-

Van Ever Given tot corona: voorkom vertraagde leveringen

Corona-uitbraken, geblokkeerde scheepsroutes en andere ‘verrassingen’ kunnen overzeese leveringen flink vertragen. Toch kun je als importeur of retailer maatregelen nemen om eventuele problemen te ondervangen. Communicatie en informatie zijn daarbij essentieel.

Een jaar met uitdagingen voor de Nederlandse handel. Zo mogen we 2021 toch wel noemen. Niet alleen COVID-19 en de daaruit voortvloeiende maatregelen maken zakendoen en handel drijven moeilijk. In maart kwam daar ook nog een het vastlopen van de Ever Given bij in het Suezkanaal, waardoor de wereldhandel flinke vertraging opliep. Deze vertraging kwam nog eens bovenop de enorme piek in de kosten voor verscheping van goederen tussen Azië en Rotterdam, wat de situatie alleen nog maar verergerde. 

Sluiting van Zuid-Chinese havens

In mei leek het ergste echter achter de rug. De Ever Given was al een tijdje vlot getrokken, het Suez-kanaal was weer open en de besmettingscijfers liepen langzaam terug. Maar bedrijven die afhankelijk waren van buitenlandse leveringen werden al snel weer met de neus op de feiten gedrukt. Op 24 mei ging het mis in Zuid-China. 

Een lokale uitbraak van corona onder havenmedewerkers zorgde ervoor dat de Yantian International Container Terminals, onderdeel van Port of Shenzhen, de deuren moesten sluiten. Zes dagen lang lag het werk volledig stil in de op een van de drukste container terminals in China. In de weken die daarop volgden konden de havens niet op volle capaciteit draaien. 

En nog recenter sloot om dezelfde reden – wederom een Coronageval – ook de haven van Ningbo in het westen van China. Precies deze afgelopen dagen werd bekend dat ook daar de terminalactiviteiten stil worden gelegd.

Domino-effect

Wat volgde was een domino-effect dat logistieke uitdaging op uitdaging opleverde. Schepen weken uit naar omliggende havens. Die konden het toegenomen verkeer niet aan, met verdere vertragingen tot gevolg. Vertragingen die later weer tot overbelasting zouden leiden bij bestemmingen. 

Bederfelijke en waardevolle goederen werden waar mogelijk overgezet naar luchttransport. Daar lag het aanbod al laag. Doorgaans wordt er veel vracht vervoerd met passagiersvluchten. Doordat er vanwege COVID minder gevlogen werd, was de ruimte daar al beperkt. Met deze nieuwe toevoer werd het tekort nijpend, wat zich vertaalde tot hoge transportkosten. 

Gevolgen groter dan Ever Given

Vergeleken met de blokkade van het Suezkanaal door de Ever Given, zijn de gevolgen van de tijdelijke sluiting van de Zuid-Chinese havens groter. Er zijn meer schepen door beïnvloed, vertragingen waren langer. Een maand na de heropening van de havens lag er naar schatting nog 5,5 procent van de containerschepen in de wereld ergens aan anker, te wachten tot er geladen of gelost kon worden. 

De haven van Yantian is nu weer operationeel na wekenlange omleidingen. De gigantische achterstanden in containers worden nu langzaam weggewerkt. Maar nu de vertraging terugloopt in de systemen van de oorspronkelijke bestemmingen – de havens in Zuid-China – raken ze nu de wal in de bestemmingshavens in de VS en Europa.

Dat kan dus gevolgen hebben voor het piekseizoen in transporten tussen Azië en Europa. Retailers willen ruim voor de feestdagen hun voorraden op orde hebben, op tijd voor Sinterklaas- en kerstinkopen. Het is momenteel niet duidelijk of de huidige achterstand in vervoer is opgelost voor dit piekseizoen. En dat is dan nog onder het voorbehoud dat er geen andere verrassing om de hoek komt kijken. 

To do: informeren, communiceren

Het nadeel van verrassingen is dat ze altijd onverwacht komen. Toch kun je als importeur of retailer maatregelen nemen om eventuele problemen te ondervangen. Communicatie en informatie zijn daarbij essentieel. Overleg dus met zoveel mogelijk partijen in de keten, om vooraf te peilen wat er mogelijk is. Bij Zencargo verzamelen we zoveel mogelijk actuele informatie en brengen doorlopend de situatie in kaart. Zo zien we dat veel containers die verscheept worden niet geconsolideerd zijn, waardoor er niet het maximale uit de beschikbare lading wordt gehaald. Overleg met je expediteur over hoe je de ruimte in containers, in deze tijden van schaarste, zo efficiënt mogelijk kan benutten. 

Informeer ook bij fabrikanten of ze eerder de productie op kunnen schalen, om zo een zekerheidsmarge in te bouwen. Breng ook vooraf alternatieven in kaart. Kijk bijvoorbeeld of er Container Freight Stations beschikbaar zijn om goederen tijdelijk op te slaan of consolideer ze zodat je beschikbare ruimte optimaal benut. Informeer ook naar alternatieven, zoals vervoer over het spoor of door de lucht en kijk of dat economisch zinvol is. Breng alternatieve havens in kaart, vanwaar je eventueel goederen kunt laten verschepen. 

Tot slot is het belangrijk om na te denken over de communicatie naar jouw klanten en afnemers toe. Toen de Ever Given vastliep haalde het bijna dagelijks het nieuws. Iedereen wist er van. Een vertraagde levering of een eventuele prijsstijging behoefde daarom weinig uitleg. De uitbraak van het virus in de containerterminals in Yantian kon daarentegen nauwelijks op media-aandacht rekenen. Een volgende vertraging verschijnt misschien ook wel niet op de radar van de consument, dan is het aan jou om de problemen helder uit te leggen.

Onrustig vaarwater

Een probleem in de havens in Zuid-China staat niet op zichzelf. Het effect rimpelt door over de hele wereld. Een achterstand bij de ene containerterminal, zorgt voor onverwachte vertragingen bij een andere. Andere vormen van transport blijven niet ongemoeid, met gelijke vertragingen of hard oplopende prijzen tot gevolg. Opgelopen achterstanden zijn niet zomaar weggepoetst en kunnen weken, zo niet maanden duren.

 Of het nu een schip is dat vastloopt, of een virus wat plaatselijk toeslaat, de logistieke wereld zit in onrustig vaarwater. Voor Nederlandse bedrijven is het daarom zaak om extra aandacht te besteden aan de gang van zaken in de hele keten. Plan vooruit, communiceer met leveranciers en partners en plan vooruit met het oog op het hoogseizoen. Een grote vertraging zit in een klein hoekje. Leveringsproblemen in het hoogseizoen is wel het laatste waar de Nederlandse bedrijven op zitten te wachten dit jaar.

Over de auteur: Richard Fattal is medeoprichter en CCO van Zencargo.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond