-

Nieuwe verbindingen maken de Perfect City

Steden zijn in opkomst, zowel economisch als in inwonertal. 60 procent van de groei van het wereldwijde BNP wordt gegenereerd in steden. Een stad is een complex en organisch geheel, een ecosysteem dat vanzelf groter lijkt te worden. Het innovatiethema Perfect Cities gaat over de juiste mix voor de toekomst van logistiek, leefbaarheid, milieu, digitalisering en energie.

Samen bouwen aan betere steden door nieuwe verbindingen te leggen tussen bedrijven, overheden en inwoners, dat is één definitie van Perfect Cities. Je kunt er alle kanten mee op. Eén ding staat vast: de consument bepaalt in hoge mate hoe perfect een stad gaat zijn. Steden worden drukker, en de inwoners en bezoekers worden steeds veeleisender. Bedrijven willen maar wat graag bij de groeiende groep consumenten zitten, ook al is de concurrentie hoog.

Over Perfect Cities sprak ik mijn collega’s Nicole van Det en Rob Knigge, beiden Managing Director bij Products.

Wat is voor jou een ‘perfect city’?

Nicole: “Een stad waarin de bewoners en bezoekers op hun wenken bediend worden tegen een betaalbare prijs.” Rob: “Voor mij is het een maximaal CO2-neutrale leefomgeving waarin consumenten altijd ‘connected’ zijn zodat ze de informatie en diensten krijgen wanneer ze willen.”

Kun je een stad noemen die het ideaalbeeld benadert?

Nicole: “Amsterdam. Daar wordt goed gewerkt aan kwaliteit en diversiteit. De stad investeert duidelijk in opkomende wijken. Studenten of ondernemers veranderen leegstaande gebouwen, bijvoorbeeld in een hip restaurant. Dat trekt weer mensen aan. Zo creëer en vernieuw je ook nieuwe buurten en breid je als stad uit. New York en Londen zijn er ook goed in. Elke buurt bedient een bepaalde behoefte en dat is slim.”

Hoe helpt innovatie de Perfect City?

Rob: “In de grote digitaliseringsslag van de afgelopen jaren lopen steden achter op wat consumenten al kunnen. Denk aan iets eenvoudigs als een paspoort aanvragen, dat gaat nog niet echt superdigitaal. Verkeersregulering en energie zijn andere terreinen waar te winnen valt.” Nicole: “Voor de gemeente zie ik een belangrijke rol als ‘innovatiedirigent’ weggelegd. Zo kun je specifieke behoeften van inwoners en bezoekers ontdekken en bedienen.”

Van wie moet die innovatie komen?

Rob: “Steden zijn als een log mammoetschip, waar weinig beweging in is te krijgen. Start-ups kunnen fungeren als sleepboten die innovatie de juiste kant op sturen. De kleine bootjes kunnen heel snel wenden, maar hebben uiteindelijk wel zo’n groot schip nodig voor kapitaal, kennis en kunde.”

Welke innovaties maken een stad nu al perfecter?

Rob: “Uber is een geweldig voorbeeld. Het is al zo goed ingeburgerd dat we het nu nauwelijks meer een innovatie kunnen noemen. Volgens mij is het voor een Perfect City en het hele leven steeds meer zo dat jij, als persoon of consument, in het midden staat. Alles om je heen moet zo ingericht worden als je wilt. Dat uit zich voornamelijk in realtime-informatie over van alles, de locatie van je bestelde boodschappen, ov-advies of zien dat je beter thuis kunt werken omdat het kantoor vol zit.”

Nicole: “De consument in de Perfect City is drukbezet, goed opgeleid en verwend. Elke innovatie die daar een bijdrage aan kan leveren, staat met stip op één.”

Welke impact verwacht je op de sector consumentenproducten?

Nicole: “Dat er nieuwe spelers komen, zoals Amazon. Voorheen kocht je er boeken, binnenkort wellicht boodschappen. Zeker als de prijs-kwaliteitverhouding beter is dan traditionele supermarkten krijgen zij geduchte concurrentie. Hoe meer innovaties er doorkomen, hoe meer de verhouding verandert tussen aanbieders en consumenten.”

Wat voor soort innovaties zou je graag zien?

Nicole: “Opvolgers van ‘oude innovaties’ die met een paar slimme aanpassingen omarmd worden door het grote publiek. En dan vooral op het gebied van gemak. Bijvoorbeeld van de ov-chipkaart één echte vervoerkaart maken voor alle mogelijke vervoersmiddelen: fiets, auto, tram, trein, vliegtuig.

“Persoonlijk ben ik een fan van de app van TCA: ik kan de route van de taxi volgen en weet nu precies hoe laat die komt. Ik zou dan ook graag direct willen betalen via de app.” Rob vult aan: “Je zou de ov-chipkaart kunnen koppelen aan een app die weet wat je reisbehoefte is, en die je proactief en realtime de juiste kant op stuurt. Zo van ‘je kunt beter deze trein nemen’, of: ‘er is een tramopstopping dus neem de bus of taxi’.”

Twee Nederlandse top-innovaties voor Perfect Cities

Thumbs up voor TimesUpp

Een innovatie die dat al doet is TimesUpp. Enkele jongens met ervaring bij TomTom hebben deze app gelanceerd na de constatering dat mensen vaak gewoon op pad gaan en tijdens de reis pas worden geconfronteerd met vertragingen. “En dan is het eigenlijk al te laat,” zegt Lucien Groenhuijzen van TimesUpp.

Lucien: “In de app kun je je vaste reizen invoeren, zoals je dagelijkse woon-werkverkeer. De app leert van je reisgewoontes en ziet wat je in je agenda zet om je op tijd in te lichten over de beste vertrektijden. De app is nog volop in ontwikkeling en zoals hij nu in de store staat is het een soort ‘path-finder’. Hij werkt in de auto en in het openbaar vervoer. Door mensen van tevoren te waarschuwen, kunnen ze een keuze maken. We zien dat soms wordt besloten om maar niet te reizen.”

Flatt: inzicht in gebouwen via sensoren

Een ander concept waarvan steeds meer het belang wordt gezien, is gebouwen slimmer maken. Flatt doet dat met sensoren die inzicht geven in vrijwel alles wat met een gebouw te maken heeft. De informatie van de sensoren wordt gekoppeld aan agenda’s en plattegronden zodat een intelligente en interactieve plattegrond ontstaat.

Ronald van Aggelen, directeur van Flatt: “Door informatie op een slimme manier weer te geven, krijg je heel laagdrempelig inzicht in hoe je gebouw presteert of hoe het gebruikt wordt. Onze plattegronden komen bijvoorbeeld van pas bij brandveiligheid, legionellabestrijding, bezettingsgraadmetingen en het binnenklimaatbeheersing. Met Flatt laten we gebouwen ‘praten’, en dat draagt bij aan een veiliger, gezonder, en productiever gebouw.”

Hoe perfect een stad is, wordt bepaald door de inwoners en elke innovatie die aan hun wensen kan voldoen. Deze innovaties komen vaak van start-ups. De Accenture Innovation Awards brengen start-ups in verbinding met grote bedrijven en investeerders om hun ideeën te verwezenlijken.

*) Dit artikel schreef ik in samenwerking met collega’s Ines Ferrier en Titus Sloet van het AIA-thema Perfect Cities.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond