Deel dit artikel
-

Martin Scheepbouwer (Close): ‘Een start-up maakt me beter’

Hij hielp Marktplaats zo groot worden als het nu is en deed dat daarna nog eens bij mondiale topspelers als Schibsted en OLX Group. Sinds kort bouwt Martin Scheepbouwer mee aan start-up Close. Andere wereld, andere dynamieken.

Van CEO van een enorme multinational naar een lokale start-up. Waarom deze move? “In deze fase van mijn carrière ben ik op zoek naar nieuwe ervaringen in een nieuwe industrie. Close is herkenbaar omdat het vraag en aanbod bij elkaar brengt, maar in een nieuw domein. Ik heb hier een vliegende start, omdat ik meebeweeg op de kracht en expertise van de ondernemers.”

Leg uit? “Oprichter Kiliaan Toorenaar ken ik al vijftien jaar. Hij en de mensen om hem heen zijn ondernemers, recht door zee en met enige Amsterdamse branie. Tijdens de lockdown hebben ze het bedrijf goed geleid, bijvoorbeeld door de fieldlabs digitaal te ondersteunen. Ze spitsen zich toe op één ding: evenementen. Je ziet wereldwijd dat generieke platforms voorbij worden gestreefd door specialisten. Dat zie je ook bij online handelsplaatsen.”

Wat breng je het bedrijf? “Het bedrijf is al degelijk opgetuigd qua marketing en techniek. Mijn kennis van handelsplaatsen en het opschalen daarvan onder verschillende omstandigheden kunnen ze waarderen. Het leuke van een klein bedrijf is dat iedereen hier het verschil kan maken. Er zitten veel ondernemende en creatieve mensen in. Die denken eerder in kansen dan in problemen. Het leuke is ook dat iedereen met je wil praten met een product als het onze.”

Die frisse wind had je ook bij venture capital kunnen vinden… “Dat doe ik ook, vanuit investeerder DT Ventures. Die twee versterken elkaar. Binnen Close ga ik over finance en strategie. Dat maakt me als investeerder beter, omdat ik ervaring opdoe op de werkvloer bij een start-up.”

Vertel eens over Close? “Het is begonnen uit frustratie. Voor veel events en gelegenheden krijg je een PDF als ticket. Die moet je apart opslaan en daar eindigt ook direct het digitale contact met de bezoeker. Er is geen communicatie mogelijk. Bij vragen moet iemand de helpdesk gaan mailen. Dat is complex en duurt lang. Close ondervangt met een app. Die vormt het directe communicatiekanaal met de bezoeker. Covid was een vloek en een zegen, want het was een marktmaker.”

Waar zit het element vraag en aanbod dan? “Organisatoren van events kunnen er kaartjes verkopen, maar bijvoorbeeld ook de optie bieden om kluisjes te huren of een arrangement te kopen bij een theaterbezoek. Wij zorgen voor meer omzet per klant, brengen de prijs voor klantcontact omlaag en zorgen voor minder verrassingen.”

Wat houdt je werk in? “Ik ben begonnen als directeur financiën, maar heb een bredere rol. In deze fase is de grootste winst te boeken met het aanbrengen van focus. Per klant kijken we wat het ons oplevert. Ja, we moeten een trackrecord opbouwen en geld verdienen, maar er moet wel enige complexiteit zijn. Close biedt geen toegevoegde waarde als we alleen kaartjes moeten verkopen. Denk daarom aan complexe omgevingen als een festival, marathon of grotere musical. Daar kan veel verkeerd gaan, dat wij voorkomen.”

Wat hoop je te leren? “Van de commerciële slagkracht en het technisch vernuft kan ik veel leren. Daarnaast is het interessant mee te leren hoe een klein bedrijf standhoudt in een grote markt. Vroeger werkte ik bij grote berijven met grote slagkracht, dus de dynamiek nu is totaal anders.”

Wat breder beschouwd, wat vind je een interessante technische ontwikkeling? “De ‘nieuwe’ techbedrijven als Amazon, Facebook en Google hebben de verwachtingen die een consument van een digitale dienst heeft sterk verhoogd. Ze hebben de standaard gesteld waar ook Close aan zal moeten voldoen. Op onze kleinere schaal moeten we een vergelijkbaar kwaliteitsproduct leveren om de aandacht van de consument vast te houden. Dat is niet eenvoudig voor een start-up. Je moet keuzes maken waarin je wilt excelleren. De consument is uiteindelijk de grote winnaar.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce Magazine #187.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond