-

LinkedIn: nieuwste kans op B2B-interactie?

De interesse in betaald adverteren op Facebook en Google Ads neemt af, terwijl LinkedIn juist populairder wordt, blijkt uit onderzoek onder B2B-marketeers. Een ‘nieuw’ kanaal met nieuwe regels?

De populariteit van LinkedIn als betaald advertentiekanaal verbaast niet. Maar liefst 74,5 procent van de totale Nederlandse beroepsbevolking heeft er immers een profiel. En dus is de kans dat je doelgroep zich op het platform bevindt behoorlijk groot. Bovendien is het gevecht om de aandacht van de doelgroep geëxplodeerd. Daar waar we voorheen nog makkelijk een IT-manager, CEO of CFO organisch konden bereiken met een goede whitepaper of interessant artikel worden deze personen momenteel bedolven onder de ‘waardevolle’ stukken content via betaalde media.

Investeringen
De opkomst van paid op LinkedIn is vooral een verschuiving van budget. Doordat het platform concreter en doelgerichter is dan bijvoorbeeld Facebook – niet een typisch B2B-kanaal – en Google Ads. Want met die laatste schiet je eigenlijk met hagel en een dialoog of interactie ontbreekt. En daar zit de belangrijkste reden achter de verschuiving: we willen luisteren, leren en reageren. Dat kan deels met organisch bereik, dat wil zeggen op je company profiel of je eigen LinkedIn profiel een update plaatsen, ideaal voor het creëren van een community.

Maar daarmee blijf je in je eigen netwerk hangen en is je bereik beperkt. Ook is organisch bereik steeds lastiger geworden omdat de sociale platforms hun algoritmen voortdurend aanpassen en inzetten op betaalde content om eindelijk hun investeringen terug te verdienen.

Video push
Daar komt betaald adverteren om de hoek kijken. Om hierop in te spelen heeft LinkedIn onder andere Dynamic Ads ingevoerd, waarbij je advertenties kunt toespitsen op de gebruiker die de ad te zien krijgt. Belangrijk is ook de push van video die we sinds vorig jaar zien. Het algoritme beloont native video, wat drie tot vier keer zoveel bereik oplevert. En waarbij de kwaliteit van de leads hoger is (65 procent), aldus het platform zelf.

Daarnaast is er de opkomst van korte, creatieve en ‘in-the moment’ content, die ook op Instagram en SnapChat wordt ingezet: snel en in real-time. Dat geeft de uitdaging om binnen deze kaders te leren waardevolle content te maken die de brug vormt tussen bedrijfsdoelen en de behoeftes van koper of klant. De wetenschap deze ongetwijfeld op LinkedIn zit, nodigt uit tot experimenteren. En geeft marketing en sales de uitdaging samen de echte interactie te vinden met de juiste doelgroep. Ik zou er alvast wat budget voor vrijmaken.

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#170).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond