-

Versnel inzet nieuwe technologie met prototyping

Het is zeer bruikbaar voor het verkennen van nieuwe technologieën, en kan de time to market sterk verkorten. Niet voor niets is prototyping steeds vaker een essentiële etappe op de snelweg richting innovatieve diensten, producten en functionaliteit. Hoe zet je prototyping optimaal in?

Ondernemers die in staat zijn de razendsnelle technologische ontwikkelingen bij te houden onderscheiden zich van de concurrentie. Niet voor niets hebben we bij Deloitte Digital tegenwoordig bijna wekelijks een nieuwe hackathon met klanten, om de inzetbaarheid van nieuwe technologie in bestaande of nieuwe businessmodellen te verkennen. Tijdens deze intensieve verkenningen is prototyping vrijwel altijd een essentieel onderdeel.

Dat geldt ook voor het verwerken van nieuwe functionaliteit in bijvoorbeeld een webshop of applicatie. Prototyping dwingt je namelijk om samen met de (eind)klant concrete keuzes te maken, en zorgt ervoor dat je strategie snel concreet en tastbaar wordt. Zo versnel je het gehele ontwikkelingstraject, en verhoog je de kans dat het eindresultaat aansluit op de wensen van de consument aanmerkelijk.

Strategische basis

Eerste essentiële voorwaarde om prototyping succesvol in te zetten is het formuleren van een goede strategische basis. Op welke ontwikkeling in de markt haak je in, waarom is de technologie die je hierbij wilt inzetten de juiste, en waarom moet dat precies op deze manier? Onderzoeken van experts of uit eigen koker komen hierbij goed van pas.

Overigens is ‘het verkennen of bepaalde technologie nuttig is voor de onderneming’ ook een heel legitiem doel – mits dit maar duidelijk in de strategie is benoemd. Een explorerende hackathon is daarvoor echt een uitgelezen methode. Bij Deloitte Digital hadden we recent bijvoorbeeld veel hackathons rond virtual reality, blockchain technologie en talrijke toepassingen voor het Internet of Things.

Teamselectie: niet alleen pioniers

Natuurlijk is het prettig als je snel denkende pioniers in je team hebt die je in de brainstormfase goed op weg kunnen helpen. Voor het gehele traject heb je echter mensen met verschillende kwaliteiten nodig. Om dat te borgen doen we regelmatig een color code persoonlijkheidstest voor de samenstelling van een team. Zo zorg je voor een multifunctionele samenstelling, met een team dat niet alleen met briljante ideeën komt, maar ook de juiste structuur om die optimaal uit te werken.

Zoals Jeff Bezos’ two pizza rule for productive meetings dicteert, is het verder ook belangrijk je team compact, en zeker ook stabiel te houden. Vooral als je een meerdaags traject in gaat is het zaak niet te veel te rouleren. Je gaat immers samen door een proces, en als je op dag drie dezelfde discussie krijgt als aan het begin is dat uiteraard niet erg bevorderlijk voor de vooruitgang.

Ambitieuze planning

In de eerste (brainstorm)fase kun je uren blijven discussiëren over het ideale concept. Om dat te voorkomen streven wij er vaak naar om zo snel mogelijk (soms al binnen twee uur) via de eerste ‘hello world’-actie tot een werkend prototype te komen. Dat is even stressvol, maar dwingt het team wel om heel doel- en conceptgericht na te denken.

En in de navolgende fases heb je uiteraard alsnog voldoende gelegenheid je concept verder te tweaken en designen. Definieer een ‘werkend prototype’ hierbij ook vooral niet te strak. Het gaat er om dat je een gevoel krijgt over hoe iets gaat werken. Als dat je lukt met een stift en een paar velletjes papier: prima! Zo lang het eindresultaat maar tastbaar is, en de gemaakte keuzes inzichtelijk zijn: wat laat je zien, en vooral ook: wat laat je niet zien?

Falen is winnen

Met name managers zijn gewend (en gedrild) om te blijven controleren en toetsen, bijvoorbeeld bij de juridische afdeling of aan de huisstijl. Dat is begrijpelijk, maar kan ook heel verstikkend werken. Als je nieuwe dingen wilt maken, moet je immers ook durven om oude dingen los te laten. En dat betekent ook dat er plek is voor een nieuw type manager. Deze nieuwe manager is niet bang om fouten te maken, en accepteert dat falen een essentieel onderdeel is van dit proces.

Bovendien is hij niet langer degene die met de beste antwoorden moeten komen. De nieuwe manager is namelijk degene die zorgt dat de beste ideeën komen bovendrijven vanuit de mensen die het meeste contact met de klant hebben. Zij weten immers het beste hoe zij producten en diensten nog beter kunnen afstemmen op de behoeftes van de gebruiker. Het gezamenlijk produceren van werkende prototypes, waarmee je in een vroeg stadium kunt bepalen of je op de juiste weg bent, is in dat gehele proces een zeer waardevol onderdeel.

Durf te testen met tools

Nu prototyping steeds meer gemeengoed wordt bij organisaties, groeit ook het aantal bruikbare tools. Van paper prototyping waarbij je van papier en karton een prototype maakt tot geavanceerdere tools. Organisaties zijn vaak terughoudend met het gebruiken van verschillende tools omdat deze allemaal ondersteuning vragen. Onze ervaring is dat het team effectiever wordt als het zelf tools mag kiezen en er ruimte voor experimenteren is.

Toekomst van hackathons en prototyping

Ook bij hackathons speelt innovatie een belangrijke rol. Bijvoorbeeld het toenemende belang van data om de juiste hypothese te formuleren voor je experiment of prototype. We experimenteren nu bijvoorbeeld met nieuwe data analyse tools. Daarmee kunnen we tijdens een hackathon live web, app en bijvoorbeeld callcenter data visualiseren in de vorm van een customer journey. Hiermee wordt ter plekke een hypothese geformuleerd waar het team creatief mee aan de slag gaat om innovatieve oplossingen tot leven te brengen.

Veranderplezier

Het maken van prototypes is niet alleen nuttig maar zorgt ook voor ‘veranderplezier’. Want het maken van een vernieuwend prototype geeft meer energie dan het luisteren naar een PowerPoint-presentatie.

Deel dit bericht

1 Reactie

Juridisch Onderlegd

Beste Franklin,

Leuk artikel en boeiend onderwerp. Misschien zou het voor de lezer waardevol zijn om iets meer te vertellen over prototyping in het algemeen?
Zoals in welke industrieën op welke manieren dit ogenschijnlijk principe wordt ingezet, denk maar aan;
• schaalmodellen/ maquettes in de bouw sector
• digitale 3D modellen in de maak industrie
• geo-data in defensie
• hack-a-thons (reeds genoemd) ten behoeve van software
• digitale en fysieke simulatiemodellen in de zorg en andere hulpdiensten zoals politie en brandweer.
• etc.

En daar dan bij te vermelden op welke manieren deze ‘prototypes’ ingezet en daarbij een keuze te maken voor welk industrie op type case en dit toelichten.
Hierbij zou een korte case beschrijving ook erg veel toe kunnen voegen aan de informatieoverdracht van dit stuk, met name omdat het dan zichtbaar wordt hoe ‘prototyping’ in een organisatie ingezet kan worden zoals de samenvatting van dit artikel doet denken.

Dit is slechts een mening, fijn dat je dit onder de aandacht wilt brengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond