-

Emerce Performance: ‘We geloven in wallpaper adverteren’

De continue zoektocht naar het verhogen van de inkomsten per gebruiker leverde behalve mislukkingen ook aardige successen op. Sinds de start heeft bookmarkplatform Symbaloo elk jaar minimaal 50 procent inkomstengroei te realiseren. CMO Sander Vessies vertelt op Emerce Performance, op 19 november in Amsterdam, over zijn platform.

We kennen Symbaloo vooral als een bookmarklijst in de cloud. Wat is er sinds de start veranderd?
“Als je een blik werpt op onze homepage en dat vergelijkt met 2007, dan zul je niet veel verandering zien. Eenvoud en gemak is onze kracht en we hebben daaraan vastgehouden, net zoals Google al tijden alleen de zoekbox toont.

“Aan de achterkant hebben we enorme stappen gemaakt. Een van die stappen is de introductie van wallpaper advertising. Wij zijn overtuigd van de toekomst van wallpaper advertenties omdat het prettiger is voor de gebruiker. Voor de adverteerder heeft het een veel grotere merkwaarde dan traditionele formaten, terwijl het ook nog beter converteert.

“De interesse vanuit het bedrijfsleven en het onderwijs hebben geleid tot een Symbaloo white label-versie onder de naam Symbaloo PRO. Dat houdt in dat een bedrijf de techniek kan gebruiken van Symbaloo onder eigen vlag. Scholen en bedrijven richten daarmee een eigen Symbaloo in, zodat iedereen toegang heeft tot alle relevante bronnen op bedrijfs-, maar ook op afdelingsniveau en privé instellingen.

“We werken inmiddels al een jaar aan een spectaculair nieuw onderwijsproduct, onder de werknaam Lesplannen. Vanuit de Symbaloo gedachte, waarin visueel en eenvoud centraal staan, gaan we gepersonaliseerd leren mogelijk maken waarbij learning analytics een grote rol gaan spelen. De interesse is nu al overweldigend, zowel vanuit onderwijs als het bedrijfsleven.

“Tot slot zijn voor alle grote platformen native apps ontwikkeld, die toegang geven tot persoonlijke instellingen die automatisch worden gesynchroniseerd.”

Wat is het huidige verdienmodel?
“We leunen op drie pijlers en daar komt binnenkort een vierde (de genoemde lesplannen) bij. Affiliate marketing doen we sinds de start, wat inhoudt dat wij voor aankopen van onze gebruikers op een van de 50.000 partnersites als Bol.com, Zalando en Booking een commissie krijgen.

“Voor de White label versies betalen scholen en bedrijven een vast bedrag per maand. Inmiddels zijn dat er zo’n 3.000 en komen er elke maand een paar honderd bij.

“Wallpaper advertising vormt in het eerste jaar al bijna 5 procent van de omzet. Dit heeft voor ons een grote toekomst en prioriteit omdat we nog maar een klein deel van onze inventory hebben verkocht. Met maandelijks 300 miljoen impressies wordt dat mogelijk onze belangrijkste inkomstenbron.

Sinds de start heb je Symbaloo met name via affiliate marketing inkomsten elk jaar weten te verdubbelen. Wat doen die partners precies voor Symbaloo?
“Op dagbasis spenderen onze 8 miljoen gebruikers online tegen de 400.000 euro. Samen met onze partners proberen we onze gebruikers te voorzien van de beste webshops, en ze daar loyale klanten te maken.

“Alle grote affiliate netwerken zijn onze partners en helpen ons met tracking, het opschalen in partneraantallen, maar ook in het regelen van de commissies tussen adverteerder en ons.

“Naast de netwerken heb je ook nog partijen als Bol.com, Ebay, KLM en Booking.com. Die hebben de techniek in huis om rechtstreeks samen te werken, zonder tussenkomst van een netwerk.”

Welke trends in affiliate of performance marketing worden volgens jou belangrijk, in het algemeen en voor Symbaloo in het bijzonder?
“Nu affiliate marketing steeds volwassener wordt is het voor de adverteerder eenvoudiger om extra waarde te creëren met dit kanaal. Daar waar voorheen via slimme SEO trucs veel commissies binnengehaald konden worden, is het niet meer zo eenvoudig om hoog te komen met een affiliate site in Google. Daar zijn wij gelukkig niet van afhankelijk, maar heeft de kwaliteit van het affiliate kanaal denk ik een boost gegeven.

“Tegelijkertijd zien we dat couponsites en prijsvergelijkers veelvuldig aanwezig zijn in affiliate land. Er verschijnen daardoor steeds meer plug & play tools zoals prijsvergelijkers vanuit de netwerken.

“Ook zie je dat de stevige concurrentie onder de netwerken ervoor zorgt dat er nieuwe verdienmodellen worden toegepast. Zo zijn er steeds meer netwerken die complete campagnes voor adverteerders verzorgen. Daarmee bewegen ze in de richting van de mediabureaus. Voor Symbaloo is dat positief gezien onze wallpaper propositie.

“Het speelveld van de meeste affiliate netwerken beperkt zich inmiddels niet meer tot alleen Nederland. Door overnames, fusies en uitbreidingen is het voor ons heel fijn om met een partij meerdere markten te bedienen. We hebben een half miljoen Nederlandse gebruikers, maar dat is inmiddels nog maar 6 procent van het totaal.”

Emerce Performance vindt plaats op 19 november in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond