-

‘Prestaties native advertenties hangen af van DSP’

Programmatic native advertising verdringen banners in snel tempo. Deze manier van adverteren is flexibel, gemakkelijk en transparant en levert bovendien minder irritatie op bij websitebezoekers, zegt Michel Hoekstra van Ligatus in een gesprek met Hans Voorn tijdens Performance 2016.

“Native advertising zijn advertenties die lijken op de content van de publisher en programmatic betekent dat je die geautomatiseerd inkoopt,” legt Hoekstra uit. “Hoe het werkt is dat je als adverteerder of trading desk een creative uploadt volgens de Facebookspecificaties, dus een plaatje plus tekst, en die wordt op een netwerk uitgezet van publishers die native placements hebben. Op de Telegraaf ziet het er dan anders uit dan op Nu.nl en dat ziet er weer anders uit dan op het AD., omdat die advertentie automatisch wordt aangepast aan de content van de site.”

Deze manier van advertenties inkopen is ontwikkeld door Ligatus zelf. “We hebben dit als eerste gelanceerd in Europa. Er gaan er meer volgen, want het is sinds het protocol OpenRTB 2.3 is het mogelijk om het zo te doen.”

Algoritmen verschillen per DSP

Volgens Hoekstra is het belangrijk om je als adverteerder te realiseren dat de keuze van de DSP ook het optimalisatiealgoritme bepaalt. “Een zelfde view kan een andere prestatie leveren afhankelijk van welke DSP je gebruikt om in te kopen op een SSP. Dat heeft te maken met de manier waarop er geoptimaliseerd wordt op impressies en ook welke data er bijvoorbeeld worden gebruikt. Native advertenties kennen een andere manier van optimaliseren omdat dat vaak gaat over ofwel direct response campagnes die meteen na de klik conversie moeten opleveren ofwel contentdistrbutie. Dat zijn andere doelen dan bijvoorbeeld bij display advertenties die vaak meer over de branding gaat.”

Banner verdwijnt

Hoekstra heeft hoge verwachtingen van native advertising. “De standaard banners gaan verdwijnen. Ze zijn uitgewerkt, er is bannerblindheid en mensen gebruiken adblockers. Publishers gaan daarom steeds meer richting native. Het levert meer op. De clickthrough rates zijn hoger en de conversie ook. Er is minder irritatie waardoor de kans dat er een adblocker wordt aangezet kleiner is. De adverteerder bepaalt zelf de prijs doordat het volledig programmatic is. Ik geloof niet dat het duurder gaat worden.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Dit interview werd opgenomen tijdens Performance 2016, de jaarlijkse update rond performance driven online advertising die is bedoeld voor online professionals die het rendement van digital advertising willen verbeteren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Evert

“De standaard banners gaan verdwijnen. – Zegt de persoon die native ads verkoopt

Ze zijn uitgewerkt, er is bannerblindheid en mensen gebruiken adblockers. Publishers gaan daarom steeds meer richting native. Als jij Ligatus advertorials Native noemt dan worden native ads ook geblockt, dus maakt geen verschil.

Het levert meer op. De clickthrough rates zijn hoger en de conversie ook – Totdat mensen inzien dat het geen echte content is maar vermomde banners.

Er is minder irritatie waardoor de kans dat er een adblocker wordt aangezet kleiner is. – Spreek jij voor voor iedereen?

Een native ad is in mijn ogen nog steeds een ad. Het is een banner met wat meer text. Ga er nou niet spannend over doen. Daarbij wordt er altijd alleen maar gepraat over de vorm maar nooit over de inhoud en relevantie van landingspagina’s waar je de bounce van 80%+ vindt.

klaas

Native advertising is inderdaad soms minder irritant maar nog steeds is de relatie met de content nog ver te zoeken. Adverteerders willen naamsbekendheid en proberen op elke manier de aandacht van bezoeker te trekken. Het belangrijkste probleem is dat de bezoekers ook op die content zit te wachten. Daar zit de uitdaging voor de publishers.

Editors en Publishers hebben de taak om als filter de content en producten en diensten van de adverteerders aan te laten sluiten bij de bezoekers. Dit is bij DSP (bij) niet het geval, DSP kijken vooral naar welke bezoeker er achter de browser zit.

De belangrijkste opportunity voor echt native advertising ligt er in dat via betaalde (affiliate) links of branded content er content geschreven wordt die aansluit bij de doelgroep. Voor consumenten zijn advertentie artikelen die interessant zijn voor mij als lezer best waardevol.

Een belangrijk voorbeeld van echt native advertising is het artikel over Harrys potters nieuwe boek. Soms staat daar door de redactie niet eens een link in naar het boek of naar zijn vorige boeken. Dit terwijl ik als consument best wil weten waar de redactie vind dat ik die kan kopen. Deze vorm van native advertising is pas echt Native en heeft toegevoegde waarde voor de adverteerder en consument.

Met bijvoorbeeld LinkPizza (echte Native advertising), Viglink of skimlinks kun je automatisch links omzetten naar betaalde links zoals bij harry potter zonder dat je daar als redactie over na hoeft te denken. Ook is het laten schrijven van het artikel door de Editor / blogger een deel van visie waarbij je als publisher de keuze maakt voor de consument met welke adverteerder je zaken wilt doen.

Klaas

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond