Deel dit artikel
-

Rijncruise doet het niet meer voor 60-plusser

Zestigplussers gaan niet altijd met de bus op vakantie en lopen ook niet warm voor een Rijnreisje. Ze missen informatie in het online reisaanbod die bij hun behoeften past. Dit blijkt uit onderzoek van Via Ella, een nieuw reisplatform dat zich richt op reizigers vanaf ongeveer 60 jaar.

Wie denkt dat 60-plussers geen internetgeneratie zijn heeft het mis: zelfs op vakantie is de meerderheid van hen nog dagelijks online te vinden. Zeker 55 procent van de ondervraagde vakantiegangers is dagelijks online op vakantie en reisgidsen worden steeds vaker thuisgelaten: driekwart zoekt reisinformatie ter plekke online op.

Geen social media, wel reviews van leeftijdsgenoten

Een andere belangrijke reden voor 60-plussers om dagelijks online te zijn op vakantie is contact met het thuisfront. Slechts 3 procent van de ondervraagden checkt zo nu en dan social media en 7 procent het nieuws. Ook het boeken van een reis en/of verblijf gebeurt vooral online: 81 procent struint het internet af voor mooie reizen en aanbiedingen. Hierbij geeft 62 procent aan waarde te hechten aan meer reviews van leeftijdsgenoten.

Stereotype beeld klopt niet meer

“Uit het onderzoek blijkt dat er veel kansen zijn voor de reisbranche om de oudere doelgroep online te bereiken,” aldus Valborg Korthals Altes, co-founder van Via Ella. 45 procent van de ondervraagden vindt het namelijk lastig om in het grote online aanbod de reis te vinden die hen aanspreekt. Als redenen worden genoemd dat informatievoorziening niet aansluit bij hun vragen, ze door de bomen van het aanbod de reis niet meer zien en dat ze zich niet herkennen in oubollig beeldmateriaal. “Om de oudere doelgroep succesvol te bereiken moet je wegblijven van het stereotype beeld.”

Golfsurfen, kookworkshops en motorreizen

Er mag bijvoorbeeld wel wat meer avontuur in het aanbod: zo wil 36 procent best leren surfen. Ook een trektocht te voet, festivals bezoeken, kookworkshops en reizen per motor staan op de bucketlist. Volgens 64 procent van de ondervraagden is de grootste misvatting over hun generatie dat 60-plussers ‘altijd in een touringcar op reis gaan’. Circa 75 procent noemt de gedachte dat leeftijdsgenoten ‘graag op Rijncruise willen’ in de top-3 van misvattingen, naast het beeld dat 60-plussers altijd in afritsbroeken en op bergschoenen lopen.

Kindvrije accommodaties

Wat doen 60-plussers dan wel op reis?49 procent van de ondervraagden wil er op uit, met meer natuur, eten en cultuur, weg van de bekende trekpleisters. 70 procent wil vooral flexibiliteit en ruimte hebben om nieuwe dingen uit te proberen. Juist omdat kinderen niet meer meereizen ontstaat er volgens 49 procent eindelijk weer ruimte om dingen te doen die ze zelf echt leuk vinden. 29 procent heeft dan ook geen behoefte aan reizen met kleinkinderen. Kindvrije accommodaties zijn voor 55 procent van de ondervraagden een pré. Tot slot: hoewel 51 procent graag iedere dag lekker uit eten gaat op vakantie, vindt 78 procent van de respondenten een goed bed belangrijker dan goed eten.

Korthals Altes: “Overall zie je dat de groep fitte, actieve en kapitaalkrachtige 60-plussers groeit. Dat betekent echter zeker niet dat 60 het nieuwe 30 is: deze groep heeft andere wensen en behoeften dan jongere generaties, ook op reisgebied. Media en reisorganisaties kunnen nog veel winst behalen door beter in te spelen op de reis- en informatiebehoefte van deze doelgroep die de komende jaren een groot deel van de reisomzet zal vertegenwoordigen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond