-

Onderzoek: mailmarketeers denken ‘wij’ in plaats van ‘jij’

E-mail is en blijft de steunpilaar van vele marketingcampagnes. Het percentage marketeers dat mail (heel) belangrijk noemt voor het behalen van de merkdoelen groeide niet voor niets van 89 procent naar 93 procent tussen 2012 en 2015. Maar de meesten worstelen nog steeds met de juiste boodschap, skills en ROI.

Dit blijkt uit het onderzoek Marketer email tracker 2016 van de Engelse Direct Marketing Association (DMA) in samenwerking met dotmailer.

ROI steeds lastiger te meten

Sinds 2012 daalt het aantal marketeers dat aangeeft de ROI van mailcampagnes te kunnen bepalen. Zei in 2012 nog 60 procent de ROI prima te kunnen meten, in 2015 is dat nog slechts 50 procent. Misschien dat het samenhangt met het feit dat steeds meer e-mailmarketing in-house gebeurt. In 2013 deed nog 74 procent dit zelf, terwijl in 2015 maar liefst 90 procent de mailcampagnes zelf fabriceert.

Plaatje DMA1

Ook zien marketeers steeds meer interne en externe factoren die een drempel vormen voor goede uitvoering van mailmarketingprogramma’s. 42 procent zegt te weinig mankracht te hebben. 23 procent van de marketeers mist een strategie.

21 procent vindt de interne processen niet efficiënt. En 21 procent is van mening te weinig content te bezitten. Maar ook dataproblemen vormen voor veel marketeers een flinke uitdaging.

Plaatje DMA

Wij- versus jij-boodschap versturen

En de te vertellen boodschap, is die helder? Ja, denken de marketeers. Ze gaan ervan uit dat een wij-boodschap met informatie over wat het bedrijf is, doet of aanbiedt het meest effectief is. Content (32 procent), previews van nieuwe producten (18 procent), gebruikshandleidingen (18 procent) en kortingen (14 procent) zouden daarbij de belangrijkste inhoud zijn.

Plaatje DMA2

Consumenten geven echter aan een jij-boodschap vele malen aantrekkelijker te vinden. Het moet duidelijk zijn wat de voordelen voor hen zijn. Denk aan geldkortingen (43 procent), aanbiedingen (37 procent), loyaliteitsprogramma’s (32 procent), gratis verzending (32 procent) en gratis samples of cadeautjes (32 procent).

Plaatje DMA3

De infographic van Marketer email tracker 2016 van de DMA en dotmailer is hier te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond