-

RFID wordt onmisbaar voor omnichannel

Met de opkomst van omnichannel, oftewel e-commerce via online en fysieke winkels, is zichtbaarheid van de inventaris van groot belang. Zo langzamerhand kunnen bedrijven dan ook niet meer zonder RFID. Toch is de weerstand tegen deze technologie nog altijd erg groot.

Een onderzoek van Tyco Retail en ChainLink onder 120 retailers in Noord Amerika en Europa leert dat bedrijven nog altijd moeite hebben met de adoptie van RFID. En dat terwijl er geen betere techniek is om voorraden snel in kaart te brengen. Met een grote nauwkeurigheid bovendien.

Inzicht in wat waar beschikbaar is is belangrijk om ervoor te zorgen dat artikelen snel geleverd kunnen worden. Veel van de winkels beschikken inmiddels ook over een verzenddienst. Mocht een product niet voorradig zijn, dan krijgt de klant het artikel via een andere winkel thuisbezorgd. Dat vergt real time inzicht in de voorraden op diverse locaties, omdat immers niets meer vanuit een centraal punt zal worden bezorgd.

In het verleden werd de inventaris hooguit twee keer per jaar gecontroleerd. Nu is dat ondenbaar. Flexibele leveringen, vanuit winkels en distributiecentra, maken RFID een ‘gamechanger’, stellen experts. Bij grote onnauwkeurigheid van voorraadinformatie wordt het moeilijk om klanten aan bestellingen te helpen.

Een database met real time voorraadniveaus vormt ook de basis voor verkoop via internet, mobiele verkoop,  betalingen en retouren. Circa 33 procent van alle verkopen moet in de supply chain teruggebracht worden. Men kan in de toekomst zelfs grotere volumes aan retouren verwachten omdat mensen steeds meer impulsaankopen doen en de consument toch een hoge service verwacht.

De impact van een goede voorraadstrategie is voor traditionele retailers en pure players verschillend. Retailers met fysieke vestigingen zien hun omzet gemiddeld met 0,5 tot 0,7 procent stijgen als zij de beschikbaarheid van artikelen in de winkel met een procent verhogen, stellen Stefan Kooijmans en Peter Bocken van Slimstock Retail al eens in het vakblad RetailTrends. Bij webwinkels is de impact nog groter. Immers: geen voorraad, geen verkoop. De klant vindt het artikel wel bij een andere concurrent. Voorraden op peil houden wordt cruciaal.

De software van SlimStock genereert elke dag automatisch per artikel en per locatie (DC, winkel en webshop) een voorspelling en het juiste voorraadniveau.  Voor het berekenen van de juiste voorraad wordt onder meer gekeken naar de grilligheid van de vraag en de levenscyclus fase van een product.

Moderetailer Eram Group implementeerde de Enterprise Order Management, Store Inventory & Fulfilment en Warehouse Management-oplossingen van Manhattan Associates om de transformatie naar omnichannel te realiseren.

Etam distribueert zijn producten via 1575 winkels en online kanalen. Met behulp van software is de retailers in staat om klanten zelf te laten beslissen over wanneer en hoe zij bestelde producten ontvangen. Twee functies die tot nu toe waren gescheiden zijn met elkaar verbonden: backend supply chain-processen frontend commerce- en verkoopsystemen.

Ook C&A maakt gebruik van RFID om de inventaris te verbeteren en de beschikbaarheid in de schappen van producten zoals damesspijkerbroeken of lingerie te garanderen. Het kledingbedrijf heeft al gemerkt dat er duidelijk minder vaak tekorten van de inventaris zijn en dat een toename van producten in de schappen is ontstaan.

De weerstand is overigens wel te verklaren. RFID is tot nu toe vooral ingezet voor logistieke processen, waarbij het RFID label vaak aangebracht wordt op de logistieke drager van de producten zoals pallets en kratten, ook wel RTI’s (returnable transport items) genoemd. Door de dalende kosten  komen er meer toepassingen van RFID op verpakkingsniveau. Daarnaast moet RFID winkeldiefstal tegengaan. Niet al deze voordelen worden onderkend, of al gauw te duur gevonden.

Retailers die de technologie reeds hebben omarmd zijn positief. Bekende voorbeelden zijn Saks en Macy’s. Bedrijven met zeer grote voorraden, en een grote verscheidenheid aan artikelen, bijvoorbeeld bij inkjet cartridges, cosmetica, melden positieve resultaten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond