Technologie en fitness: de trends voor 2022
Fitness en technologie hebben elkaar al een tijdje geleden ontmoet, maar in 2022 zet de trend naar mijn verwachting nog verder door. Meer meten, meer thuis trainen en meer flexibiliteit voor de consument.
Technologie is meer dan een hype: het beschermt en verbindt de fitnessindustrie in deze onzekere periode. Ik geloof dat technologie essentieel is voor de gezondheids- en fitnesssector. Het ondersteunt bedrijven in het verbeteren van hun diensten en stelt ze zo in staat nieuwe omzetstromen aan te boren. Met andere woorden: de veelbelovende digitale innovaties die we hebben gezien zijn geen kortetermijnoplossingen. Het zijn langetermijnoplossingen die de fitnessbranche toekomstbestendig maken.
Ook in het komende jaar blijven we de positieve impact zien op de manier waarop fitnessclubs, -studio’s en -ondernemers hun bedrijven managen en met hun klanten omgaan. Hier zijn enkele van de opvallendste en meest veelbelovende trends om naar uit te kijken in 2022.
De opkomst van video-workouts
Technologie geeft fitnessaanbieders alle verschillende tools in handen om klanten te binden buiten hun fysieke aanbod om. Daarom zullen video-workouts in 2022 alleen maar belangrijker worden in het fitnessaanbod. Het is een onmisbaar element in het creëren van een naadloze en hybride ervaring tussen fysieke locaties en digitale fitnessdiensten.
Dit wordt door drie factoren gestimuleerd. De eerste is de voortdurende vraag naar flexibiliteit van klanten: dus de mogelijkheid om te trainen waar en wanneer het hen uitkomt, met kwaliteitservaringen die verder gaan dan alleen de vier muren van een fitnesscentrum.
De tweede factor zijn de verschillende manieren waarop online video’s kunnen worden gecreëerd en gedeeld: van livestreaming tot online videobibliotheken, ingebed in een website, of gedeeld op sociale mediaplatforms. Met name de mogelijkheid om trainingsvideo’s te maken, te beheren en te integreren in een mobiele app is een ideale manier om thuis-workouts aan te bieden.
De derde motiverende factor is de toenemende bewustwording van de diverse mogelijkheden om flexibele abonnementen aan te bieden. Hierdoor kunnen online video’s en andere digitale aanbiedingen worden gecombineerd met de fysieke diensten van een club. Denk hierbij aan nieuwe inkomstenstromen door online-only-abonnementen of het upsellen van online diensten. Hierdoor kunnen online video’s worden aangeboden aan een diverser en groter klantenbestand. Video-workouts sluiten zo perfect aan bij de nieuwe wensen en behoeften van de moderne fitnessconsument. Bovendien leveren ze zakelijke voordelen op, zoals hogere retentiecijfers en grotere merkbekendheid.
Tracken, meten, plannen
Zoals bij veel digitale fitnesstrends was de populariteit van wearable technologie al duidelijk zichtbaar vóór de coronapandemie. Toch is het gebruik van wearables sindsdien explosief gestegen. Daarnaast is het aantal downloads van fitness-apps in het afgelopen jaar ook flink gestegen. Het World Economic Forum schat dat het aantal downloads van gezondheids- en fitness apps in 2020 wereldwijd met 46% is gestegen en dat deze groei in 2021 aanhield.
De implementatie en integratie van gezondheidstrackers in fitnesservaringen zal blijven toenemen. Trainers en clubs kunnen de trackers gemakkelijk synchroniseren met apps om trainingen steeds verder te personaliseren, en meer realistische fitnessplannen te maken. Hartslagmeting is bijvoorbeeld een perfecte maatstaf om de inspanning bij verschillende activiteiten te meten. Daarom introduceert Virtuagym hartslagmeting voor in-club training en (videogeleide) work-outs thuis. Zo krijgen zowel trainer als klant beter inzicht in het fitnessniveau en de vooruitgang. Maar ook in factoren die buiten het trainen om een rol spelen zoals het aantal dagelijks gezette stappen, de calorie-inname en slaap.
De mogelijkheid om deze gegevens bij te houden en te integreren is van onschatbare waarde: haalbare doelen op korte termijn zorgen voor hogere retentie op de lange termijn. Zo kan er op een op maat gemaakte en sterk motiverende manier iemands algehele levensstijl worden verbeterd.
Van ‘health clubs’ naar ‘health hubs’
Onze wereld verandert en dus ook de rol van fitnessaanbieders. Ik voorspel dat ook komend jaar de evolutie van health clubs naar health hubs zal doorgaan, en het gezondheidsaanbod completer zal worden. Dit is mogelijk doordat fitnessbedrijven nu zoveel meer kunnen aanbieden dan alleen fysieke training. Ze kunnen bijvoorbeeld technologiegedreven diensten aanbieden, zoals meditatie en voedings- of lifestyle–coaching, maar ook het bijhouden van de duur en kwaliteit van iemands slaap.
Door technologie is het mogelijk om dit eenvoudig en relatief goedkoop schaalbaar aan te kunnen bieden. Door de naadloze integratie met mobiele app-ervaringen worden de voordelen van alles-in-een-oplossingen steeds duidelijker. Een fitnessbedrijf kan nu alles wat het nodig heeft op één plaats samenbrengen, in plaats van meerdere afzonderlijke oplossingen te moeten gebruiken – dit maakt klantenbinding gemakkelijker en effectiever.
Het verlangen naar flexibiliteit
Tijdens FitNation 2021 onthulde Shari Castelli, senior director industry development bij ClassPass, dat het aantal reserveringen voor lessen van 30 minuten met 61% is gestegen en dat workouts steeds eerder op de dag worden ingepland. Dit is veelzeggend, omdat we nu zien dat de oude dynamiek tussen club en consument op zijn kop wordt gezet: de club moet zich nu aanpassen aan het schema van de fitnessconsument, in plaats van andersom. Het is een nieuwe realiteit die het komende jaar steeds vanzelfsprekender zal worden.
De moderne fitnessconsument is op zoek naar meer flexibiliteit als het aankomt op diens gezondheid. Hij of zij wil de vrijheid om plannen en oplossingen aan te passen aan de persoonlijke behoeften en levensstijl. Van inhoudelijke variëteit tot flexibele abonnementen: clubs moeten dit verlangen naar flexibiliteit steeds voor ogen houden.
Conclusie
Volgens mij is digitale fitness op zichzelf geen trend meer. Het is nu een inherent onderdeel van fitness en gezondheid. De vernieuwende impact ervan zal blijven, nieuwe deuren openen en barrières wegnemen. Digitale fitness zal een belangrijke drijfveer zijn voor verdere innovaties en evoluties binnen de fitnessindustrie.
Over de auteur: Hugo Braam is CEO en mede-eigneaar van Virtuagym.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond