-

Werving geïnspireerd op Tinder: op naar gelijkwaardige recruitment

Net zo makkelijk personeel werven of in contact komen met een werkgever als dat je een Tinder-date vindt? Met de vorige maand gelanceerde app Cocoon is het mogelijk. Bedenkers Martijn Frusch en Vincent Oord zullen als eerste toegeven dat zoiets niet voor ieder bedrijf is weggelegd. De startup uit het Rockstart Accelerator-programma richt zich dan ook in het bijzonder op startups en snelgroeiende online bedrijven. Aan de werknemerskant focust het bedrijf op designers, programmeurs, marketeers en business developers.

Beide partijen struinen door het aanbod op een manier die doet denken aan de populaire datingapp Tinder. Met één beweging geef je aan of er een match is – of niet. Sinds afgelopen zomer is er druk getest met een webapplicatie, vorige maand ging ook het eigenlijke product live – de mobiele app. Er zijn nu ruim 25 duizend ‘ja’s’ uitgedeeld, iets meer dan tweeduizend keer werd dat een ‘match’ met één van de 170 aangesloten bedrijven. Het vinden van werknemers of werk kan vooral een stuk laagdrempeliger, vindt Frusch. ‘De relatie tussen de twee partijen is nu hartstikke scheef’, zegt hij. ‘Omdat beide partijen niet weten of de ander interesse heeft, wordt die relatie gelijkwaardiger.’

Iedereen staat open voor een kop koffie

‘Mensen zijn niet continu op zoek naar werk. Maar in praktijk staat eigenlijk iedereen – ook jij en ik – het grootste deel van de tijd open voor een nieuwe uitdaging. Volgens onderzoek van LinkedIn zo’n 80 procent van de mensen. Maar tot contact tussen de partijen komt het nauwelijks. De drempels die recruiters nu opwerpen zijn namelijk veel te hoog: een vacaturepagina die om motiviatiebrieven vraagt, sollicitatierondes en assessments. En dat terwijl beide partijen na iets simpels als een kop koffie veel beter kunnen vaststellen of er een match is. Men wil een gesprek voeren, aftasten. Daarna is er ruimte voor een officieel gesprek of een test.’

In eerste opzet is de app gericht op startups en online bedrijven die bijvoorbeeld programmeurs zoeken. Want vooral op markten waar sprake is van schaarste draait het om de klik tussen partijen en niet zo zeer dat ene extra vinkje op het cv. Voor grote corporates is de app dan ook niet geschikt, denkt Frusch. Sterker: een grote financiële speler toonde interesse, maar de startup ging er niet mee in zee. ‘Zulke bedrijven zijn hier niet op ingericht. Ze testen vooral en zijn niet uit op een vrijblijvend en gelijkwaardig gesprek.’

unspecifiedManier van presenteren

Moeten startups en online bedrijven zichzelf ook op een andere manier leren presenteren? Ja. Uit onderzoek van Cocoon bleek bijvoorbeeld dat gebruikers erg veel waarde hechten aan hoe de werkweek er bij het betreffende bedrijf uitziet.

Frusch: ’Hoeveel van zijn tijd is een programmeur wekelijks kwijt aan de back-end, hoeveel aan andere taken? We verplichten bedrijven die info nu bijvoorbeeld op te geven. Daar maken we dan een visuele weergave van. Verder blijkt beeldmateriaal opvallend belangrijk. In de ene situatie werkt een foto van de werkplek goed, in de andere een foto van een bedrijfsfeestje. Als het maar iets zegt over de cultuur. Mensen willen een gevoel bij een vacature. In die zin is recruitment niet anders dan marketing of sales. Gebruik overtuigende communicatiemiddelen.’

Frusch zegt dat er nog druk wordt geëxperimenteerd met de vorm van de ‘cards’ – de naam die Cocoon aan de profielen gaf. ‘We zien bijvoorbeeld dat recruiters vaak de profielfoto willen vergroten terwijl dit nog niet kan. Mogelijk dat ze zo’n foto (onbewust) laten meespelen in hun keuze voor een kandidaat. Uit een offline experiment leerden we ook dat bij het selecteren van een marketeer wordt gekeken naar het aantal Twitter-volgers. Online gaan we daar nu mee experimenteren. Mogelijk dat zo’n vorm van ‘sociaal proof’ in bepaalde branches belangrijk is en dus prominenter wordt gepresenteerd.’

Koppeling met interne software

Op de korte termijn zal het bedrijf zich onder meer bezighouden met de koppeling van Cocoon met interne systemen die recruiters en HR-managers al gebruiken. ‘Zeker als we grotere bedrijven of startups die van zichzelf al heel veel sollicitaties binnenkrijgen, willen aanspreken dan moet een ‘match’ automatisch worden opgenomen in interne software.’

Een andere voor de hand liggende stap is om het product geschikt te maken voor freelancers. ‘Ook de mentoren bij Rockstart hebben ons daar al een aantal keer op gewezen. De relatie tussen opdrachtgever en freelancer is vluchtiger dan een arbeidsrelatie. Het gebruik van de app kan dan snel toenemen. Of we die optie toevoegen is afhankelijk van het succes onder de huidige doelgroep. Vooralsnog richten we ons op   designers, programmeurs, marketeers en business developers.’

Deel dit bericht

4 Reacties

Don Papapolidos

Erg coole app en goed idee. Dit heeft zeker potentie in mijn ogen.

Rob

Top idee, veel succes!

Xandra

Dit gaat een hit worden! Goed ingespeeld op een behoefte

Martijn

Thanks voor de positieve reacties Don, Rob en Xandra! Mochten jullie nog verbeteringen zien of feedback hebben, mail me dan zeker direct op martijn@cocoonapp.co

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond