-

In de auto van de toekomst hoef je alleen nog maar te praten

Auto’s gaan steeds vaker online en dat zullen we als bestuurder gaan merken. Autofabrikanten passen technieken als IoT (the Internet of Things) en OTA (On The Air) toe in auto’s waardoor deze steeds meer verbonden raken met het internet. Connected cars zijn inmiddels realiteit en leggen de basis voor de online trends in de auto-industrie. Welke technologische ontwikkelingen vormen in de nabije toekomst in de auto-industrie? Kijk in ieder geval uit voor hackers.

Iedere nieuwe auto die uit de fabriek rolt zit vol met elektronica. De passieve elektronica waarschuwt je met een lampje of melding dat je de olie moet verversen of dat je bandenspanning te laag is. Actieve elektronica wordt steeds meer toegepast, waarbij de auto je waarschuwt voor de risico’s van je rijgedrag en ingrijpt als dat nodig is. De online auto wordt steeds meer een realiteit, maar wat zijn nu de belangrijkste online trends die de toekomstige auto-industrie vormen?

Databeheer & Voice Command

Je kent ze wel – die auto’s waarvan het stuur vol zit met knoppen. Op het multifunctionele dashboard prijkt dan meestal een indrukwekkend informatiepaneel met diverse functies die met touchscreen bediend worden. Via schermen, spiegels en soms (bij erg luxe en nieuwe modellen) via 3D-projecties op de ruit, word je als bestuurder tijdens het autorijden bestookt met allerlei informatie. Deze nieuwe infotainmentsystemen zouden een beter alternatief vormen voor mobiele telefoons en navigatiesystemen die immers niet zijn gemaakt om te gebruiken tijdens het rijden.

Onderzoek van The American Automobile Association toont echter aan dat testgebruikers hun ogen van de weg en hun handen van het stuur haalden terwijl ze gebruik maakten van hun infotainmentsystemen.De activiteit die het meest afleidde was het programmeren van een bestemming in het navigatiesysteem en dit duurde al snel 40 seconden. Dit is erg lang als je bedenkt dat wanneer je je ogen 2 seconden van de weg haalt, de kans dat je een ongeluk krijgt verdubbelt! Een optie waardoor chauffeurs hun ogen minder lang van de weg haalden, is het gebruik van voice commandsystemen, alhoewel de lage gebruiksvriendelijkheid deze voordelen weer teniet deed.

Een virtuele assistent, zoals Cortana van Microsoft, kan behulpzaam zijn. Zo hebben BMW en Nissan aangekondigd deze virtuele assistent te gaan toepassen in een aantal automodellen. Bestuurders krijgen toegang tot Cortana via een dashboardscherm, wat weer in verbinding staat met evenementen, takenlijsten, herinneringen, nieuws of een van de vele andere Cortana-opties. Je hoeft alleen maar te vragen: “hoe ziet mijn agenda er uit?” en Cortana vertelt je alle informatie.

Vergaderen in de file

Volvo werkt bijvoorbeeld samen met Ericsson en Microsoft om vergaderen in je auto mogelijk te maken. Door het beschikbaar maken van Skype for Business in de Volvo 90-serie is het mogelijk om onderweg online te vergaderen via Skype. Dit wordt geactiveerd via het touchscreen van het infotainment-system in de auto.

Sta je dus, ondanks waarschuwingen van je virtuele assistent, in de file en kom je te laat op kantoor? Dan kan diezelfde virtuele assistent zorgen dat je alvast in je auto kunt beginnen met vergaderen. Geen gestuntel meer met je smartphone, maar gewoon met je stem de vergadering opstarten en bijwonen. Zo hoeft niemand tijd te verliezen en kun je je tijd in de file efficiënt gebruiken zonder je ogen van de weg te halen!

IOT/Big Data

Het Internet of Things (IoT) verbindt traditioneel huishoudelijke, medische en audiovisuele apparatuur via het internet. Nu auto’s er ook mee verbonden zijn, ontstaan veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor:

  • Infotainment
  • Navigatie
  • Automatische botsing melding
  • Wagenparkbeheer
  • Verkeersmanagement
  • Diagnose op afstand
  • Autonoom rijden
  • Verbeterde veiligheid
  • Verzekeringen op maat

De gegevens voor deze applicaties worden geleverd door Big data toepassingen. De sensoren in auto’s verzamelen steeds meer gegevens over diverse auto onderdelen. De autofabrikant of onderdelenfabrikant kan deze informatie interpreteren en gebruiken voor aanpassingen aan het product. Bijvoorbeeld: een sensor pikt op dat een rem niet goed werkt tijdens bepaalde weersomstandigheden. De autofabrikant kan deze kennis gebruiken en hiermee toekomstige modellen aanpassen.

De meeste moderne auto’s zijn al voorzien van geavanceerde technologie met grote aantallen sensoren, boordcomputers en processoren. De meeste informatie die zo wordt verkregen, wordt lokaal gegenereerd en opgeslagen, oftewel in de auto of bij de garage. Maar met een ‘online auto’ zal de internetverbinding ervoor zorgen dat alle applicaties en informatie automatisch een update krijgen én via de juiste platformen worden gedeeld.

Omdat de data aangeleverd wordt door verschillende sensoren, is er allerlei informatie beschikbaar. Niet alleen over de technische staat van de auto, maar ook over jouw voorkeuren en gewoontes. Met de informatie over je rijgedrag, je favoriete muziek of restaurant en de tijdstippen waarop je eet, kan een fabrikant relaties leggen en je gedrag analyseren. Door het opstellen van een profiel van de gemiddelde automobilist ontstaan talloze mogelijkheden voor reclame- verkoop- en marketingtoepassingen.

Een ‘connected’ auto: Autoverzekering

Een mooi voorbeeld van de uitwisseling van data tussen de auto en een externe partij is de autoverzekering van de ANWB. De ANWB biedt als een van de eerste verzekeraars in Nederland een nieuw soort autoverzekering aan. Met een connected stick die je in de auto plaatst, wordt bijgehouden hoe veilig en zuinig je rijdt. Via een speciale app ontvang je dan tips over hoe je jouw rijstijl en brandstofverbruik kunt verbeteren, gebaseerd op de data van de stick. Bovendien krijg je zo zelf een indruk van hoe veilig je rijdt. Als beloning kunnen veilige rijders tot 30% korting krijgen op de verzekeringspremie. Mocht je nu van jezelf weten dat je een roekeloze rijder bent en vind je het fijn om langer in zijn 3 dan nodig is te rijden, dan is het handig om jezelf af te vragen of het slim is om deze stick aan te schaffen. Want kan je korting krijgen… dan is het ook niet al te gek om te denken dat je meer moet betalen als je roekelozer en minder efficiënt rijdt.

Seat: Innovatie, IoT en Big Data

Seat onthulde recent een nieuw model van de Léon – het veiligste model tot nu toe – waarin kunstmatige intelligentie (KI) wordt toegepast. Zo is de auto voorzien van een Drive-Lock systeem met ademanalyse. Dit systeem voorkomt het starten van de auto als de bestuurder teveel heeft gedronken. De auto heeft ook een Drive-coach: een stemgestuurd systeem wat je kunt personaliseren en wat veiligheidswaarschuwingen geeft. Met de speciale ‘beschermengel-modus’ worden alle 15 actieve en passieve veiligheidssystemen van de auto geactiveerd.

Zo zorgt de kunstmatige intelligentie voor het verminderen van het aantal ongevallen door data te verzamelen waarvan bekend is dat het tot ongevallen kan leiden en hierop te anticiperen. Door een samenwerking van Seat en Telefónica wordt het IoT gebruikt voor het verzamelen, managen en analyseren van data. Beide bedrijven gaan kijken op welke manieren Big Data en het gezamenlijke gebruik van data ingezet kunnen worden bij de ontwikkeling van nieuwe concepten die de mobiliteit verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan slimmer verkeers- en parkeermanagement.

De BUDD-e van VW maakt je leven makkelijker

De BUDD-e is een concept Microbus van Volkswagen die volledig elektrisch werkt en verbonden is met het IoT. Zo kun je vanuit de auto thuis (of op kantoor) iemand te woord staan of binnen laten, je verwarming aan zetten of controleren wat er in je koelkast ligt zodat je nog snel even een boodschap kunt doen. Ben je ook nooit thuis als de postbode een pakketje komt bezorgen? Laat het dan afleveren in je auto via een speciale dropbox. De postbode van de toekomst zal de pakketten en pakjes gewoon in de auto deponeren. De dropbox is van buitenaf toegankelijk met een digitale sleutel die zorgt dat alleen de postbode toegang heeft en niemand anders.

Deze auto van de toekomst herinnert de inzittenden welke spullen ze mee moeten nemen tijdens de reis, zoals een horloge, sleutels en een zonnebril. En omdat de BUDD-e op magische wijze lijkt te weten wanneer het gaat regenen, zal de auto je er ook aan herinneren dat je paraplu nog steeds in de standaard staat. Kleine draadloze stickers op de objecten die in verbinding staan met je auto maken dit mogelijk.

OTA (Over The Air – updates)

Naarmate moderne auto’s meer technologie bevatten, waaronder semi-autonome functies, neemt de hoeveelheid software die nodig is om deze systemen te bedienen exponentieel toe. Denk hierbij aan automatisch remmen en parkeren en de infotainment-systemen in auto’s die verbonden zijn met het internet.

Meestal is een bezoek aan de dealer nodig om deze systemen te actualiseren, wat veel tijd en geld kost. Online updates kunnen dit aanzienlijk verminderen en kunnen uitgevoerd worden met een simpele Wi-Fi of 4G/5G internetverbinding. Deze online updates worden uitgevoerd via speciale auto apps en mobiele online diensten die door autofabrikanten en commerciële partners worden aangeboden.

OTA en Tesla

Tesla maakt al jaren gebruik van OTA updates in zijn auto’s. Toen Florida werd getroffen door orkaan Irma, toonde Tesla de voordelen van OTA updates duidelijk aan. Bij het uitgaan van de evacuatiewaarschuwing kregen Tesla eigenaren onverwacht een cadeautje wat levens kon redden: 75 km extra bereik (zonder de accu op te hoeven laden). Dit extra bereik in de vorm van accu’s van 75 kW ipv de standaard 60 kW had Tesla in de auto’s ingebouwd om de productie efficiënter te maken. Normaal gesproken moeten gebruikers deze upgrade van 15 kW er zelf bij kopen als ze een groter bereik willen hebben. Tesla ontgrendelde het extra bereik op afstand door middel van een OTA update die via Wi-Fi of 4G verstuurd werd.

Van reactief maar preventief onderhoud

Door OTA updates verschuift het onderhoud aan auto’s van reactief naar preventief. Op afstand worden de elektronische systemen van de boordcomputers gecontroleerd en actueel gehouden. Zo heeft de garage steeds een overzicht van hoe de auto presteert. Zo kunnen storingen voorkomen worden omdat bij de controle bijvoorbeeld blijkt dat een sensor binnenkort kapot gaat. Auto’s leveren betere prestaties door efficiënter onderhoud, wat voor lagere kosten zorgt. Met de informatie over wegwerkzaamheden, ongevallen en knooppunten uit het infotainment-systeem kan de online auto bovendien efficiënter navigeren. Ook kunnen ingenieurs met deze data wegen ontwerpen die aansluiten op echte verkeerspatronen zodat efficiëntere en veiligere wegen ontstaan.

De beveiliging van online auto’s

De enorme hoeveelheid informatie die beschikbaar komt uit een online auto biedt de mogelijkheid om meer informatie over automobilisten te verzamelen dan ooit tevoren. Ford, Toyota en andere autofabrikanten hebben bijvoorbeeld samen een gemeenschappelijk infotainment-systeem gestart wat aangesloten is op Apple iOS en Google Android. Dit biedt app-ontwikkelaars de mogelijkheid om hun creaties voor de auto makkelijker aan te passen. Bovendien kunnen klanten zo hun smartphones of tablets integreren met het infotainment-systeem van hun online auto. Deze open source-toegang met talrijke apps kan al snel het beeld oproepen van Noord-Koreanen die de bedrijfsauto van Rutte hacken om deze vervolgens met een snelheid van 150 km/u achteruit over de A16 naar België te laten rijden.

Dit klinkt natuurlijk erg ongeloofwaardig, maar er zijn al verschillende keren auto’s gehackt vanaf een afstand met de bestuurder erin! Deze beelden lijken misschien wat overdreven, maar de beveiliging van online auto’s is best een punt van zorg. En dan met name de beveiliging van privacygevoelige gegevens die niet anoniem zijn en gekoppeld kunnen worden aan de bestuurder. Stel je eens voor wat een verzekeringsmaatschappij met deze gegevens kan doen. Wie weet ontvang je wel een ongewenste premieverhoging op basis van je rijgedrag (uitkijken met die stick!) of word je afgerekend op het feit dat je een auto hebt geraakt met 2 graden boven nul, omdat je nog geen winterbanden onder je auto hebt liggen. Dit klinkt allemaal nog ver weg en hopelijk loopt het ook niet zo’n vaart, maar de auto en de data die uit die auto komt, zijn jouw persoonlijke bezit. En in de tijd waar we nu in leven is privacy een big issue.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond