-

Facebook: betere resultaten met Multi-Product Ads

Recentelijk heeft Facebook een nieuwe vorm van adverteren geïntroduceerd; multiproduct advertenties. Advertenties waarbij de mogelijkheid geboden wordt meerdere afbeeldingen in één, dynamisch roulerende, carrousel te tonen. Elke afbeelding kan hierbij worden voorzien van een unieke beschrijving en bestemmingspagina.

Facebook biedt de mogelijkheid om per advertentie maximaal vijf verschillende afbeeldingen te promoten. Daarbij kan je ervoor kiezen om de afbeeldingen zelf in een specifieke volgorde te plaatsen of Facebook de beste volgorde voor je afbeeldingen te laten kiezen.

De combinatie van de multiproduct en Dynamic Product advertenties, een nieuwe vorm van adverteren die ook recentelijk door Facebook is gelanceerd, zorgt ervoor dat naast merkdoelstellingen ook e-commerce doelstellingen behaald kunnen worden op Facebook.

Je hebt de advertentie waarschijnlijk al meerdere malen in je tijdlijn gezien, maar hierbij nog een voorbeeld van een multiproduct advertentie:
taarten
© www.deleukstetaartenshop.nl

Mogelijkheden

 

  • Statische weergave
    Multiproduct advertenties zijn onder andere geschikt voor branding. Om door middel van storytelling opeenvolgende afbeeldingen elkaar te laten opvolgen zonder deze dynamisch te laten optimaliseren. Een trend die zowel in online als offline marketing steeds belangrijker lijkt te worden; mensen zijn betrokken en verbonden met een merk omdat ze zich kunnen identificeren met het verhaal achter het product of merk. Bovenstaand voorbeeld van de ‘Leukstetaartenshop’ laat zien hoe je met multiproduct ads de toprecepten van je website kan uitlichten en bezoekers kennis kan laten maken met een groter deel van je assortiment.
  • Dynamische optimalisatie
    Multiproduct ads bieden webshops de mogelijkheid een groter deel van het assortiment te promoten via één advertentie. Door te optimaliseren op basis van doorklikpercentage of conversiepercentage wordt het mogelijk de best verkochte of meest populaire producten dynamisch te laten weergeven. Daarnaast kunnen multiproduct ads ook worden ingezet voor bijvoorbeeld cross–selling doeleinden.
  • Dynamic Product Ads
    De multi-product ads, gecombineerd met de uitgebreide targeting opties van Facebook, zorgen ervoor dat Facebook advertenties steeds beter afgestemd kunnen worden op de specifieke behoefte van de unieke bezoeker. Naast het zelf samenstellen van Multi-product ads biedt Facebook gebruikers ook de mogelijkheid om de inhoud van de advertenties dynamisch te laten samenstellen op basis van het gedrag en de interesses van de Facebook gebruikers. Dit noemt Facebook Dynamic Product Ads.

De belangrijkste kracht achter de Dynamische Product Ads is een wijziging in de Dynamic customer audience pixel. Deze wijziging maakt het mogelijk om dynamisch in kaart te brengen wanneer specifieke product-ID’s worden bekeken, toegevoegd aan de winkelwagen of gekocht. Op basis van deze informatie en een gekoppelde productfeed aan je Facebook account, wordt het voor adverteerders mogelijk dynamische advertenties weer te geven op basis van het gedrag van Facebook gebruikers. Wanneer producten dynamisch worden ingeladen, is het zelfs mogelijk om de promotie voor een specifiek product dat niet meer in voorraad is stop te zetten.

In het geval van de Leukstetaartenshop.nl betekent dit bijvoorbeeld dat, wanneer een bezoeker de afgelopen maand drie recepten heeft bekeken, deze persoon door middel van de combinatie van Multi – en Dynamic Product Ads, een op de persoon afgestemde Facebook advertentie in zijn of haar tijdlijn te zien krijgt.

In deze advertentie kunnen de drie recepten die deze persoon al eerder heeft bekeken vertoond worden. Deze ad kan een trigger zijn voor de gebruiker om de benodigdheden voor desbetreffend recept te bestellen. Hierdoor wordt het voor adverteerders mogelijk het juiste product op het juiste tijdstip aan de juiste persoon te tonen.

Resultaten

De eerste resultaten met betrekken tot multi-product ads zijn positief; de behaalde CTR van de multi-product ads liggen beduidend hoger dan die van de single productadvertenties. Binnen verschillende branches hebben we de eerste resultaten van de multi-product advertenties verzameld. Hieruit zijn interessante, gemiddelde, cijfers gekomen over de multiproduct ad ten opzichte van de single product ads.

  • CTR: +107 procent
  • CPC: -57 procent
  • CPL: -18 procent
  • CPA: -45 procent

Hierin zien we dat zowel de procentuele CTR-stijging een grote groei doormaakt maar ook de CPC een daling laat zien van 57 procent ten opzichte van de single product ads. De kosten per page like lieten tevens een daling zien. Page likes zijn niet direct de meest geschikte doelstelling voor multiproduct ads, maar een daling in kosten per page like is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Wanneer we kijken naar de gemiddelde procentuele wijziging in de overall cost per action (CPA) resultaten van de multiproduct ads ten opzichte van de single product ads zien we een daling van 45 procent. Deze actie is in de breedste zin van het woord, zoals een reactie op de post, een post like, een website conversie en alle andere mogelijke acties.

Hierbij moet de kanttekening worden geplaatst dat de nieuwigheid van de multi-product ad zeker bijdraagt aan de positieve resultaten. De multiproduct ad zorgt voor nieuwsgierigheid bij mensen; waardoor ze sneller op je advertentie zullen klikken. Maar zelfs wanneer de eerste hype voorbij is biedt de multiproduct ads in onze ogen legio van mogelijkheden.

Inzetten van Multi-product ads

Tot dit moment is de multi-product ad alleen nog te promoten via de Power Editor of Speciale Ad app en is deze optie nog niet te gebruiken via het standaard Facebook Advertentiebeheer.

De advertenties zijn beschikbaar wanneer je campagne aanstuurt om verkeer naar je website te realiseren (‘Mensen naar je website sturen’) of conversies te genereren (‘Conversies op je website stimuleren’). Dat enkel deze doelstellingen beschikbaar zijn als conversie wil natuurlijk niet zeggen dat dit de enige doelstelling is die je kan hebben bij het gebruik van multiproduct ads.

*) Dit artikel is mede geschreven door mijn collega’s Madieke Groefsema en Bert van Dijk

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond