-

Kaliber: ‘Experimenteer. Los niet-bestaande problemen op’

Een interactief skatepark, de wekker die je alleen uit kunt zetten door ernaar te glimlachen en een slimme koelkast die uit zichzelf paniek-GIFjes stuurt via de mail: het is een greep uit de ‘uitvindingen’ van Kaliber Interactive. Je moet het experiment omarmen, vertelt de eigenaar van het interactieve bureau Ronald van Schaik op The Social Conference. ‘Je leert er veel van om niet bestaande problemen op te lossen. En wat we van ver halen passen we met realiteitszin toe op de echte vraagstukken.’

Bij het bureau wordt er onder het label Kaliber Inventors geëxperimenteerd met nieuwe mogelijkheden en technieken, legt Van Schaik uit. Eén van de voorbeelden daarvan is het interactieve skatepark dat is ontwikkeld. ‘Kinderen groeien op met spelen en zijn binnen de grenzen van zo’n beeldscherm heel actief. Maar wat ik zo jammer vind is dat ze eigenlijk heel lui op de bank zitten.’

Dat heeft het bedrijf geprobeerd om te draaien door het skatepark met gaming-technieken interactief te maken. Zo moet een skateboarder bijvoorbeeld monstertjes ontwijken die op het park zijn geprojecteerd. Of appels en peren pakken door er overheen te rijden. Omstanders kunnen op hun beurt inloggen en het tegen de skateboarder opnemen. ‘Het zorgt ervoor dat je een ander soort competitie hebt.’

Maar wat heeft een bureau aan al die ervaringen? ‘Je moet leren wat er allemaal mogelijk is’, zegt Van Schaik. ‘Het leert ons hoe we creativiteit en technologie in elkaar kunnen laten vloeien. Dat zorgt ervoor dat we er intern een heel andere chemie mee hebben.’

Bedrijven moeten innovatie niet vrezen, vindt hij. ‘De meeste snappen nu wel dat ze mee moeten bewegen met de dynamiek van de tijd. Maar zeker bij de grote merken zie ik nog weleens dat er gedacht wordt dat innovatie altijd groots en meeslepend moet zijn.’ En dat hoeft helemaal niet. In tegendeel. ‘Er zijn veel meer mogelijkheden. Maak kleinere stapjes en tast af waar een oplossingsrichting ligt. Pel een vraagstuk af en ga er met een goede club mensen mee aan de slag: korte iteraties en snelle prototypes.’

Dat betekent vooral dat je moet durven en een brede ‘oplossingshorizon’ nodig hebt. ‘Je moet veel pikken uit de wetenschap, creativiteit, sociologie en psychologie. Zet juist als het niet direct toepasbaar of meeslepend lijkt al je sensoren aan.’ Al die experimenten helpen Kaliber zelf bij de ‘grote mensen-projecten.’ ‘We leren spelenderwijs wat je met de combinatie van fysiek en digitaal kunt. Het is een speeltuin, maar wel een serieuze. Wat we van ver halen passen we met realiteitszin toe op echte vraagstukken.’

*) Dit interview is opgenomen tijdens The Social Conference 2017, het evenement over het toepassen van social in business. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond