebruikers de regie pakken over hun gepersonaliseerde producten, diensten en informatie. Met een collega van The Internet of Me ging ik in gesprek over de kansen en gevolgen van dit innovatiethema.

Wat hebben Netflix, Spotify en Blendle met elkaar gemeen? Ze stellen consumenten centraal in alles wat ze doen en bij elke beslissing die zij nemen. Omdat de consument bepaalt, worden bedrijven gedwongen om meer te doen dan louter gepersonaliseerde producten, diensten en informatie aanbieden.

Ze moeten over de volle breedte aansluiten bij de behoefte en beleving van de consument, of het nu om media, entertainment of learning-gerelateerde inhoud gaat. De keerzijde van de opkomst van het ikternet is de omgang met privacy. Consumenten die negatieve ervaringen opdoen, zijn zo vertrokken – inclusief hun netwerk.

Niek de Jong is Managing Director Media, Communications & Technology bij Accenture. Hij denkt dat de essentie van Internet of Me ligt in het feit dat, in tegensteling tot vroeger, consumenten snacken uit verschillende bronnen. Dus niet meer één krant, één cd of één reisbureau, maar alleen de stukjes content die ze zelf interessant vinden.

Hoe moeten grote bedrijven daarmee omgaan?

“Grote bedrijven moeten zich vooral focussen op de business waarvoor schaal een vereiste is. Als schaal geen vereiste is, moeten en kunnen grote bedrijven niet concurreren met kleine bedrijven. Grote bedrijven moeten bepalen wat nu precies het deel is waarvoor ze groot moeten zijn. Om een landelijk dekkend netwerk te bouwen is algehele aanwezigheid en veel kapitaal vereist, maar om apps of websites te bouwen waarmee je video’s kunt kijken of je abonnement kunt inzien, hoeft dat niet.”

Waar liggen de kansen voor innovaties?

“Vooral bij online kanalen die informatie of diensten van allerlei aanbieders bij elkaar brengen, zodat de consument kan kiezen. Bijvoorbeeld Blendle, een van de Innovation Awards-winnaars van vorig jaar. Blendle vind ik het perfecte voorbeeld van het Internet of Me. De gebruiker krijgt de volledige macht over de informatie die hij of zij wil gebruiken.”

Welke rol kan Nederland spelen in de markt?

“Dat is vrij lastig met digitale innovaties. Aan goede ideeën ontbreekt het niet, maar het belangrijkste is de schaalbaarheid. In bijvoorbeeld de VS is zo ontzettend veel durfkapitaal beschikbaar dat het vrijwel onmogelijk is om te concurreren. Nederland is wel heel geschikt om een proeftuin te zijn. En dat betekent meteen dat nieuwe concepten schaalbaar moeten zijn en in staat om internationaal kapitaal aan te trekken. Zo kunnen ze na een goede start ook daadwerkelijk doorknallen.”

Aan wat voor soort innovaties heeft de wereld behoefte?

“De voorwaarde voor succes voor innovaties is dat ze disruptief zijn en dat ze de klant een persoonlijke ervaring geven. Vaak zie je dat er een irritatie of frustratie aan ten grondslag ligt, een prangende reden om het anders te doen. In feite is dit hetzelfde als bij innovaties van honderd jaar geleden met het verschil dat de klant tegenwoordig kritischer is. Mensen gebruiken niet meer automatisch de producten die grote bedrijven voor hen bedenken. Ze willen vergelijken en zelf in control zijn. Dat zijn de innovaties waaraan behoefte is.”

Wat is de rol van big data bij het Internet of Me?

Nu is dat nog een interessante vraag, maar in de toekomst gaan we daar om lachen. Hetzelfde geldt voor connected devices en Internet of Things, waar we nu allemaal nog een mening over hebben. Ik vergelijk het vaak met hoe we twintig jaar terug praatten over internet en mobiele telefoons. Het gaat gewoon zo’n grote rol krijgen in ons leven dat het onder elke oplossing zit en overal in verweven is.”

Twee interessante voorbeelden van Internet of Me-concepten

Dime: ‘data is me’

Dime staat voor ‘data is me’ en is een platform waar persoonlijke gegevens worden verhandeld. Gebruikers bepalen zelf wat ze beschikbaar stellen en krijgen een deel van de opbrengst. Volgens medeoprichter Mariska van Bohemen komt Dime voort uit de discussie over privacy. “Consumenten willen niet meer dat hun gegevens zomaar overal terecht komen of dat ze verhandeld worden zonder hier vanaf te weten. Wij verwachten dat de komende jaren de wetgeving verandert en dat bedrijven meer privacy-verantwoord moeten gaan werken. Dime speelt in op deze ontwikkeling en wil de wereld van datahandel eerlijker en transparanter maken door een alternatief te bieden.”

Bundle

Bundle bundelt met zelflerende algoritmes foto’s van jou en je vrienden in een gedeelde fotocollectie. Medeoprichter Michel op ’t Landt: “Het frustreerde mij dat mijn fotocollectie een enorme rommel was. Ook vond ik het zonde dat foto’s van anderen waar je op staat niet goed gedeeld worden. Met Bundle kun je fotocollecties bij elkaar brengen en delen.

“In de toekomst wordt door de groeiende smartphonemarkt de vraag alleen maar groter, en de camera’s worden beter. We gaan ook film ondersteunen, omdat we merken dat onze gebruikers hier behoefte aan hebben. Verder zijn er nog stappen te maken op het gebied van ‘machine learning’ en kunstmatige intelligentie.”

Binnen The Internet of Me bestaan talloze concepten die digitale en gepersonaliseerde ervaringen brengen. De Accenture Innovation Awards kan helpen om het kapitaal aan te trekken dat deze innovaties nodig hebben, zodat Nederland weer een stukje dichter bij de voortrekkersrol komt.

*) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart Penris van het AIA-thema The Internet of Me. De inschrijving is geopend – ook voor de andere negen thema’s van de Accenture Innovation Awards. Elke twee weken introduceer ik een nieuw thema in deze reeks.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond