Deel dit artikel
-

Grootste internetbedrijven zetten Obama onder privacydruk

Amerika’s grootste internetbedrijven, samen goed voor een waarde van 1.500 miljard dollar, eisen dat president Obama paal en perk stelt aan afluisterpraktijken met sleepnetmethodes. De spionnen gaan te ver.

AOL, Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft en Twitter roepen Obama en de Amerikaanse volksvertegenwoordiging op om de regels voor afluisteren in te perken. Vandaag publiceren ze daartoe een open brief, ondertekend door de directievoorzitters van die bedrijven.

“Er moeten hervormingen worden gemaakt die ervoor zorgen dat digitale patrouilles strikt binnen de wet plaatsvinden, proportioneel aan de risico’s en, transparant worden uitgevoerd en onafhankelijk worden gecontroleerd.”

Het zestal opent hiermee een lobbystrijd om de constante schending van burgerrechten tegen te gaan. Met de krantenverhalen over materiaal van Edward Snowden begint duidelijk te worden dat de Amerikaanse overheid ongeremd van hoog tot laag digitaal verkeer afluistert en opslaat.

De open brief bevat behalve een morele oproep ook een zakelijke insteek. De internetbedrijven, die dagelijks miljarden mensen bedienen met consumenten- en zakelijke diensten, kunnen hun klanten geen veilige digitale omgeving meer garanderen. Daarmee lopen ze het risico dat gebruikers weglopen en dat nationale overheden over de hele wereld strengere technische en privacy-eisen gaan stellen. Bijvoorbeeld dat cloudgegevens binnen bepaalde geografische regio’s moeten worden opgeslagen. Dat zou de briefschrijvers op hoge kosten kunnen jagen.

Het zestal probeert de beeldvorming over hun privacybeschermende activiteiten sinds deze zomer actief te beïnvloeden. Zo eisen ze dat beter openbaar mogen maken hoe vaak de VS-overheid hen om toegang tot hun systemen en klantgegevens vraagt.

Google, bijvoorbeeld, publiceert al jaren een Transparantierapport en is bezig alle interne dataverkeer te versleutelen. Interne netwerken werden tot nu toe per definitie als betrouwbaar behandeld. Dat wordt omgekeerd, om grenzenloos ongezien snuffelen door derden sterk te hinderen.

De politieke oproep is niet de eerste gezamenlijke actie richting Washington. De bedrijven zitten sinds eerder dit jaar samen in een handelsorganisatie die lobbyt in de politieke hoofdstad. De acties die in deze Internet Association werden ondernomen waren nog niet zo uitgesproken en groots opgezet als de open brief.

Google is in Washington D.C. de grootste lobbyist. Het bedrijf gaf in het tweede kwartaal iets meer dan drie miljoen dollar uit aan het beïnvloeden van politieke besluitvorming. Microsoft als nummer gaf net iets minder dan drie miljoen uit, op afstand gevolgd door Amazon en Apple.

Foto: Glyn Lowe (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

WebshopAdvies.nl

Of het nu een marketing actie is of niet. Heb zelf het idee dat mijn privacy beter in handen is bij publieke partijen als bij een overheid. En dat is erg zorgelijk!

Marjolein

Goed bezig zijn deze bedrijven! Word een keer tijd dat we wakker worden.

Bas Groot

Hypocriet. Pot, ketel.

Oskar

Uitermate belangrijk dat de privacy van de online mens wordt beschermd. Maar er zijn meer landen die insternet screenen, en zien meer dan je denkt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond