-

Start-up Mavin: ‘We pakken misinformatie aan met een collectief van gebruikers’

Start-up Mavin deinst niet terug voor een de grootste opgaves van vandaag: misinformatie en nepnieuws. Met een actief betrokken collectief van gebruikers en slimme protocollen wil het bedrijf het probleem te lijf gaan. Er komt een zoekmachine, een nieuwsfeed en meer.

De plannen van Mavin liegen er niet om. Toch doet Mavin, een startup die is ondergebracht bij de tech incubator YES!Delft, niet aan luchtfietserij: er zijn concrete plannen voor de korte termijn en ideeën voor de wat verdere toekomst. Een gesprek met Mark van Rijmenam, de oprichter van Mavin.

In de eerste plaats: wat doet Mavin precies?

“Wij ontwikkelen een crowdsourced beoordelingssysteem voor nieuwsartikelen, podcasts en video’s, waar onze gebruikers op basis van hun reputatie en relevante expertise tot een gewogen gemiddelde score komen die vervolgens voor iedereen inzichtelijk is via onze trust-based search engine. Dus een filtering op de betrouwbaarheid van nieuws, maar dan aanbevolen door peers in plaats van algoritmes.

Het Mavin-netwerk blokkeert daarbij bad bots en trollen van deelname om zo een vertrouwde omgeving te creëren waar gebruikers content kunnen beoordelen op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, reputatie en expertise. Om dit mogelijk te maken, vragen we Mavingebruikers  zich eenmalig te valideren (KYC), om zo aan te kunnen tonen dat het geen bots zijn en om hun expertise kenbaar te maken.”

Okay, er is dus controle vooraf om de kwaliteit te garanderen. Hoe gaat het daarna verder?

“Geaccepteerde gebruikers kunnen vervolgens content beoordelen en van contextueel commentaar voorzien. Andere gebruikers kunnen dit commentaar vervolgens met een up-vote of down-vote laten stijgen of dalen in de ranking. We gebruiken AI om te voorkomen dat bad actors alsnog schadelijke inhoud publiceren. Op basis van individuele expertise en reputatie, zullen beoordelingen meer of minder gewicht hebben en zullen opmerkingen meer of minder zichtbaar zijn binnen het Mavin-netwerk. Alle artikelen zullen samen met alle ratings, commentaren, reputatie en expertise worden opgeslagen op de blockchain zodat de beoordeling altijd kan worden gecontroleerd.”

Wat hopen jullie op die manier te bereiken?

“Het resultaat is dat content van over de hele wereld zal worden beoordeeld door een gewogen gemiddelde van experts, fact-checkers, kritische mediaconsumenten en het bredere publiek. Alle content die is beoordeeld door het Mavin-netwerk zal vervolgens voor iedereen toegankelijk zijn via de gratis Mavinzoekmachine, waarmee gebruikers content kunnen filteren op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid, reputatie, vooringenomenheid en andere parameters.”

Ah, er komt dus een zoekmachine! Hebben jullie ook nog andere toepassingen in gedachten?

“We zullen daarnaast ook een mobiele app aanbieden die gebruikers in staat stelt om een gepersonaliseerde nieuwsfeed te creëren op basis van de kwaliteit van de content, de reputatie en expertise van degenen die de content beoordelen en becommentariëren en meerdere andere parameters. Het resultaat is een nieuwsfeed met de meest betrouwbare, hoogst aangeschreven en kwalitatieve content, waarbij alle misinformatie, clickbait, trolling en suggestieve, niet-gesubstantieerde berichtgeving eruit is gefilterd om zo helder overzicht te houden in de huidige informatiepandemie.”

Het principe van Mavin vraagt wel om actieve gebruikers. Hoe overtuigen jullie mensen om inderdaad actief content te gaan beoordelen?

“Aan de hand van een aantal onderzoeken onder fact-checkers en consumenten zien we dat het onderwerp mensen dusdanig raakt dat men er een actief oordeel over content wil vellen. We voorzien dan ook dat er een aanzienlijk aantal Mavingebruikers actief zal bijdragen in het beoordelen van de ingebrachte content. We belonen deze ‘Mavinpoortwachters’ met Mavin Reputatie Tokens die invloed en zichtbaarheid brengen maar te zijner tijd ook kunnen worden omgezet in MVN tokens die kunnen worden verhandeld op exchanges.”

Wat voor soort gebruikers hebben jullie voor Mavin in gedachten?

“Wij richten ons op twee belangrijke doelgroepen. De eerste is de mediakritische, bezorgde contentconsument die de media-inname van het grote publiek wil helpen verbeteren door hun expertise te gebruiken om content te beoordelen en zó te labelen dat het grotere publiek in staat zal zijn om hun dagelijkse nieuws gemakkelijk te filteren. Dus onafhankelijke fact-checkers, onderzoeksjournalisten, industrie- of onderwerpdeskundigen, ervaren mediaconsumenten, enzovoort. De tweede groep is het grotere publiek, dat worstelt met de informatie-overvloed. Zij vinden het moeilijk om echt van nep te onderscheiden, en sturend van neutraal, of feit van fictie. Wij willen hen een leidraad geven om te bepalen welke content ze met een gerust hart kunnen consumeren en wat ze zouden moeten negeren: een zoeklicht in de huidige overvloed aan informatie.”

Wat verwachten jullie dat de impact van jullie bedrijf wordt?

“Het vertrouwen in de media is nog nooit zo laag geweest. Mensen gaan steeds meer naar sociale media voor hun dagelijkse nieuwsvoorziening. Misinformatie is een tactisch wapen en het is zo wijdverspreid dat het ondoenlijk is om de inhoud die je voorgeschoteld krijgt goed te kunnen te beoordelen. Daarom hebben we besloten om de aanbieders van content een label te geven. Niet middels één gecentraliseerde autoriteit, maar door een collectief van betrokken individuen die hun feedback en perceptie geven over content – content die wordt gewogen op basis van individuele reputatie en relevante expertise.”

Hoe staan de zaken er nu voor? Wat is het laatste nieuws?

“De afgelopen zestien maanden hebben we met steun van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek onze MVP ontwikkeld bestaande uit een browser plugin, rating tool, commenting tool, basic insights dashboards, alsmede een op privacy gebaseerde blockchain en data wallet waarmee onze gebruikers vanaf hun eigen device de volledige controle houden over hun persoonlijke data.”

 Hoe zit het met de privacy van de gebruikers?

“We verzamelen geen persoonlijke gegevens in een gecentraliseerde database, maar valideren alleen gebruikersreferenties op een veilige en GDPR-conforme manier. We hebben onze aannames gevalideerd met honderden gebruikers en onze markt geïdentificeerd.”

En nu…

“Nu zijn we op zoek naar financiering om van MVP naar een live product te gaan.”

Maar uiteindelijk moet er natuurlijk ook geld verdíénd worden. Wat is jullie business plan?

“Uit principe tonen we nooit advertenties. En de persoonlijke data worden niet centraal opgeslagen maar blijven op het device van onze gebruikers. Onze gebruikers/beoordelaars worden beloond voor hun bijdragen met Reputation Tokens. De search engine is openbaar en voor iedereen gratis te gebruiken. Onze verdienmodel zit hem in de gepersonaliseerde nieuwsfeed: daar berekenen we een maandelijkse prijs van €2 voor. Op termijn zullen we onze rating tool ook als API aanbieden aan nieuwsaggregatoren en uitgevers, en we werken ook aan een use case waarbij e-commerce websites fake reviews via ons reputatieprotocol kunnen bestrijden.”

Wie heeft tot nu toe in Mavin geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie nog op zoek?

“Tot nu toe hebben we €100.000 aan subsidies ontvangen van het Nederlandse Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Daarnaast hebben we zelf, als founding partners, aanzienlijk geïnvesteerd in Mavin. We zijn op zoek naar een investeerder die begrijpt dat we als samenleving een probleem hebben als we niet meer kunnen vertrouwen op wat we lezen, zien of horen.”

Wat zou de ideale match tussen jullie en de investeerders zijn?

“We zijn op zoek naar strategische partners voor de lange termijn die ook het probleem zien dat we met Mavin proberen op te lossen. Dus impact investeerders, angels, family offices, early-stage investeerders die ons willen steunen om dit enorme en universele probleem van binnenuit op te lossen, met behulp van een beweging van goed geïnformeerde en diverse gebruikers. We zijn dus op zoek naar investeerders die een lange-termijnbenadering hebben, en een netwerk binnen de media en contentindustrie.”

Wanneer zijn jullie van plan om naar de markt te gaan?

“Ons doel is om voor het einde van 2021 de markt op te gaan. Voor iedereen die geïnteresseerd is en op de hoogte wil blijven over wanneer we lanceren hebben we een speciale pagina op onze website waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten. O ja, en zoals bij een bedrijf als dat van ons hoort zullen we die e-mailadressen natuurlijk alleen gebruiken om mensen op de hoogte te stellen wanneer we lanceren.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Mavin voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond