Deel dit artikel
-

‘Labels native advertising vaak onduidelijk’

Onderzoek van UAntwerpen bewijst dat lezers meer vertrouwen hebben in een nieuwsmedium en in de adverteerder als er duidelijkheid is over native advertenties. De huidige labels zijn niet transparant genoeg.

Steeds meer nieuwswebsites bevatten native advertenties: advertenties in de vorm van gesponsorde nieuwsartikelen, die bijna niet van het echte nieuws te onderscheiden zijn. De reclamewetgeving verplicht adverteerders en nieuwsmedia om duidelijk te maken dat het het gesponsorde bijdrage betreft. Maar heel precies is dat niet vastgelegd. Met als gevolg dat lezers labels als ‘ADV’, ‘brandvoice’ en ‘partner content’ als native advertentie moeten kunnen herkennen. Spoiler: dat kunnen ze dus niet.

Simone Krouwer, communicatiewetenschapster op UAntwerpen, heeft in experimenteel onderzoek vastgesteld dat 453 Belgische online nieuwslezers vier verschillende labels voor gesponsorde nieuwsartikelen maar amper kunnen onderscheiden. Het label ‘partnercontent’ was het minst herkenbaar. Het tweede label ‘gesponsord door… ‘ bevatte in ieder geval al de naam van de adverteerder.

Daarnaast werden nog twee labels met gedetailleerde uitleg getest. Het eerste label benadrukte het belang van advertentie-inkomsten voor de nieuwsmedia. Het andere label benadrukte de onafhankelijkheid van journalisten (de advertenties worden geschreven door een aparte afdeling, of de adverteerder zelf).

Native advertenties met een gedetailleerd label wordt als transparanter beoordeeld. Het label ‘gesponsord door’ werkte al een stuk beter dan ‘partnercontent’, maar de twee gedetailleerde labels met extra uitleg werkten uiteindelijk het beste.

Dat nieuwswebsites native advertenties plaatsen, is begrijpelijk. Verreweg de meeste Belgen en Nederlanders betalen nog altijd niets voor het lezen van online nieuws. Ook gebruikt een steeds groter gedeelte een zogenoemde ad blocker, die traditionele banner advertenties volledig blokkeert. Maar de journalisten die ons dag in dag uit van nieuws voorzien, moeten op de een of andere manier toch betaald worden.

Wat nieuwsmedia en adverteerders moeten voorkomen, is dat dit tot een verdere beschadiging in het lezersvertrouwen leidt, duidt de communicatiewetenschapster. Duidelijke uitleg over de creatie en het waarom van native advertenties, kan het begrip van lezers verhogen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond