-

IXDA15: Human age of technology komt eraan

De IXDA15 in San Francisco. De stad waar startups als Airbnb en Uber zijn begonnen. Gemaakt voor mensen die alles met hun mobiele telefoon willen doen en waar je geïrriteerd raakt wanneer de Uber taxi niet binnen drie minuten voor je neus staat. De magie van deze diensten is bijna niet te bevatten. IXDA15 gaat over User Experience (UX). In de drie dagen durende conferentie zagen we aansprekende voorbeelden van bedrijven als Google, Twitter, IDEO, Method en Microsoft.

Tristan Harris, productfilosoof bij Google, vergelijkt de telefoon met een slotmachine. Iedere keer wanneer we de telefoon weer uit onze zak halen, betalen we eigenlijk met een klein beetje ‘tijd’. Alsof het stuivers zijn die we in een slotautomaat stoppen. Het kost immers bijna niets, behalve een paar minuten.

Hier zijn wij als ontwerpers van al die verschillende apps en diensten verantwoordelijk voor. Wij maken apps zo verslavend mogelijk. Als onnozele gebruiker heb je eigenlijk maar twee keuzes, of je zet al je notificaties uit en mist alle updates of je bent constant afgeleid door alle nieuwe berichten. Er is op dit moment eigenlijk geen middenweg. Of toch wel?

Zou het niet fantastisch zijn als mijn telefoon weet dat ik gefocust bezig ben met het schrijven van dit artikel? Kunnen binnenkomende berichten dan niet in een soort wachtrij worden gezet? De verzender van het bericht ziet dan uiteraard ook dat zijn of haar bericht in de wachtrij staat. Mocht het berichtje dermate belangrijk zijn dan, kan hij natuurlijk altijd de keuze maken om deze wachtrij alsnog te omzeilen.

Op deze manier wordt er een systeem gecreëerd, waarin de technologie niet meer bepaalt hoe mijn dag wordt ingevuld, maar waar ik zelf weer de regie in handen heb. Kara Swisher vatte dit mooi samen: “The next age in computing will be about feeling and NOT technology”. In dit tijdperk gelden er drie nieuwe regels:

Doel

Ten eerste moeten we stil staan bij het doel van jouw product of dienst. Waartoe dient het eigenlijk? Het doel moet op zo’n manier worden gedefinieerd dat ik als persoon er ook echt beter van word. Als voorbeeld noemt Tristian Harris couchsurfing, kort door de bocht is dit het matchen van reizigers met een beschikbare slaapplek. Maar in een diepere laag gaat couchsurfing over een langdurige positieve ervaring tussen twee mensen die elkaar nog nooit hebben ontmoet. Het gaat over gevoel.

Zo kijken ze bij couchsurfing naar de hoeveelheid tijd die twee onbekenden op een positieve manier met elkaar doorbrengen. Daar trek je de hoeveelheid tijd die effectief op de website is besteed van af, waardoor de netto positieve tijd overblijft. Veel meetmethodes zijn op dit moment echter gebaseerd op tijd die besteed wordt aan een website of applicatie. Eigenlijk zou deze tijd op een fijne manier’ besteed moeten worden.

Als we producten ontwerpen voor de toekomst, moeten we dit altijd in ons achterhoofd houden. Wat is de meeste ideale manier om met jouw product of website om te gaan? Uber is geweldig omdat ik binnen tien seconden een taxi kan bestellen en in minder dan drie minuten kan worden opgepikt.

Context

De tweede regel van ‘the human age of technology’ gaat over context. Erez Kikin Gil, Senior Design Manager bij Microsoft, vertelde hierover in San Francisco. Iedere nieuwe technologie leunt op de designpatronen van de voorgaande technologie. Waarom heet een website een webpagina en slaan we deze op als bookmarks? Omdat we dit ook al deden met boeken. Metaforen helpen ons bij het begrijpen van deze nieuwe technologie, maar nu wordt het tijd om een aantal van deze metaforen los te laten.

Zo zou het mooi zijn als de software zich iets meer zou aanpassen aan mijn context? Een kalender is nu op iedere dag even breed. En ieder uur is even hoog. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Dat was logisch toen agenda’s nog gedrukt werden, maar als digitale versie is dit toch niet nodig? Waarom is de huidige dag niet iets breder dan de andere dagen? En waarom is de tijd waarin ik niets heb te doen, even groot als de tijd dat ik wel iets in mijn agenda heb staan?

Je zou dit mooi kunnen vergelijken met een metrolijnenkaart, deze kaart is geweldig om snel te scannen en om te begrijpen hoe je van A naar B moet, maar de afstanden tussen de stations kloppen totaal niet. Het is immers een abstracte weergave. We zouden context vaker moeten gebruiken om informatie platter te maken. Technologie moet een persoonlijke assistent worden. Iemand die mij helpt in mijn dagelijkse taken en als filter dient voor alles wat er automatisch binnen komt.

Abi Jones, interactie-ontwerper bij Google, heeft hier een andere mooie analogie voor. Als jouw product ook begrijpelijk is voor een blind persoon die met 65 kilometer per uur van een berg af snowboardt, heb je goed voor elkaar. Juist bij iemand die blind is moet je op exact het juiste moment de juiste instructie geven.

Algoritmes

De derde regel van the human age of technology gaat over algoritmes. Ian Bach, hoofd ontwerper van Method, beschrijft algoritmes als de ervaringen van de toekomst. Een goed technisch ontwerpt zorgt er voor dat er zo min mogelijk drempels zijn. Hierbij zijn twee waardes heel belangrijk:

De eerste waarde is gebaseerd op ons dierlijke brein: maak het mij zo comfortabel mogelijk. De tweede waarde is tijd. Het moet zo kort mogelijk duren. Beide waardes komen terug in de meeste succesvolle startups zoals Airbnb en Uber.

De ironie is echter dat sommige van die hippe startups er vroeger voor onze overgrootouders ook al waren. Benedict Evans bedrijft dit fantastisch: My great grandparents never drove themselves anywhere, had all their shopping delivered and communicated in short snippers of text. Vroeger waren de ervaringen persoonlijk en individueel. Sinds de komst van het internet wordt dit steeds onpersoonlijker en massaal.

Hoe kunnen we het voor deze massa weer persoonlijk maken? We moeten data gebruiken voor het maken en leveren van persoonlijke ervaringen. Eigenlijk hebben we het dan over algoritmen. Algoritmen maken van data informatie en van informatie maken ze kennis. Algoritmen helpen om de interface te minimaliseren, zodat de eindgebruikers minder tijd met de machines moeten doorbrengen en meer met de dingen die er echt toe doen. Ze zorgen ervoor dat technologie weer menselijk wordt.

De enige manier om je in de komende jaren van je concurrenten te onderscheiden, is door je product dus menselijk te maken. Zorg ervoor dat mensen echt blij worden wanneer ze jouw product gebruiken. Daarnaast moeten je meetmethodes natuurlijk ook hierop gericht zijn  Als er gebruik gemaakt wordt van jouw app of product, zorg dan dat deze zich kan aanpassen aan de context van de gebruiker.

Kijk naar het medium waar jouw app of dienst op draait en probeer je daar zo goed mogelijk op aan te passen. Geef op het juiste moment de juiste instructie en zorg dat deze instructies weer persoonlijk worden. Bedenk slimme algoritmen en bezorg je gebruikers met hun eigen persoonlijke data een betere ervaring. Zo worden onze apps en producten weer een stukje menselijker en kunnen we dan ook wat minder tijd met onze telefoons doorbrengen en iets meer tijd met elkaar!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond