-

Reclame en vlogs, hoe zit dat juridisch?

Je ziet het vaak op vlogs: vloggers die wel erg veel nadruk leggen op een bepaald merkproduct. Soms is het duidelijk dat de vlogger reclame maakt voor het merk, maar soms ook niet. Hoe zit dat juridisch, reclame maken in vlogs? De Reclame Code Commissie (‘RCC’) heeft daarover laatst een uitspraak gedaan. Wat was er precies aan de hand?

Mascha Feoktistova, een vlogster onder andere bekend van Beautygloss.nl, heeft een vlog geplaatst waarin ze met haar vriend een winkel van Swiss Sense bezoekt, daar verschillende bedden uitprobeert en er uiteindelijk een koopt. Drie dagen na de publicatie van de vlog geeft ze in een nieuwe vlog een kortingscode voor Swiss Sense (‘5korting’).

Een viewer van deze vlog heeft vervolgens een klacht ingediend bij de RCC. Volgens deze (onbekende) klaagster maakt de vlogster niet echt netjes reclame, en de klaagster vindt dat deze ‘sluwe manier van reclame maken’ moet worden bestraft. Hoe zit dat juridisch?

Iedere reclame moet voldoen aan de bepalingen uit de Nederlandse Reclame Code (‘NRC’), waarin algemene reclameregels zijn opgenomen. Zo moet een reclame correct, duidelijk en niet misleidend zijn. Social media reclame moet ook voldoen aan de Reclamecode Social Media (‘RSC’). Op grond van de RSC moet onder andere duidelijk zijn dat een tweet, blog of vlog reclame maakt. Vaak is dit te zien aan de hashtags #spon of #paid.

De RSC-regels zijn alleen van toepassing als er sprake is van een adverteerder en een verspreider. In dit geval is de adverteerder Swiss Sense en is de vlogster de verspreider. Daarnaast moet de adverteerder de uiting hebben uitgelokt: Swiss Sense moet een actieve rol hebben gespeeld bij het maken/publiceren van de reclame.

Swiss Sense ontkent dat zij een actieve rol heeft gespeeld bij het maken de vlog over Swiss Sense. Volgens Swiss Sense heeft de vlogster uit zichzelf de vlog gemaakt, en heeft de vlogster pas later een kortingscode gekregen. Swiss Sense geeft daarbij aan dat de vlogster wel vaker producten, films en artiesten aanprijst wanneer zij meent dat deze ‘de moeite waard zijn’.

Helaas voor Swiss Sense gaat de RCC niet mee met dit verweer. De RCC geeft aan dat de vlogs duidelijk een commerciële waarde hebben: de vlogster heeft namelijk ruim 190.000 volgers. Ook het verweer dat er geen relatie zou zijn tussen Swiss Sense en de vlogster gaat niet op: de vlogster heeft namelijk voor haar vlog een kortingsbon (een beloning) ontvangen van Swiss Sense.

Vlogster Feoktistova had dus in haar vlogs moeten aangeven dat zij voor het maken van de vlogs een beloning had ontvangen van Swiss Sense en Swiss Sense had als adverteerder Feoktistova daarop moeten wijzen. Swiss Sense wordt aanbevolen om in de toekomst niet nog een keer op deze manier reclame te maken.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van ANNICVW.

Deel dit bericht

4 Reacties

Alex

Het is niet duidelijk welke juridische consequenties dit heeft. In dit geval gaat het dus enkel om een berisping?

Marjet

Ze moeten heel snel bepaalde vlokkers op de vingers tikken voor dit soort reclamepraktijken. Dit is dan een vlogster die zich voornamelijk op een volwassen doelgroep richt. Maar bijvoorbeeld Enzo Knol richt zich duidelijk op een minderjarige doelgroep. Die maakt ook filmjes die vaak bomvol reclame zitten (het aanprijzen van IGLO visticks is hier een duidelijk voorbeeld van).

Marjet

vlokkers=vloggers

Zakelijk vloggen

Dit is een artikel uit 2016. Inmiddels zijn deze regels aangescherpt. Ik denk dat dit een goede zaak is. Het moet duidelijk zijn wanneer er reclame wordt gemaakt voor een consument.
Zelf houden wij ons bezig met zakelijk vloggen. In dit geval worden wij door de opdrachtgever zelf ingehuurd om via hun eigen kanalen hun eigen producten te promoten. Bij zakelijk vloggen ligt dit dus iets anders dan bij influencers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond