-

Zeetours wil conversie CO2-tool verhogen

Zeetours is de enige cruiseverkoper met een CO2-compensatieprogramma. Directeur Marcel Veenhuizen legt uit hoe de tool online wordt ingezet.

Waarom vonden jullie het nodig om een CO2-tool te ontwikkelen?

“Het klimaat is een belangrijk thema in de samenleving en dus ook onder reizigers. We merkten dat er steeds vaker door klanten naar de CO2-voetafdruk van cruises werd gevraagd. Het leek ons aardig om hiervoor een tool te ontwikkelen die vergelijkbaar is met GreenSeat, het CO2-compensatieprogramma dat veel luchtvaartmaatschappijen aanbieden. De grote vraag was natuurlijk: hoe pakken we het aan? We hadden experts nodig en kwamen terecht bij Climate Neutral Group en Wageningen University.”

Aanvankelijk zou de tool per schip de CO2-uitstoot aangeven. Daar ben je vanaf gestapt. Waarom?

“Op basis van openbare machinegegevens van de rederijen wilden we inderdaad per schip de mate van vervuiling per tonnage vaststellen, dus op basis van het energieverbruik van de motoren, het formaat van het schip, vaarroutes en het aantal passagiers. Als je met vier mensen in een Opel Corsa 90 km per uur rijdt ben je immers minder vervuilend bezig dan met een persoon die in een Ferrari 220 km per uur gaat op dezelfde afstand. Wij weten hoeveel bedden een cruiseschip heeft, wat het gemiddelde verbruik is, hoelang ze op zee en in de haven zijn en wat de gemiddelde bezetting is. Met die data wilden we het model ontwikkelen. Dat stuitte echter op bezwaar van de rederijen, die overigens zelf heel actief de milieu-impact van cruisevakanties terugdringen. Zij voerden aan dat om een goede beoordeling per schip te kunnen geven, je ook rekening moet houden met de snelheid én dat je met actuele verbruiksdata moet werken in plaats van gemiddelden. Wordt er op volle kracht of halve kracht gevaren? En dat hangt weer onder andere af van de route en de weersomstandigheden. Oftewel, het aanvankelijke idee was een stap te ver, ook al omdat we voor een goede uitvoering data nodig hebben die rederijen als concurrentiegevoelig beschouwen. Vandaar dat we nu rekenen met een generiek gemiddeld tarief van 1,50 euro per dag.”


Marcel VeenhuizenDat betekent dus dat de milieubewuste klant geen gefundeerde keuze kan maken voor een groene cruisevakantie.

“Daar komt in 2018 verandering in als er een EU-wet ingaat die de scheepvaart verplicht inzicht te geven in de CO2-voetafdruk per schip. Zodra dat het geval is gaan wij kijken of we de tool alsnog zo kunnen inrichten, dat er een milieurating per schip wordt gegeven. Tot die tijd kan de markt wennen aan het idee. Wij horen vaak dat rederijen bang zijn dat de CO2-tool de nadruk legt op vervuiling, maar zo ervaren klanten het helemaal niet. Die vinden het juist een positieve ontwikkeling.”

Hoe is de CO2-calculator geïntegreerd in de booking flow?

“De CO2-compensatie wordt bij de additionele services, zoals verzekeringen, aangeboden. De klant zoekt dus eerst een vakantie uit en boekt die, waarna we hem of haar wijzen op de mogelijkheden van compensatie. Als ze hun CO2-uitstoot willen compenseren, vinken ze dat aan. We merken dat de conversie vanuit het call center hoger is, omdat de medewerkers beter kunnen uitleggen wat CO2-compensatie is. Natuurlijk willen we ook graag dat zoveel mogelijk online boekers hun CO2-voetafdruk verkleinen, dus we zijn aan het kijken naar de beste manier om het op de site onder de aandacht te brengen. Dat doen we gewoon door AB-testen. We onderzoeken de beste plek op de site, of het visueel of tekstueel moet worden weergegeven, enzovoort.”

Het milieu is nog niet zo’n belangrijke keuzefactor dat je de resultaten van een zoekopdracht op de website rangschikt naar mate van vervuiling?

“Nee, zover zijn we nog niet. Mensen kijken allereerst naar de route, reisduur, prijs en het schip. Natuurlijk zou je als onderdeel van de personalisatie van zoekresultaten de groenste schepen hoger in het overzicht kunnen plaatsen, als je weet dat de klant begaan is met het milieu. Maar dan moeten we natuurlijk eerst beschikken over alle gebruiksgegevens, zodat we een rating per schip kunnen tonen.”

Hoe verhoudt jullie tool zich tot CarmaCal, de CO2-calculator van branchevereniging ANVR die net een prestigieuze VN-prijs heeft gewonnen?

“In CarmaCal zijn nog geen cruises opgenomen. Dat wil de ANVR wel graag. Vandaar dat we hebben afgesproken dat we het model gezamenlijk verder gaan ontwikkelen.”

Maar het concurrentievoordeel is toch weg als alle ANVR-leden toegang hebben tot een CO2-tool voor cruisereizen?

“Dat vinden we niet erg. We verdienen geen geld aan deze calculator, het hele bedrag gaat naar de projecten van Climate Neutral Group. We ondersteunen die zelf ook: van alle studiereizen die we organiseren voor de branche en vooral onze eigen reizen compenseren we via Green Cruise en Green Seat de CO2-uitstoot. Het zou mooi zijn als de hele cruisesector hierin zijn verantwoordelijkheid neemt.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond