-

333Travel: terug naar de kern met rebranding

333Travel biedt individuele maatwerkreizen en bouwstenen aan in Azië, Amerika en Zuid-Afrika. De reisorganisatie heeft net een rebranding achter de rug, vertelt IT-manager Remco Loup. “We waren vergeten waar onze kracht ligt.”

Wat houdt de herpositionering precies in?

“We kwamen tot de conclusie dat we onze doelstelling een beetje uit het oog waren verloren. Wij willen reizigers een unieke ervaring bieden, bijzondere locaties en een persoonlijke service tegen een goede prijs. Dat is geen draai van 180 graden, want zo zijn we ooit begonnen als 333Travel. Maar er was een frisse wind voor nodig om onze missie opnieuw neer te zetten. We hebben alle rondreizen en hotels tegen het licht gehouden en gekeken of ze de kwaliteit leveren die wij willen. Het gevolg is dat het aantal bestemmingen is ingekrompen. In Australië bijvoorbeeld waren we niet sterk genoeg, dus dat land bieden we niet meer aan. Daarnaast hadden we een aantal labels die eigenlijk eerder voor verwarring zorgden bij de consument dan dat ze waarde toevoegden. Dus die hebben we ook afgeschaft. We willen duidelijker communiceren en niet gehinderd worden door randzaken die niet goed over te brengen zijn. De laatste stap van de rebranding hebben we net gezet: een nieuw logo met als pay-off ‘Verre reizen. Voor iedereen uniek’. Daarmee willen we klanten enthousiasmeren en duidelijk maken dat we persoonlijke service bieden.”

Remco Loup

Wat is er veranderd aan jullie website?

“Medio 2015 zijn we overgestapt naar een volledig responsive site met een nieuw design. Dit jaar gaan we dat verder uitwerken. De site wordt intuïtiever en klantvriendelijker, met als doel natuurlijk de conversie verhogen. We voeren veel AB-testen uit met externe partijen die daarin zijn gespecialiseerd en maken gebruik van heat maps, zodat we precies weten wat er gebeurt op de site en waar aanpassingen nodig zijn.”

Welke conversielessen heb je al geleerd?

“We laten veel meer zien wie er achter 333Travel zitten. De medewerkers komen prominent in beeld door middel van quotes en foto’s. Klanten kunnen ook direct contact met hen opnemen. Die persoonlijke aanpak helpt. Verder blijken simpele dingen een groot effect te hebben. Zo gebruiken we een groter lettertype en daardoor brengen bezoekers meer tijd door op de site. We experimenteren ook met psychologische principes. Een klant wil bijvoorbeeld niet te veel, maar ook niet te weinig keuzes. Voorheen hadden we een Boek nu-knop. De klant had dus twee opties: wel of niet boeken. Uit tests bleek dat we te snel op conversie aanstuurden. Nu hebben we een knop met de tekst ‘Bekijk deze reis’ en eronder een linkje met de tekst ‘Vraag een offerte aan’. Daardoor worden er veel meer aanvragen gedaan. En verder geven we op de bestemmingspagina’s, waar de meeste mensen via Google terechtkomen, meer uitleg over wat we precies aanbieden en doen, en laten we reviews zien. Die zijn nu nog van ons als bedrijf, maar de volgende stap is natuurlijk per rondreis recensies te laten zien. Dat is alleen wat ingewikkelder, omdat elke reis anders is.”

Jullie telefoonnummer staat prominent in beeld. Ondermijn je zo niet de online conversie?

“In het verleden dachten we: we moeten zorgen dat mensen zoveel mogelijk online doen en minder bellen. Maar zo werkt het niet met onze reizen, want er is niemand die een standaard rondreis boekt, er moet altijd wat worden aangepast. De website is het begin van de funnel, maar de reis wordt pas na persoonlijk contact, telefonisch, per mail of bij ons op kantoor, geboekt. Daar is de site nu dan ook op afgestemd.”

Reizigers zijn steeds minder merkentrouw. Hoe zorg je ervoor dat ze in hun online zoektocht bij 333Travel terechtkomen?

“Natuurlijk willen we organisch zo goed mogelijk gevonden worden. Dat is lastig, want er is veel concurrentie. Daarom zijn we heel scherp op Adwords. Daarnaast werken we veel samen met affiliate partners zodat we op diverse sites goed zichtbaar zijn. Dat idee gaan we dit jaar verder uitwerken, waarbij we onder andere naar de mogelijkheden van influencer marketing kijken. Voor ons is het heel belangrijk dat mensen doorvertellen dat we een goed bedrijf zijn. Dat proberen we op social media te bewerkstelligen met allerlei acties, zoals een fotowedstrijd. We zijn actief op Facebook, Twitter en Instagram, puur uit het oogpunt van merkbekendheid.”

De site is responsive geworden – waarom niet mobile-first?

“Het aandeel desktop in het verkeer is bij ons stabiel en we denken dat dat zo blijft. Mobiel groeit, maar dat komt doordat de smartphone de tablet verdringt. Mobiele boekingen of offerteaanvragen komen niet zo vaak voor. De klant moet veel gegevens invullen en dat vinden ze toch vaak lastig, waardoor het oriënteren op de tablet en mobiel gebeurt en boeken of doen van aanvragen op de desktop. Daarom denk ik dat de desktopwebsite voor ons een belangrijk kanaal blijft.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Marjolein Westerterp

Respect voor het nieuwe, beperktere aanbod van 333Travel. Er zitten tal van bekende, geroemde lodges/hotels bij!!! Ik zou nog graag als ik op Bekijk hotel klik, wat meer beeld zien…

Joost

Leuke advertorial! Hoeveel kost dit? Wij willen dit ook wel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond