-

Waarom juist nu investeren in je SEO strategie

Ten tijde van een crisis is het een logische reflex om je als organisatie naar binnen te keren. Er wordt aan alle kanten bespaard om de uitgaven te beperken. Maar ook in crisistijd is het goed om naar Johan Cruijff te luisteren, want ‘de aanval is de beste verdediging’ op dit moment. En waar kun je nu beter de opbouw beginnen, dan bij één van je belangrijkste pull-kanalen: SEO.

Om de situatie te schetsen, kunnen we rekening houden met drie waves:

  • De eerste wave: de schrikreactie en alleen Corona nieuws. Focus je hier op de essentiële content (openingstijden, service, etc) wat leeft rondom de crisis en je doelgroep. Ook wanneer je niets verandert in je service of wanneer je een alternatief hebt voor je bezoekers. Wees een steun voor je doelgroep. 
  • De tweede wave: berusting en aanpassing naar de situatie. Grote aankopen worden uitgesteld (auto, vakantie, keuken, etc) en verplaatst naar kleinere aankopen die het in of direct om huis kan gebruiken (zoals spelletjes en puzzels). Daarnaast leest men meer online content en wil het geholpen en geadviseerd worden. Help deze mensen juist in deze tijd.
  • De derde wave: back to the future. De mens blijft een sociaal dier, dus we zullen weer evenementen bezoeken en gaan sporten. Toch kan het zijn dat er blijvend zaken veranderen, zoals thuiswerken, thuissporten en het belang van hygiëne. 
Tien redenen

Aangezien lijstjes het altijd goed doen in deze tijd hebben wij voor je de tien redenen genoemd waarom je juist nu tijdens de Corona crisis moet investeren in SEO:

  1. SEO is altijd al een midden- tot lange termijn kanaal geweest. Ook SEO ziet op korte termijn impact op de cijfers, maar juist het SEO werk focust zich op de midden- en lange termijn.
  2. SEO is een pull marketing kanaal. Hiermee vang je dus altijd een koopsignaal af (wellicht nu iets hoger in de funnel dan voor de crisis of een verplaatsing van productinteresse). Hiermee zorgen pull kanalen er altijd voor dat ze alle mensen binnenhalen die nu als potentiële klant ‘beschikbaar’ zijn.
  3. SEO data geeft trends en intentie aan. Door regelmatige checks in Google Trends en Search Console te doen, kun je snel inspringen op veranderende intentie of zoekopdrachten van de doelgroep. Dit kan een uitstekende alert zijn om ook je advertising aan te passen of weer op te schalen.
  4. Content is niet tijdelijk. Nu investeren in evergreen content hoger in de funnel zorgt er niet alleen voor dat je nu zichtbaar bent, maar ook na de crisis. Hiermee neem je dus een voorsprong op je concurrentie. Daarnaast zitten mensen te wachten op andere content op dit moment waar je je relevantie en begrip als merk zijnde kunt tonen.
  5. Veel SEO werk kan goed vanuit huis gedaan worden. Hierbij is wel afstemming nodig tussen het development team voor de implementatie van technische zaken en voor de contentmanagers voor het plaatsen van content.
  6. Train je SEO skills juist in deze periode, want SEO skills zijn multi-inzetbaar. Denk hierbij aan het denken vanuit je doelgroep, intenties en dit doorvertalen naar content die de juiste UX bevat. Ga juist nu met een GA of Python cursus aan de slag of leer juist nu programmeren om meer autonoom te worden. Of pak de tijdelijk gratis MOZ training op.
  7. SEO is een ongoing proces. Pak je roadmap erbij en ga hem versneld doorvoeren. Identificeer je potentieel en pak je quick wins vandaag nog op. Sweat now, dream later.
  8. Technische SEO is niet gekoppeld aan de campagnes die nu misschien onder druk staan. Daarom des te meer reden om nu je technische roadmap versneld te laten uitvoeren, want er is geen campagne druk.
  9. SEO is niet alleen een marketingkanaal en draagt niet alleen bij aan je campagnes. Het draagt bij aan je UX, sitespeed, informatievoorziening on-site en dus je merk. Bovendien dragen deze zaken ook nog eens bij aan je SEO performance, dus des te meer reden om hier aan te gaan werken.
  10. Het internetgebruik is toegenomen in deze periode, maar zal wellicht nog meer toenemen. Dus ook zoekvolumes kunnen verplaatsen en/of toenemen. Bovendien gaan mensen zich vervelen en zijn ze wellicht op zoek naar andere content en producten die ze in deze tijd kunnen gaan gebruiken. Be aware.

Over de auteur: Sieger van Zuiden is SEO lead bij Storm Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond