Download

Download
0
4.182

Van basis e-mailmarketing naar slimme e-mailpersonalisatie

Uit onderzoek van Accenture blijkt dat consumenten waarde hechten aan personalisatie. 91 procent is eerder geneigd om een product toe te voegen aan hun winkelmandje als dit product een aanbeveling of notificatie is op basis van historisch winkelgedrag. Hoe vind je de juiste balans tussen e-mail- en on-site personalisatie?

Van basis e-mailmarketing naar slimme e-mailpersonalisatie

In deze casestudy wordt beschreven hoe Wijnvoordeel, in samenwerking met Yellowgrape, personalisatie naar een hoger niveau heeft weten te tillen door samenhang te creëren tussen:

  • Productaanbevelingen en notificaties op basis van historisch winkelgedrag.
  • On-site personalisatie op de website van Wijnvoordeel.
  • Personalisatie in triggered e-mails.

De casestudy gaat daarnaast in op het implementatieproces van begin tot eind, de belangrijkste learnings en behaalde resultaten tot nu toe.

De volgende stap in e-mailpersonalisatie

Voor iedere online retailer is het zaak om te blijven innoveren op het gebied van e-mailmarketing en personalisatie. Maar hoe zet je de volgende stap? Deze casestudy beschrijft twee kansen voor retailers:

  • Voorraadbeheer: het doen van alternatieve aanbevelingen als een product op is.
  • Seizoensgebonden producten: sommige producten zijn alleen verkrijgbaar in een bepaald seizoen.

Door gebruik te maken van algoritmen en slimme e-mailpersonalisatie kun je inspelen op deze twee kansen. Lees in de casestudy hoe Wijnvoordeel heeft ingespeeld op deze kansen.

De uitdagingen van slimme e-mailpersonalisatie

De valkuil van het maken van klantsegmenten op basis van klik- en koopgedrag is tunnelvisie. Het is daarom verstandig om je dynamische segmenten een houdbaarheidsdatum mee te geven, zo voorkom je als retailers dat een klant continu dezelfde aanbevelingen en notificaties krijgt.

Over de auteurs
  • Yellowgrape is een e-commerce bureau dat zich richt op de top 200 webshops in Nederland. Yellowgrape is gespecialiseerd in het bedenken en uitvoeren van totaalstrategieën.
  • Copernica Marketing Software is krachtige software met functionaliteiten voor e-mailmarketing, websites, mobile en geautomatiseerde campagnes.

Michael Linthorst