-

Marketing tijdens de coronacrisis

We kunnen er niet omheen; het coronavirus zet Nederland op zijn kop en zorgt voor een nieuwe realiteit. Een realiteit waar we als marketeers snel op moeten anticiperen om de gevolgen van de coronacrisis zoveel mogelijk te beperken.

Als volledige branches zoals travel, horeca en leisure op slot gaan dan raakt dat niet alleen hen maar ook bedrijven in andere branches. Het naijleffect van Covid-19 zal nog lang merkbaar zijn. Daarom is het noodzakelijk om nu al in te spelen op die nieuwe realiteit door je nu direct nog meer te richten op kostenbeheersing en ROI-maximalisatie. Hieronder geef ik je een aantal praktische tips om hier direct mee aan de slag te gaan.

Scenario’s

Is je marketingstrategie ‘coronaproof’? Waarschijnlijk niet. De kans is klein dat je een crisis zoals de coronacrisis hebt voorzien en in je marketingstrategie hebt opgenomen. Dus is het belangrijk om nu direct met je team de ‘what if’ scenario’s te bespreken en te zien of je marketingstrategie die scenario’s kan doorstaan. 

Denk bij deze scenario’s groots; restricties van kernactiviteiten, de ondergang van bepaalde bedrijfstakken, de koopkrachtverlaging van bepaalde doelgroepen, de (on)beschikbaarheid van medewerkers en daarmee van kennis en kunde, enzovoorts. Denk je groots dan valt de realiteit mee maar ben je wel goed voorbereid.

Doelgroepen

In branches zoals travel, horeca en leisure werken veel -vooral jonge- mensen met tijdelijke of nulurencontracten of op uitzendbasis. Zij zijn daardoor degenen die direct te maken hebben met koopkrachtverlaging. Dit is slechts een voorbeeld; als jij je doelgroepen goed kent dan weet je vast zelf ook wel welke van je doelgroepen relatief zwaarder getroffen zullen worden. 

Kanalen en campagnes

Veel bedrijven drukken nu op de panic-button en pauzeren al hun campagnes. Een logische keuze, maar niet verstandig. Om ook na de coronacrises overeind te blijven moeten juist nu je marketing- en salesprocessen gecontinueerd kunnen worden, maar wel op zo’n manier dat de ROI van je kanalen en campagnes gemaximaliseerd wordt. ROI-maximalisatie is natuurlijk altijd belangrijk, maar nu helemaal.

Match data en focus op klantwaarde. Juist nu

Het is heel verleidelijk om in paniek blind te varen op je Google Analytics data. Echter, Google Analytics meet kortcyclisch en houdt geen rekening met bijvoorbeeld herhaalaankopen en klantwaarde. Daarom is het belangrijk om ook in deze turbulente tijden je hoofd koel te houden en die data te matchen met de gegevens in je CRM of ecommerce systeem. Alleen zo is het mogelijk om risicodoelgroepen en potentieel slecht renderende campagnes en campagne-onderdelen tijdelijk te pauzeren zonder dat je resultaten hier teveel onder lijden.

Blijf positief

Het zijn turbulente tijden maar ook hier komt een einde aan, dus blijf positief. Succes, sterkte deze week, en werk ze.

Over de auteur: Frans Jan Boon is oprichter van Add to Friends.

Deel dit bericht

2 Reacties

Blockchain killer

Wil iemand nog wat inside informatie? Na pleepapier hebben de hondsdolle “hamsteraars” het nu voorzien op uien en wortels; dus sla je slag nu de vraag hoog is!!

Simon Janssen

Goedemorgen,

Ik kreeg het verhaal net pas onder ogen. Mag ik het nog een klein beetje nuanceren? Met het stuk retentie ben ik het niet eens omdat er natuurlijk legio producten te bedenken waar er geen herhaalaankoop is of pas over enkele jaren. Denk hierbij aan dure of luxe producten of, in ons geval, een unsought good (grafmonument).

Hierdoor stellen mensen de aankoop simpelweg uit totdat de crisis voorbij is. De behoefte blijft, maar aankoop op dit moment is niet nodig. Omdat we weten dat de aankoop nog plaats zal vinden is het prima om Google Ads te beperken. Zeker als je kunt profiteren van uitstekende organische zoekresultaten waardoor je, het nog aanwezige zoekverkeer, in deze tijd kosteloos kunt opvangen. Heb je dus een blogstrategie in de afgelopen jaren gevoerd dan kun je juist nu profiteren van organisch verkeer.

Marketing is per dienst of product toch altijd maatwerk dus Adwords dan maar niet uitzetten en je bestaande klanten weer benaderen via e-mail o.i.d is niet voor alle branches van toepassing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond