-

‘Het is tijd dat techbedrijven openheid en transparantie omarmen’

Ik weet nog goed hoe geïntrigeerd ik was, toen ik voor de eerste keer de woorden van John Perry Barlow hoorde: “Regeringen van de industriële wereld, jullie vermoeide reuzen van vlees en staal, ik kom uit Cyberspace. Uit naam van de toekomst verzoek ik jullie om ons met rust te laten. Jullie zijn niet welkom hier, jullie hebben hier geen soevereiniteit.”

Tijdens het World Economic Forum in Davos in 1996 was de vorig jaar overleden Perry Barlow aanwezig en las voor uit zijn beroemde en beruchte manifest ‘A Declaration of the Independence of Cyberspace.’ Zijn boodschap aan de aanwezige wereldleiders was helder: overheden over de hele wereld zijn hun beloften niet nagekomen. In Cyberspace zou een nieuwe sociale orde kunnen floreren, waar alle bewoners zonder consequenties hun overtuigingen kunnen uiten. Het wereldwijde web zou een wereld kunnen creëren die eerlijker en humaner is dan welke overheid ooit geweest is.

Internetpioniers en techneuten over de hele wereld delen zijn visie, ikzelf inbegrepen. Jarenlang werd het internet gebouwd door mensen met goede bedoelingen. In de tussentijd hadden overheden geen flauw benul wat er gaande was in dit parallelle universum, en had Barlows visie de potentie om werkelijkheid te worden.

Zijn toekomstdroom is niet uitgekomen. Ondanks de ongelooflijke vooruitgang en de vele mogelijkheden die het internet ons heeft geboden, blijkt dat wat ooit een intrigerende visie was, nu een immens gecompliceerde realiteit is. Het open internet waar we allemaal profijt van hebben, heeft ook een zeer duistere kant met nadelige gevolgen ontwikkeld.

Zo hebben fake news en de verspreiding van valse informatie aangetoond hoe de open online wereld kan worden gebruikt om de sociale stabiliteit negatief te beïnvloeden en moderne democratieën te ondermijnen.

Transparant internet

Een deel van Barlows idealistische visie heeft bijgedragen aan de totstandkoming van Trustpilot. Het internet zorgt voor een bijna onbeperkte hoeveelheid mogelijkheden, maar voor consumenten is het vaak lastig om door de bomen het bos te zien en te bepalen welke bedrijven ze wel en niet kunnen vertrouwen. Trustpilots rol was en is om een brug te vormen tussen bedrijven en consumenten wereldwijd. Iedereen kan op ons platform zijn of haar ervaringen delen. Wie dan ook, waar dan ook. Om misbruik en fraude te voorkomen, hebben we vanaf het begin duidelijke richtlijnen opgesteld. Sinds de oprichting van Trustpilot hebben we miljoenen en miljoenen euro’s gestoken in algoritmen en mankracht om mensen met kwade bedoelingen een stap voor te blijven.

De beste manier om het open internet te beschermen, is om transparant te zijn over alles wat je doet en hoe je het doet. Toon de wereld dat je woorden op één lijn liggen met je daden, en laat zien dat je je oprecht om mensen bekommert. Daarom zijn we altijd op zoek  naar innovatieve manieren om ons platform nóg transparanter te maken. Zo zijn we dit jaar als eerste reviewplatform ter wereld begonnen met het openbaar maken van de rapportage-activiteiten van bedrijven op hun openbare profielen.

Niet vrijuit mening geven

Ondanks dat online reviews slechts een kleine rol spelen in het voortdurende debat over de nadelige gevolgen van het open internet, dienen ze als voorbeeld dat actie vereist is om de juistheid van informatie te beschermen.

Niemand staat boven de wet, en meer toezicht is misschien wel de enige manier om het open internet te redden. Ik zeg niet dat we beleidsvoorstellen blindelings moeten accepteren. Ook regeringen moeten het nodige veranderen, sneller handelen en de technische wereld beter leren begrijpen. Wat we wel moeten doen om dingen beter te kunnen maken, is samenwerken met degenen die het voor het zeggen hebben in de wereld.

Open platforms democratiseren de toegang, creatie en verspreiding van informatie. Gesloten platforms, waar moderatie de boventoon voert, zorgen ervoor dat mensen niet vrijuit hun mening kunnen geven. Hoewel het open internet verre van perfect is, is het wel de moeite waard om voor te blijven strijden.

We gaan de uitdagingen binnen onze sector liever aan dan dat we een wereld accepteren waarin deze uitdagingen niet bestaan. Daarom omarmen wij openheid en transparantie, en vinden we dat het tijd wordt dat andere bedrijven dat ook gaan doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond