Deel dit artikel
-

John de Mol vraagt rechter om alsnog vonnis te wijzen in Facebook zaak

Na drie maanden onderhandelen met Facebook vraagt mediamagnaat John de Mol de rechter om alsnog vonnis te wijzen in de zaak rond nepadvertenties.

De gesprekken met Facebook over de gewenste preventieve maatregelen leken aanvankelijk goed te verlopen, maar het vastleggen van de gemaakte afspraken bleek vervolgens een probleem, meldt zijn bedrijf Talpa Network. De Mol concludeert dat zijn eis om op korte termijn maatregelen te treffen is verzand in van het kastje naar de muur sturen gedrag.

De Mol: ‘Het bedrijf heeft een rookgordijn van welwillendheid opgetrokken, maar heeft de door mij gewenste maatregelen niet op tijd en niet op de juiste wijze willen vastleggen. Waarom is het zo moeilijk voor Facebook om maatregelen te nemen tegen dit soort advertenties? Ik begrijp dit totaal niet en vind het stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform ter beschikking stelt aan criminelen met als doel om onschuldige mensen op te lichten. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat nog meer winst toch belangrijker is.’

De advertenties maken misbruik van de namen van bekende Nederlanders om consumenten over te halen in bitcoinbeleggingen te investeren. Het doel: oplichting. Na de eerste zogenaamd succesvolle investeringen gaat de belegging plotseling in rook op.

Overigens is inmiddels wel duidelijk dat de overlast vooral wordt veroorzaakt door al dan niet buitenlandse affiliates, die per aangebracht slachtoffer zo’n 600 dollar kunnen verdienen.

‘We nemen continue maatregelen om ongeoorloofd en mogelijk schadelijk gedrag te detecteren, en de bijbehorende advertentie-accounts te identificeren en te verwijderen,’ aldus Facebook in een reactie. ‘We hebben hier te maken met oplichters die hun tactieken voortdurend aanpassen om zo detectie te ontlopen. Daarom passen we onze processen continue aan en nemen we maatregelen om misbruik te voorkomen’

Een van de tactieken is volgens Facebook om landingspagina’s te verbergen voor de geautomatiseerde systemen en advertentie-beoordelaars, zodat de systemen niet de werkelijke doorverwijzing naar de misleidende webpagina kunnen detecteren.

Foto William Rutten

Deel dit bericht

2 Reacties

Brugman

Hoezo is inmiddels wel duidelijk dat de overlast wordt veroorzaakt door al-dan-niet buitenlandse affiliates die 600 dollar kunnen verdienen? Hoezo al-dan-niet? Wat weet Emerce wat De Mol niet weet? Licht een tip van de sluier. Noem een bron. Leg een link!

Jan Libbenga (Emerce)

Lees even de eerdere artikelen hierover…we hebben er inmiddels aardig wat aandacht aan besteed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond