-

Nori: chatbot-coaching voor chronisch zieken

Roeland Pater bedacht Nori, een chatbot-coach voor mensen met een chronische ziekte. Nori helpt je bij keuzes om je levensstijl te optimaliseren. Nu nog speciaal voor mensen met een darmziekte zoals ziekte van Crohn, colitis en het prikkelbaredarmsyndroom (PDS.) Maar als het aan deze AIA-finalist in de categorie Health ligt, volgt snelle opschaling voor andere aandoeningen.

Met een chronische ziekte kun je een gezond sociaal leven hebben met leuke relaties, dat is het uitgangspunt van Nori Health. Roeland: “Ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat een chronische ziekte je leven ondersteboven kan gooien. Nori doet waar ikzelf en met mij vele anderen behoefte aan hebben: je elke dag een beetje beter voelen.”

Wat is Nori Health en wie is Nori?
“Nori is de persoonlijke chatbot-coach voor mensen met PDS, colitis of de ziekte van Crohn, die ik binnen mijn bedrijf Nori Health heb ontwikkeld. Nori fungeert als een verlengstuk van de dokter. Je kunt 24/7 met haar praten over alle symptomen van je aandoening. Dit in relatie tot je levensstijl als chronisch zieke en de keuzes die je daarbij maakt. Bijvoorbeeld op het gebied van voeding, stress, medicatie en mentale ondersteuning.”

Hoe is het ontstaan?
“Zelf heb ik de ziekte van Crohn, de diagnose is tien jaar geleden gesteld. Sindsdien wil ik maar één ding: een gewoon leven. Dat kan lastig zijn, de symptomen beïnvloeden hoe dan ook je levensstijl. Je hoort algauw: dat is nu eenmaal zo, dat hoort er nu eenmaal bij. Ik wilde mij niet bij neerleggen bij alleen de reguliere halfjaarlijkse gesprekken met een arts.”

Wat heb je toen gedaan?
“Als chronisch zieke zit je vol vragen. Je wilt meteen antwoord op wat je op een bepaald moment bezighoudt. Op een gegeven moment werd die drang zo groot dat ik zelf iets ben gaan bouwen wat zou kunnen helpen om als chronisch zieke een optimale kwaliteit van leven te hebben. Ik wilde in eerste instantie gebruiken wat er al was, maar dat bestond niet op het niveau wat ik zocht.”

Wanneer wist je dat Nori Health levensvatbaar was?
“Als online marketeer weet ik dat validatie van ideeën het beste is wat je kunt doen. Daarom heb ik onder andere ruim honderd patiënten geïnterviewd. Die gesprekken bevestigden dat ik Nori moest doorzetten. Mijn angst dat een chatbot als onpersoonlijk zou worden gezien, bleek ongegrond. Integendeel, een veelgehoord argument was dat je snel een grote groep bereikt met nuttig advies. Ook is het zo dat hoe meer mensen praten met Nori, hoe slimmer ze wordt.”

Nu

Wat doet Nori anders? Waarin zit de vernieuwing?
“Er bestaan tal van dagboekachtige apps en online-hulpmiddelen, maar daar moet je heel veel in bijhouden voordat je factoren kunt identificeren die van invloed zijn op de hevigheid van de ziekte. Daarbij is het ook erg lastig om zelf een negatief patroon te vinden om te verbeteren. Nori stelt je op basis van een persoonlijk profiel meteen veranderingen voor om in praktijk te brengen.”

Wat verwacht je van je deelname aan de AIA18? Waarom besloot je je in te schrijven?
“Met Dandyano Zentveld (business development), Lisa Booth (diëtiste en gezondheidscoach) en Richard Ruiter (CTO) als mede-oprichters kan ik spreken van een geolied team vol expertise. Het voelt heel goed dat we bij de beste tien horen en in de finale staan. We kijken best op tegen de jury en zijn trots dat de leden geloven in de impact die wij willen maken.”

Wat zijn momenteel uitdagingen?
“Klinische validatie. Daarom testen we, hopelijk komende maand al, in een aantal ziekenhuizen het prototype van Nori. We bouwden dat met subsidie van Horizon 2020. Op financieel vlak ligt de andere uitdaging. Met het EU-geld en onze eigen middelen kunnen we Nori niet lanceren voor het grote publiek, dus we hebben seed funding nodig. We komen daarvoor graag met partijen in gesprek.”

Toekomst

Wat voor trends zie je in de markt van Nori Health de komende jaren?
“De werkdruk voor zorgprofessionals neemt toe en tegelijkertijd is er de roep om persoonlijke aandacht. In de zorg is te weinig capaciteit om die trends op te vangen. E-health wordt superbelangrijk. Ik denk dat chatbot-coaching en andere persoonlijk gerichte automatisering helpt om de taak van zorgprofessionals te verlichten en te ondersteunen. Daarnaast zie ik dat zelfmonitoring in opkomst is en met de dag slimmer wordt.”

Wat is jouw gouden tip voor innovators?
“Praat zoveel mogelijk met je potentiële gebruikers. Daarvan leer je heel veel en je kunt ze vanaf het begin persoonlijk betrekken om een community te bouwen. Als je werkt vanuit aannames, gaat dat een keer mis. Ja, dat ligt voor de hand maar ik zie nog steeds veel start-ups die daardoor falen.”

*) Nori Health neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Health.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond