0
5.7k

Zo ontwikkel je een B2B selfcare portal | De Grolsch case

De verwachtingen voor service van zakelijke dienstverleners zijn geleidelijk aan het veranderen. De verbeterde gebruikservaring, service, personalisatie en de transparantie die we steeds vaker en in hogere mate terugzien in de B2C-wereld, is ook voor B2B-bedrijven steeds belangrijker. Om zakelijke klanten beter te bedienen zetten steeds meer B2B-bedrijven een digitaal selfcare portal in. Met deze portal kunnen bedrijven gerichter zaken doen en efficiënter groeien.

Dit zijn de voordelen van een B2B selfcare portal

In deze whitepaper worden de vier belangrijkste voordelen voor het inzetten van een B2B selfcare portal beschreven:

  1. Meer business halen uit bestaande relaties.
  2. Het efficiënter behandelen van klantvragen.
  3. Minder tussenkomst van de accountmanager.
  4. En het dichterbij brengen van verschillende interne afdelingen.

Lees daarnaast hoe bierbrouwerij Koninklijke Grolsch hun selfcare portal inzet om stakeholders zo optimaal mogelijk te ondersteunen.

Selfcare als verlengstuk van de klantrelatie

De meeste B2B-bedrijven hebben de focus op een goede klantrelatie voor de lange termijn. Vandaag de dag maken betrokkenheid, klantkennis en een goed geïnformeerde accountmanager het verschil. Een selfcare portal kan hierbij ondersteunen.

Het uitgangspunt van een moderne B2B selfcare portal is om een verlengstuk te creëren voor de relatie tussen je accountmanager en klant. Enkele voordelen zijn een toename van de netto verkooptijd, je accountmanagers voeren duurzamere gesprekken en de focus ligt op het genereren van new business.

De belangrijkste drijfveren van een selfcare portal

Uit een recente publicatie van Forrester blijkt dat bedrijven die self-service als belangrijk uitgangspunt nemen in hun digitale ontwikkeling, zijn beter in staat hun doelen te halen op het vlak van loyaliteit en financiële prestaties. Bedrijven zetten een selfcare portal in op onder andere de volgende doelen te behalen:

  • Het efficiënter en 24/7 digitaal beantwoorden van klantvragen.
  • Het creëren van een single point of entry door op één centrale plek alle tooling bij elkaar te brengen.
  • Meer business halen uit lopende relaties.

Lees in de whitepaper wat de juiste aanpak is voor het creëren van een B2B selfcare portal en welke resultaten je hiermee kunt behalen.

De B2B selfcare portal van Koninklijke Grolsch

Koninklijke Grolsch is regio voor regio een nieuwe selfcare portal aan het uitrollen voor horeca-ondernemers. Jasper Rekers (Digital Marketing Acceleration Manager bij de Grolsch) signaleert een merkbare verandering in klantbehoeften: “De digitalisering van de samenleving heeft de norm veranderd.”

Waar horeca-ondernemers voorheen hun acountmanager belden, is tegenwoordig een geoptimaliseerde en gepersonaliseerde gebruikerservaring de standaard gewonden. Lees in de whitepaper hoe Grolsch hierop in heeft ingespeeld door het ontwikkelen van hun eigen B2B selfcare portal, wat de belangrijkste aandachtspunten tijdens het implementatieproces waren en welke rol een digitaal manager hierin speelt.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Redactie Emerce