-

Proforto: ‘Per bestelling nu alle cijfers duidelijk’

Proforto is de Beste Startende Webwinkel van het Jaar geworden bij de Thuiswinkel Awards. Een leuke nieuwe club die veel zin heeft in groei, en juryleden als de voormalig CEO van Kleertjes.com en Neckermann wist te overtuigen van de kansen daarvan. Hoe is het afgelopen jaar verlopen en waar is het bedrijf vandaag de dag zoal mee bezig?

Als nieuwe online speler in de markt voor werkkleding weet Proforto binnen twee jaar uit te groeien tot bijna een miljoenenbedrijf. Het bedrijf is opgericht door Jelle Gudden en Rik Burgersdijk, twee heren die al tijdens hun studie allerlei internetbedrijfjes hadden opgericht om uiteindelijk in de markt van de werkkleding terecht te komen.

‘Zodra een product goed werd verkocht ging daar de focus op’

Zonder voorraad, maar met goede afspraken met leveranciers, weet het bedrijf een voor de e-commercewereld nieuwe markt open te breken. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan, vertelt mede-oprichter Jelle Gudden. “We waren al een tijdje bezig met verschillende productgroepen, maar telkens zonder voldoende te verkopen om er echt toekomst in te zien. In de werkkleding ging dat vanaf de start beter. Toen we bij dit segment terecht kwamen, zagen we al vrij snel dat we in de roos hadden geschoten. Een specifiek product werd vrij snel meerdere keren per dag verkocht en nadat we met meerdere artikelen goede Google-resultaten hadden behaald ging het al snel vrij hard.”

Zelfs zo snel dat de liquiditeit van het bedrijf behoorlijk onder druk kwam te staan. In het begin was dat niet zo’n probleem, want elke maand kwam er weer meer binnen dan het bedrijf de vorige maand aan kosten had gehad. Dat werd opeens anders toen de bouwvak begon, want daar waren de heren niet op voorbereid. Jelle: “We verdienden opeens wekenlang niets terwijl er wel rekeningen binnenkwamen! Eigenlijk was dat pas het moment dat we ook naar dat deel van onze onderneming keken. Tot die tijd was het eigenlijk alleen onze webwinkelsoftware en onze marketing waar we mee bezig waren. Een maand geen geld, schudt je dan wel wakker!”

‘Maandelijks evaluatiemoment met de accountant’

Inmiddels zitten Jelle en Rik maandelijks een ochtend of middag samen met de accountant. Alle facturen van die maand worden dan doorgenomen zodat alles nog vers in het geheugen ligt en er wordt een schatting gemaakt voor de komende maand. Zo’n maand als de bouwvak van afgelopen jaar, mag echt niet weer gebeuren! Verder is de VOF omgezet in een BV-structuur en wordt de administratiesoftware bijgewerkt. De webwinkel is gekoppeld aan het Handelpakket van Exact Online, maar daarvoor moest nog wel wat maatwerk aan te pas komen. Er wordt bij de leverancier ingekocht, waarna de leverancier de goederen rechtstreeks aan de klant levert. Om het gehele proces in goede banen te leiden, schakelde het bedrijf de digitale bruggenbouwers van Dealer4Dealer in. Met behulp van maatwerk in de software van Dealer4Dealer werd het mogelijk de dropshipments rechtstreeks in Exact Online aan te sturen.

Door deze aanpassing kunnen de heren nu per artikel zien of het een dropshipment-artikel betreft. De bestellingen worden vanuit Magento automatisch ingelezen en als verkooporder aangemaakt in Exact Online. Hiermee kunnen de heren in een handomdraai de verkooporders doorzetten als inkooporder naar de juiste leverancier. Daarnaast is er door Dealer4Dealer, specialist in webshop koppelingen en e-commerce, een koppeling gemaakt tussen Afterpay, de aanbieder voor achterafbetalingen, en Exact Online. Zo worden ook de openstaande posten in de administratie automatisch weggeboekt tegen de inkomsten via Afterpay.

Juiste focus

Hoe belangrijk die aanpassing is? Jelle geeft aan dat hij een sluitende strakke administratie inmiddels essentieel vindt. “Als je per order je marge kunt zien weet je veel sneller waar je focus moet liggen. Bij welke leverancier moeten we inkopen, welke producten leveren ons geld op en wat kunnen we op een specifiek product aan marketing uitgeven?”

“Als je begint wil je vooral verkopen dus richt je je vooral op producten die snel in Google scoren. Maar nu we groter worden en dus specifieke afspraken kunnen maken met leveranciers en ook kunnen gaan winnen op meer concurrerende producten, willen we echt de productspecifieke cijfers inzichtelijk hebben. Met deze aanpassing worden alle KPI’s per product duidelijk. Dat geeft ons de juiste focus.”

Die focus is nodig, geeft Jelle aan. Want alhoewel er op deze traditioneel grote markt al aardig wat spelers actief zijn, denkt het bedrijf zeker te kunnen verdubbelen qua omzet en marktaandeel en is uiteindelijk ook het buitenland niet veilig. Hoe snel die ook veroverd kan worden is afhankelijk van wat de komende maanden gaan brengen. Maar met een mooie prijs van een vakjury op zak mag het duidelijk zijn dat de heren momenteel in ieder geval op de goede weg zijn.

Dit bericht is 155 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond