-

‘UX is het nieuwe SEO’

De Amerikaanse Marianne Sweeny, inhouse search information architect van Portent Inc., komt naar Nederland. Thema: ‘De toekomst van earned media met User Experience (UX). Als specialist in gebruikerservaring weet ze nu hoe search en UX professionals samen een verenigd front kunnen vormen tegen de algoritmische tirannie van Google. Tijdens het Friends of Search congres op 19 februari 2015 zegt ze daarom: “UX is the new SEO”.

Wie is Marianne Sweeny?

Marianne Sweeny startte in 1999 bij Microsoft als web producer/IA nadat ze werkzaam was in de web- en informatiearchitectuur (IA). Tijdens haar masteropleiding ‘Library and Information Science’ aan de Universiteit van Washington stuitte ze op het snijvlak tussen informatiearchitectuur en zoekmachines.

Ze startte haar eigen adviesbureau waarmee ze search diensten verrichtte voor een digitaal bureau gevestigd in Seattle. Ze gaf haar eigen bureau op toen ze aan de slag kon bij Portent Inc., een progressief digitaal bureau dat de waarde inzag van een in-house search information architect.

Wat wil jij anderen meegeven over dit onderwerp?

“Ik wil iedereen laten zien waarom en hoe Google haar zoekmodel heeft omgezet van een link based relevance ranking model naar een model dat meer gericht is op de user experience op de pagina en website zelf. Ik wil mensen meenemen in hoe je dieper in kan gaan op de essentiële algoritmen van Google met betrekking tot user experience. Dit gevolgd door een grondige kijk op de belangrijkste user experience concepten en een te volgen leidraad over hoe klanten deze op hun websites kunnen toepassen.”

Kun je uitleggen wat je bedoelt met ‘UX is de nieuwe SEO?’

“Ik geloof dat Google klaar was met de SEO-community. Die misbruikte haar methoden en paste reverse engineering toe met doorlinksystemen, het opvullen van teksten met sleutelwoorden en andere tactieken. De introductie van Caffeine maakte uitgebreidere indexering van het web mogelijk en stelde de serverinfrastructuur in staat tot deep data mining naar het gedrag van gebruikers. Hiermee creëerde Google een metrics-measured user experience ranking model dat niet kon worden gemanipuleerd.”

Waarom heeft UX effect op SEO?

“Simpel gezegd: om hoog te ranken in de zoekresultaten. Maar nog belangrijker; zoeken is een user experience. Zoekers met een informatiebehoefte raadplegen een zoekmachine om in die behoefte te voorzien. Een trend van de afgelopen jaren is dat ranking niet gelijkstaat aan conversie, tenzij de bezoeker precies doet wat jij van hem wilt. Deze motivatie is direct gekoppeld aan het feit of jouw website al dan niet aan de verwachtingen voldoet. En gebruikersverwachtingen zijn weer direct gekoppeld aan user experience.”

Wat is het ‘gat’ tussen SEO en UX?

“Ik ben van mening dat het gat een fundamenteel gebrek is aan begrip over het denken en de expertise achter elke discipline. SEO wordt gezien als een lastpost die design in de weg staat en niet als een middel om de vindbaarheid van de websites te verbeteren. De SEO-community is zich volgens mij totaal niet bewust van het gedrag van gebruikers naast het zoeken op trefwoorden. Tot mijn grote opluchting is deze community wel veel meer ontvankelijk voor de boodschap van UX als de nieuwe SEO. Het toont ook meer bereidheid om te ontdekken hoe ze hun praktijken kunnen uitbreiden met een focus op zowel de gebruiker als de zoekmachine.”

Hoe kunnen UX en SEO samenwerken en wat zijn de voordelen? Heb je hier een goed voorbeeld van?

“UX en SEO werken het best samen wanneer ze elkaars inbreng beter begrijpen. Als ik een aanbeveling doe of ontwerpbeslissing neem, leg ik uit waarom. Ik doe mijn best om open te staan voor SEO-aanbevelingen en om me niet vast te klampen aan mijn eigen ontwerpen.

Een voorbeeld: ik werkte nauw samen met mijn SEO-teamlid bij Portent. We zorgden voor een nieuwe informatiearchitectuur en pagina lay-out. Een maand na de lancering schoten de behaalde doelstellingen met maar liefst 73 procent omhoog (24 procent stijging in informatieaanvragen, 173 procent stijging in downloads van whitepapers en 825 procent stijging in downloads van software). Dit toont aan dat SEO en UX wel degelijk kunnen samenwerken.”

Wat is de rol van content bij UX?

“Content is het fundament van informatie en dat is ook waar onze gebruikers naar op zoek zijn op het internet. In tegenstelling tot anderen geloof ik niet dat er één zoekmachine de beste is. Mijn mantra voor een goede user experience wanneer het aankomt op content is ’No dead ends’. Zoekmachines belonen contextuele relaties. Belangrijke contentitems moeten dus worden gelinkt aan bronnen van een autoriteit op dat gebied. De gebruiker beschikt daardoor over meer informatie en kan sneller een besluit nemen of aankoop doen.”

Wat wordt volgens jou de trend in 2015?

“Pagerank werkt niet bij een ‘multi-trillion page web’. Links zullen er altijd toe doen, alleen minder dan voorheen. Ik denk dat Google zich meer gaat richten op een gebruikersgerichte ranking die bijvoorbeeld ook het aantal bezochte pagina’s, de lengte van een pagina en conversiemeting zou kunnen omvatten. Daarnaast denk ik dat Google minder informatie weggeeft over nieuwe algoritmes en updates.”

Komt er een zoekmachine die Google inhaalt?

“Jazeker. Geschiedenis herhaalt zich en niemand is onoverwinnelijk. Niemand heeft een monopolie op het gebied van technische genialiteit.

Aan het eind van de jaren 90 had Microsoft een machtspositie met meer dan 90 procent van het marktaandeel op het gebied van besturingssystemen. Zij hebben veel moeten inleveren door een verminderde focus en gemiste kansen. Hetzelfde kan onze vrienden uit Mountain View overkomen. NetMarket Share toont dat het wereldwijde marktaandeel van Google gezakt is van 77 procent in november 2013 naar 66 procent op dit moment. Misschien is het al begonnen.”

Meer weten over ‘UX is the new SEO’? Marianne geeft op donderdag 19 februari een presentatie over dit onderwerp tijdens het evenement Friends of Search. Ze zal dieper ingaan op de essentiële algoritmen van Google met betrekking tot user experience. Marianne zal de presentatie afsluiten met een casestudy waarmee ze het succes aantoont. De presentatie is interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in de focus van Google op user experience en iedereen die tactische SEO kan aanvullen met strategische SEO.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Job

Handig misschien om een link te plaatsen naar friends of search. Verder eens met het artikel, alhoewel het altijd een combinatie van factoren blijft.

Judit

Hoi Job,

Dank voor je reactie en je interesse.
Je kan je inschrijven via de Friendsofsearch site, hierbij het linkje: http://friendsofsearch.nl/inschrijven/

We hopen je 19 februari te zien!

Met vriendelijke groet,
Judit Peters
DDMA

AdL

Still going strong toch, SEO

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond