Download

Download
0
2.9k

Customer journey optimalisatie, gebruik deze negen teststrategieën

De customer journey bepaalt tegenwoordig je online marketingstrategie, met je website als het centrale middelpunt. Door de opkomst van growth hacking zijn het uitvoeren van A/B testen en optimalisatie-testen een belangrijk onderdeel geworden van de online marketingactiviteiten. Houd je in je testplanning ook rekening met de customer journey?

Een resultaat gedreven optimalisatie- en teststrategie

Dit eBook is een blauwdruk voor een resultaat gedreven optimalisatie- en teststrategie. Het eBook biedt handvatten en praktische tips aan de hand van de drie fasen in de customer journey. Per fase worden drie scenario’s beschreven. Enkele voorbeelden van scenario’s zijn:

  • Het optimaliseren van slecht presenterende website pagina’s (bewustwording).
  • Het gebruik van de zoekbalk op je website verbeteren (overweging).
  • De plaats voor speciale aanbiedingen bepalen (besluitvorming).
Een klantgedreven teststrategie

Marketeers moet excelleren in het optimaliseren van de customer journey, met als doel om de gemiddelde orderwaarde, het aantal orders en de totale omzet te verhogen. Bij bepalen van de testplanning krijgen optimalisaties in de besluitvormingsfase voorrang. De lengte van customer journey kan varieren van enkele dagen, maanden of zelf jaren. Het is daarom belangrijk om ook aandacht te besteden aan de bewustwordings- en overwegingsfase. Deze twee fasen vormen het fundament van succes in de besluitvormingsfase.

Bewustwording: verkenning en voorlopige betrokkenheid

Het doel van de bewustwordingsfase is om websitebezoekers kennis te laten maken met je merk, in deze fase draait het om verkenning en voorlopige betrokkenheid. De belangrijkste KPI’s in deze fase zijn: het aantal paginabezoeken, laadtijd van je website pagina’s en het scroll- en klikgedrag. Welke optimalisaties zijn in deze fase van belang? Dit eBook beschrijft er drie:

  1. Replatforming: het uitvoeren van testen tijdens het replatformingproces om risico’s te vermijden.
  2. Brand redesign: het testen van combinaties welk nieuw design aanslaat bij je klanten.
  3. Slecht presterende pagina’s: het analyseren van de minst presterende pagina’s om de conversie binnen de marketingfunnel te verbeteren.
Overweging: van engagement naar conversie

Waar de focus in de bewustwordingsfase ligt verkenning en informeren, draait het in de overwegingsfase om het converteren van je websitebezoekers. Dit eBook beschrijft drie optimalisaties:

  1. Het gebruik van de zoekbalk op je website verbeteren.
  2. Het stimuleren van nieuwsbriefinschrijvingen en memberships.
  3. Het optimaliseren van je mobiele website en SEO.
Besluitvorming: het stimuleren van een aankoop

Hoe optimaliseer je voor het onvoorspelbare en uiteindelijke einddoel van de aankoopreis? In dit onderdeel wordt ingezoomd op hoe je de verkoop stimuleert. Het eBook gaat in op:

  1. Het optimaliseren van productpagina’s voor een betere conversie: welke onderdelen converteren wel en welke niet?
  2. De plaatsing en inhoud bepalen van speciale aanbiedingen: op welke plaats binnen je website maakt dit een verschil?
  3. Het testen van verschillende betaalmethoden: welke heeft de voorkeur van je klant?

De testscenario’s in dit eBook kun je zien als een vliegroute om een resultaatgerichte optimalisatiestrategie te ontwikkelen die gegarandeerd resultaten oplevert.

Maarten Plokker