-

Reizigers hebben geen voorkeur voor een bestemming bij zoeken vakantie

Consumenten die online op zoek gaan naar een vakantie hebben geen voorkeur voor een bestemming. Ze doen het langst over het boeken van een vliegticket bij een luchtvaartmaatschappij en Booking.com wordt het meest bezocht op de dag dat het hotel wordt geboekt.  

comScore heeft in opdracht van TripAdvisor onderzocht hoe de customer journey van vakantiegangers eruitziet. Los van de rol die de recensiewebsite daarin speelt (en die niet accuraat wordt geduid omdat de invloed van Facebook en Google op reisbeslissingen niet is meegenomen in het onderzoek) biedt het een aantal interessante inzichten in hoe consumenten uiteindelijk hun reis boeken.

Zo boekt het gros van de ondervraagde reizigers hun vakantie bij online reisagenten (43 procent), gevolgd door direct bij de luchtvaartmaatschappij (30 procent) of bij het hotel (12 procent). Gemiddeld doen mensen die bij een OTA boeken er 89 dagen over om de funnel te doorlopen. Bij hotels zijn dat 97 dagen en bij airlines 101 dagen. Er wordt dus langer gezocht en nagedacht wanneer consumenten rechtstreeks bij de supplier boeken.

De meeste tijd wordt gespendeerd aan het zoeken naar een hotel (191,4 minuten). Bij de airline duurt het in totaal 159,7 minuten voor de klant heeft gevonden wat hij zoekt en bij OTA’s 151,3 minuten.

In de inspiratiefase zoekt de reiziger vooral op generieke termen (73 procent), zoals ‘goedkope vakantie’ of ‘avontuurlijke reis’. Slechts 2 procent combineert zo’n algemene zoekterm met een bestemming. De meeste consumenten hebben dus geen idee waar ze naartoe willen op vakantie als ze hun zoektocht starten.

comScore heeft ook gekeken welke websites consumenten bezoeken voordat ze tot een boeking overgaan. De mensen die uiteindelijk rechtstreeks bij het hotel boeken, bezoeken vijf weken voor de aanschaf vooral TripAdvisor. De week ervoor is Expedia het populairst en op de dag dat de knoop wordt doorgehakt staat Hilton op één.

OTA-boekers zoeken vijf weken van tevoren vooral op Priceline. De week voor de beslissing is de aandacht redelijk gelijk verdeeld over TripAdvisor, Booking.com, Expedia, Priceline en Hotels.com. Op de dag zelf staat Booking.com bovenaan.

 

Deel dit bericht

7 Reacties

Caroline Ferguson - Vliegennaar.nl

Nu dit is me veel te stellig. Er is wel degelijk een grote groep die 1 of meer bestemmingen op zijn bucketlist heeft staan. Wij hebben op dit moment zelfs ruim 95.000 consumenten die bestemmingsspecifiek alle nieuwe deals volgen middels een flight alert op http://www.vliegennaar.nl
Maar natuurlijk is dit onderzoek wel leuke pr ….

Patrick Mulder - Verkeersbureaus.info

Is dit onderzoek wereldwijd? Ik denk dat het ook sterk afhangt van de markt. Wij zijn op Verkeersbureaus.info alleen maar mensen die weten waar ze heen willen. Het verkeer is het grootste op de bestemmingspagina’s en niet op de algemene artikelen.

Marco - Nvt

Ja Caroline terwijl jouw berichtje helemaal geen probleem is 🙂

Mark - BL

De lange zoektijd is voor veel vakantieboekers geen probleem. Veel mensen vinden het gewoon een leuke bezigheid om zich te oriënteren, elk jaar weer is dat vaste prik. Er is zoveel keuze en er zijn zoveel sites ter inspiratie zoals bijvoorbeeld http://www.vliegennaar.nl of https://reisnaargriekenland.nl/. Aangezien het meestal om grote bedragen gaat, is het naar mijn idee heel begrijpelijk dat mensen een een goede (lange) oriëntatie periode aanhouden.

Patrick Mulder - Verkeersbureaus.info

Ik vraag me af of dit onderzoek specifiek voor de hele wereld geldt of alleen de Amerikaanse markt, wat ik vermoed. Ik denk (en zie) dat dit voor Nederland en de EU heel anders is. Mensen zoeken juist op een bestemming, hebben een vermoeden waar ze heen willen en gaan op de naam van de bestemming zoeken.

Caroline Ferguson - Vliegennaar.nl

Volledig mee eens Patrick, dat zou een goede verklaring zijn. Amerikanen gaan nauwelijks naar het buitenland

Natasja Fortuin - NBTC Holland Marketing

Onze ervaringen en onderzoeken wijken ook behoorlijk af van deze conclusie en wij richten ons o.a. ook op de Amerikaanse markt. Iets meer onderbouwing en context zou kunnen helpen. Is dat beschikbaar?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond