Deel dit artikel
-

Emerce PIM: ‘Laat het Excel werkblad schieten’

Hubo fuseerde zijn tuincentra (Intratuin en Walter Van Gastel) nog niet zo heel lang geleden met de Waalse sectorgenoot Oh! Green. Het fusiebedrijf realiseert zo’n 70 miljoen euro omzet en is in België de nummer twee na Aveve. Online moet nog wel een inhaalslag worden gemaakt, zo blijkt uit het relaas van Oh! Green op Emerce PIM.

De Belgische tuinmarkt was tot voor kort erg versnipperd. Een groot deel van de omzet wordt ook in de DIY gerealiseerd, en het assortiment van Oh! Green omvat daarom nog steeds decoratie voor in huis naast tuinmeubelen.

De pakweg 40.000 artikelen werden lange tijd nog gewoon bijgehouden in Excel werkbladen. Voor de nieuwe webwinkel was dat niet zo handig, vertellen Loesje de Vriese van Oh! Green en Sven Stolk van ContentServ, de leverancier van de PIM.

Najaar 2020 werd de samenwerking gestart onder lastige omstandigheden, want er moest vanuit huis worden geopereerd.

Volgens Loesje de Vriese was het nog wel een uitdaging voor weknemers om los te komen van de ‘comfort zone’ van Excel. “De introductie van een nieuw systeem is altijd een drempel, maar het vervangt een hoop administratieve handelingen zoals overmatig veel mailverkeer met bijlagen. Bovendien is er nu de mogelijkheid om processen te automatiseren.”

Volgens De Vriese moet je niet bang zijn om ‘kopje onder de gaan’. “De implementatie van een PIM vereist vaak IT kennis die men gaandeweg moet vergaren”.

De video Hoe neem je de eerste stappen bij een PIM-implementatie? is na registratie gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond