Download

Download
0
2.6k

Een digitaletransformatiestrategie ontwikkelen? Gebruik het flywheel model van Hubspot

Google “digitale transformatie” en de vierde suggestie is “digitale transformatie corona”. Het onderwerp digitale transformatie stond al jaren hoog op de managementagenda van organisaties. Nu de transitie naar online pure noodzaak is geworden (de reden is bekend), zijn sommige bedrijven compleet verrast. Daarnaast heeft iedereen een idee van wat ‘digitale transformeren’ inhoudt. Voor sommige merken is het niet meer dan het uploaden van hun catalogus. Anderen hebben nieuwe klanten gevonden door online marketing en door online te adverteren.

Alleen digitaal denken in termen van ‘hoe kan ik doen wat ik nu doe, maar online’ is niet genoeg, en het is zeker niet alleen het creëren van een e-commerce website of door af en toe te posten op sociale media. Digital-first draait om het bieden van een uniforme merkervaring voor het bereiken van nieuwe klanten. Maar hoe word jij een digital-first merk?

Digitaletransformatiestrategie ontwikkelen? Gebruik deze 21 templates en checklists

Deze whitepaper ”The Ultimate Guide to Building a Digital Brand” is een interactief handboek gemaakt voor de moderne marketeer. De whitepaper bevat 55 pagina’s aan inzichten, 21 templates en handige checklists. De whitepaper gaat in op:

  • Het opnieuw vormgeven van je bedrijf voor een digitale transformatie.
  • Hoe je een uniforme merkervaring creëert die consumenten boeit.
  • Het ontwikkelen van een digital-first marketing- en communicatiestrategie.
  • Analyseren en het creëren van een sneeuwbaleffect.
Digital-first worden heeft een enorm effect op elk aspect van je merk

Digital transformeren gaat niet alleen om marketing, het gaat om customer experience en -service, logistics en fulfillment, on- en offline retail en zelfs om het creëren van een community binnen en buiten je organisatie. Sterker nog, door digital-first te worden, kunnen challenger brands concurreren met grote, gevestigde bedrijven (de ‘American Dream’ voor merken). Een goed uitgevoerde digitale transformatie raakt elke afdeling en vereist een buy-in op elk niveau. Deze whitepaper helpt je bij het:

  • plannen van je digitale transformatie project;
  • ontwikkelen van een digitaletransformatiestrategie;
  • verkrijgen van buy-in van de belangrijkste stakeholders;
  • opbouwen van vertrouwen binnen en buiten je organisatie.

Dit is meer dan alleen het lezen van de whitepaper, gebruik het als een interactieve handleiding voor het zetten van de eerste stappen richting digitale transformatie. En vergeet dit artikel vooral niet te delen met je collega’s, zodat zij ook hun bijdrage kunnen leveren.

Het opnieuw vormgeven van je bedrijf voor een digitale transformatie

Om de juiste route voor de digitale transformatie van jouw organisatie uit te stippelen moet je eerst begrijpen in welke markt je bedrijf zich bevindt. Ga terug naar de basis en toets of je waardepropositie, unique selling points (USPs), buyer personas en SWOT-analyse digitale potentie hebben. Daarnaast bevat deze whitepaper een handige checklist om de digitale zichtbaarheid van je bedrijf te toetsen. De verkregen inzichten vertaal je vervolgens naar een digitale transformatie visie en executive buy-in plan. Gebruik de templates uit deze whitepaper als leidraad.

Het creëren van een uniforme en digital proof customer experience

Het creëren van een zinvolle, uniforme klantervaring begint met precies te begrijpen wat je merkwaarden zijn en hoe je dit richting de buitenwereld communiceert. Onderzoeken wat je merk precies is en betekent, valt buiten de scope van deze whitepaper. Toch zijn er een aantal belangrijke factoren die je op orde moet hebben voordat je een uniforme digital-first merkervaring kunt bieden. De whitepaper bevat hiervoor een checklist en een template om de richtlijnen voor klantwaarde te formuleren.

De volgende stap is het in kaart brengen van de customer journey. Het begrijpen van de klantreis is één van de meest krachtige middelen in je digitale transformatie gereedschapskist. Een handig hulpmiddel om dit te doen is ‘het flywheel model’ van Hubspot. De whitepaper bevat twee templates, één voor het mappen van de customer journey voor de aankoop en één voor de customer journey ná de aankoop.

Nu je weet hoe de complete customer journey van je doelgroep eruit ziet is de volgende stap het vinden van de juiste technologie om deze klantreis te faciliteren. Lees in de whitepaper hoe je de benodigde technologieën in kaart brengt en een moderne datastrategie ontwikkeld.

Er zijn mensen voor nodig om uw digitale transformatie te laten werken. Die mensen moeten worden voorzien, opgeleid en betaald. Gebruik de resource checklist uit deze whitepaper voor het opstellen van een opleidingsplan.

Het ontwikkelen van een digital-first marketing- en communicatiestrategie

De kans is vrij groot dat er door de jaren heen al verschillende digitale initiatieven (succesvol) zijn afgerond. In het derde deel van deze whitepaper worden handvatten geboden voor het optimaliseren van je digitale strategie.

Voordat je kunt beginnen met de strategievorming is het eerst belangrijk om een aantal audits te doen, namelijk een website-, inbound- en paid media audit. De inzichten en conclusies uit deze analyses gebruik je voor het optimaliseren van je digitale strategie. De whitepaper bevat templates voor het opstellen van plannen voor het optimaliseren van je website, contentstrategie en online advertising strategie.

Om het potentieel van je geoptimaliseerde strategie optimaal te benutten is het belangrijk om te identificeren hoe je de betrokkenheid van je klanten verbeterd. Lees in de whitepaper hoe je dit met segmentatie en automatisering kunt doen.

Het analyseren en evalueren van je SMART doelen en KPI’s

Het is moeilijk om een doel te bereiken waar je niet naar streeft, dus het hebben van doelen voor je digitale transformatie is een absolute must. Niet alleen zullen doelen en KPI’s je voortgang helpen bepalen, maar ze zullen je ook helpen initiatieven en campagnes te evalueren en je in staat stellen om intelligente aanpassingen te doen waar nodig. De whitepaper bevat twee handige templates voor het formuleren en evalueren van je (SMART) doelstellingen en KPI’s.

Daarnaast beschrijft de whitepaper de verschillende typen attributie en wat de belangrijkste voordelen en nadelen hiervan zijn. Onder aan de streep wil je toch weten welk touchpoint de hoogste conversie heeft opgeleverd.

Groei momentum creëren met het flywheel model van Hubspot

Hoe bouw je voort op uw succes om ervoor te zorgen dat toekomstige resultaten nog beter zijn? Door continue monitoring, van je fouten te leren en een duidelijke groeistrategie te ontwikkelen. Dat vereist inzicht in hoe succes eruit ziet en weten hoe je het kunt repliceren. Het vereist ook een structuur om die verbeteringen door te voeren. Lees in de whitepaper hoe je groei momentum creëert met het flywheel model van Hubspot.

Gavin Flood