-

Retail volledig op slot? Geen goed idee

Het wordt een spannende dag voor de retail, die wellicht krijgt te horen dat ze dicht moeten, met uitzondering van supermarkten, voedingsspeciaalzaken en apotheken.

In landen als België, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk is inmiddels een dergelijke lockdown afgekondigd. Webwinkels (ook de webwinkels van fysieke winkels) zijn daar wel opengebleven. Webwinkels zijn daarmee een vitale sector voor de samenleving geworden, schrijft Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Jongen verzet zich tegen de geluiden dat winkels ook de digitale deuren zouden moeten sluiten bij een algehele lockdown om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. ‘Dit lijkt mij een slecht en kortzichtig plan. E-commerce is in deze bizarre tijden onderdeel van de oplossing, en niet van het probleem.’

Maar die tweedeling die dreigt te ontstaan is wel degelijk een probleem. Omzet die anders naar fysieke winkels zou gaan, vloeit weg naar concurrenten. Een bedrijf als Action merkt de pijn nu echt: het heeft het web altijd hooghartig buiten de deur gehouden.

Overigens is Amazon in de meest getroffen landen (Italië en Frankrijk) zelf gestopt met de verkoop van niet-essentiële artikelen. Geen laptops en kleding meer, alleen babyspullen, gezondheidsproducten en de dagelijkse boodschappen. In Italië kun je nog wel andere producten bestellen bij verkooppartners, maar daaraan wordt geen voorrang gegeven.

Wijnend Jongen noemt een algehele lockdown niettemin hét schrikbeeld voor de Nederlandse retailsector. Ondanks de begrijpelijke en noodzakelijke zorgen om de verspreiding van het virus in te dammen, moet men uitkijken dat er straks niet nog een patiënt bij komt: de retail die het toch al zo moeilijk heeft.

Natuurlijk is er ook nog een tussenweg mogelijk, waarbij T-Mobile vandaag de voorzet gaf. Beperkte openingstijden in combinatie met een beperkt aantal klanten in de winkel. Dan valt niet alle omzet weg. Sommige kappers springen ook handig in op de crisis: zij kappen alleen nog op afspraak. Deze tijden vragen om werkbare, niet om draconische oplossingen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel - WebwinkelKeur

Ik sluit me helemaal aan bij Wijnand Jongen, ook offline retailers kunnen een deel van hun verlies goed maken met online verkoop.

Het harde onderscheid is tussen offline en online id ouderwets en de redenering “wij dicht dan zij ook absurd”.

Moeten we dan straks bij een grote internetstoring ook de winkelstraat dicht doen?

Ecommerce kan in deze tijden helpen, zowel voor de consument als voor de ondernemer. En gelukkig mag die offline ondernemer voorlopig gewoon open blijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond