-

Youseum: kruising tussen een pop-up kunst experience en een Instagram museum

Koen Derks verruilde een leven als bankier in New York voor een bestaan als museumdirecteur in Amsterdam. Met Youseum, een kruising tussen een pop-up kunst experience en een Instagram museum wil hij de harten van social media genieke “twenty- and thirty- somethings” stelen. Wat zijn de toekomstvisioenen van deze artistieke zakenman?

Wat is Youseum?

“Een pop-kunst experience gericht op de ‘social media generatie’. Enerzijds willen we social media een hak zetten en anderzijds willen we de positieve kanten ervan belichten. We willen positieve verhalen vertellen. Zo werken we samen met feministe Cathelijne Blok en de Plastic Soup Foundation. Een ruimte in het museum gaat over gendergelijkheid en een andere kamer gaat over het plasticprobleem. Met als doel om te laten zien dat je social media kan inzetten om dit soort thema’s aan het licht te stellen. Een ticket voor het museum kost €19.95 en je gaat in een groepje van 10 mensen naar binnen. Op die manier leer je ook nieuwe mensen kennen tijdens de experience.”

Ik dacht eigenlijk dat het een Instagram museum is?

“Alles wat er in het museum te zien en te doen is heeft een Instagrammable karakter. Zo hebben we bijvoorbeeld een infinity room waar je je zelf tot in de verte kan zien in allerlei hoeken. Waarin we verschillen is dat wij met Youseum een verhaal willen vertellen dat verder gaat dan alleen hele mooi foto’s van jezelf.”

You

Waarom You?

“We mikken op een doelgroep van tussen de 20 en 35 jaar en deze generatie is individualistischer dan de oudere generaties. In ons museum is het helemaal ok dat het even allemaal om ‘jou’ draait. Je kan bij ons rich zijn. En famous. Op de catwalk lopen. Ongegeneerd selfies maken. Quirky. Artsy. Cultureel. En een tikkeltje commercieel. En tevens ook goed doen voor de wereld. Alles wat ‘jij’ maar wilt. Bij ons bepaal jij wat je met jouw online bereik doet.”

Hoe ben je op het idee gekomen?

“In oktober 2018 had ik een date in New York. We gingen toen naar de Dream Machine. Daar betaal je $45 entree en beleef je 10 stadia van een droom in 10 verschillende kamers. Ik vond dat concept al heel gaaf maar besefte ook dat er nog veel meer mogelijk was. Iets als de Dream Machine, maar dan met een verhaal, dat wilde ik wel naar Nederland brengen. Verder zie je een opkomst van dit soort musea. Kijk maar naar Museum of Icecream in New York en San Francisco en teamLab Borderless in Tokyo.”

Wat is jullie marketing- en sales strategie?

“We richten ons enerzijds op locals en anderzijds op toeristen uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Azië. Met een focus op de groep in de leeftijd 20 tot 35 jaar. Om deze mensen naar ons museum te krijgen willen we buzz creëren. Onze strategie bestaat uit drie elementen: (1) social media, (2) reviews en (3) events. Qua social media focussen we ons op vier pilaren: Instagram, Google, Facebook en Tripadvisor, waarbij Instagram het belangrijkste kanaal is. We hebben drie tot vier mensen full-time op Instagram zitten met de volgende activiteiten:

  • Bezoeken van profielen en achterlaten van comments bij mensen en organisaties die relevant zijn voor Youseum
  • Geven van reacties aan mensen die ons een bericht sturen of een comment plaatsen. We sturen altijd een persoonlijk berichtje; soms ook met een kortingscode
  • Managen van paid advertenties
  • Produceren van creatieve content (e.g. copywriting)

You

Op Google willen we goed vindbaar zijn op zoekwoorden zoals ‘Ten most instagrammable spots in Amsterdam’ en ‘New things to do in Amsterdam’. Voor toeristen zijn Facebook en Tripadvisor belangrijke kanalen.”

Wat heb je nodig om succesvol te zijn?

“Qua reviews hebben we 20 bedrijven geanalyseerd die wij als ‘peers’ zien en we hebben geconcludeerd dat een aantal zaken belangrijk zijn voor goede reviews: uitmuntende hosts, verlichting en de pro-activiteit en snelheid van de klantenservice. We hebben inmiddels 200 sollicitaties voor de rol van host (circa 30 vacatures). We zoeken de meest kunstzinnige mensen uit met een vrije geest met een talent voor storytelling. Verder hebben we binnenkort een influencer-feest, waarbij we 500 influencers via een persoonlijke invite hebben uitgenodigd. Deze influencers hebben tussen de 10.000 en 800.000 volgers. We richten ons op influencers die geëngageerd zijn, omdat wij denken dat die ons concept beter begrijpen en hopelijk ook meer zullen waarderen.”

Is er verder nog iets bijzonders over jullie strategie?

“We brengen offline naar online. Onze klanten zullen naar verwachting veel content delen online (e.g. Instagram foto’s). Hierdoor zal er een viraal marketing effect kunnen ontstaan. Op termijn is dit ook interessant voor merken. Het lijkt ons heel gaaf om in de toekomst samenwerkingen met kleding en andere lifestylemerken aan te gaan. Door hele gave offline experiences om te zetten naar online exposure, denken wij interessant te kunnen zijn voor partijen met de ambitie om een echt lovebrand voor hun consumenten te zijn.”

Hoe ziet jullie businessmodel er uit?

“We verdienen op vier manieren geld: (1) ticket sales, (2) eten & drinken, (3) merchandising en (4) partnerships. We verwachten dat 80% van de omzet uit ticketsales zal komen en de overige 20% komt uit de andere omzetstromen. We kunnen minimaal 1 jaar in dit pand zitten, maar hopelijk zo lang mogelijk. In onze businesscase gaan we er van uit dat binnen 1 jaar onze investering weer hebben terugverdiend.”

Wat voor partnerships hebben jullie zoal?

We zijn mega trots om samen te mogen werken met partners als Lipton Ice Tea, Canon, Fairf en Cosmopolitan. De invulling verschilt, zo krijgen wij van Canon en Fairf apparatuur en verf gesponsord. Met Lipton hebben we een grotere partnership waarbij we samen hebben gewerkt aan een experience die het verhaal vertelt dat Lipton vanaf 2020 overgaat op volledig recyclede flessen. 

Hoeveel mensen verwachten jullie per dag?

“We kunnen maximaal 45 mensen per uur en 900 per dag kwijt. We mikken op 500 bezoekers per dag.”

Wie zitten er verder achter de onderneming?

“We combineren het gogme en de ‘street-smart’ van een onze investeerders met  de corporate vaardigheden en netwerk van Blooming & Booming, een in Amsterdam en New York gevestigd ‘seed stage venture capital fund”’ Samen met drie compagnons heb ik een aantal jaar geleden Blooming & Booming opgezet. Na vijf investeringen te hebben gedaan besloten we om zelf iets op te zetten.”

Wat heb je geleerd van al die investeringen?

“Dat het belangrijk is om een gecommitteerd en divers team te hebben met talenten die zelf ook financieel gecommitteerd zijn aan de onderneming. Vandaar dat we met Youseum vanaf het begin een eclectisch team hebben gebouwd met nu meer dan 10 fulltime mensen.”

Wat is je grootste uitdaging als CEO?

“In deze rol kan ik me niet meer verschuilen achter andere mensen. Dat kon in mijn vorige baan wel. Verder is het mega leerzaam om mee te maken wat er allemaal bij komt kijken om 1500 vierkante meter te verbouwen en opnieuw in te richten, naast het neerzetten van het bedrijf en merk Youseum. Er komt veel bij kijken om een museum vanuit het niets op te bouwen. Maar ik vind het echt gaaf om zowel creatief als commercieel bezig te zijn.”

Wat zijn je dromen voor de lange termijn?

“Op termijn willen we Youseum uitbouwen tot een internationaal merk met vestigingen in meerdere landen. New York, Berlijn of Manilla lijkt ons wel wat. En dan in al die steden doen waar we goed in zijn; waanzinnige offline experiences online brengen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond